Deze feitjes over de Opel Zafira A kende je waarschijnlijk nog niet
De Opel Zafira is op het oog niet de meest exotische auto en zal daardoor ook niet zoveel verrassingen met zich meedragen. Toch? Echter zit dat in de praktijk net even anders. Daarom hebben we de meest bijzondere feitjes over deze compacte MPV'er even op een rijtje gezet!
De Opel Zafira is in samenwerking met Porsche gemaakt
We beginnen direct met misschien wel het meest opmerkelijke feitje. Wist je namelijk dat de eerste generatie Opel Zafira grotendeels door Porsche werd geëngineerd? Juist: je leest dat goed! Hoewel er verder nooit zoveel reuring aan werd gegeven, zou je gezien het werk dat Porsche in deze auto heeft gestoken bijna een Porsche Zafira kunnen noemen. Opel leverde enkel het ontwerp en het platform aan waarde de auto op gebouwd moest worden (het T-platform van de nieuwe Astra) en daarna was het eigenlijk Porsche die grotendeels aan zet was om de Zafira technisch gezien een hoogstandje te maken.
Zo ontwierp Porsche in samenspraak met Opel het Flex 7 systeem wat de Zafira A zo karakteriseerde. Wat dit systeem in die tijd zo uniek maakte, was het feit dat je binnen een handomdraai uit de kofferbak twee extra stoelen omhoog kon trekken, zodat je ruimte MPV’er plotseling een zevenzitter werd. Dat Porsche dit project ook echt serieus aanpakte, blijkt wel uit het feit dat ze zelf de verantwoordelijkheid namen om de kwaliteitscontrole bij de eerste serie van de Zafira uit te voeren. De eerste generatie Opel Zafira werd op de IAA van Frankfurt in 1997 gepresenteerd om in het najaar van 1998 in productie te gaan. Echter moest dit vanwege het onverwachte succes van de Opel Astra G (die in 1997 op de markt kwam) uitgesteld worden tot 1999. Tussen 1997 en 1999 verkocht Opel namelijk ruim 1,7 miljoen Astra’s in Europa!
Succes zorgt voor Japans broertje Zafira A
Dat auto’s soms door andere merken worden overgenomen is niks nieuws. Denk aan de Peugeot 107 en de Citroën C1, of de Volkswagen Sharan en de SEAT Alhambra die beide onder de ‘VAG-vlag’ vallen. Datzelfde is ook gebeurd met de Opel Zafira A, alleen is dit een stukje geschiedenis uit het zogenoemde badge engineering die wat minder bekend is. Zoals iedereen weet is Vauxhall een Opel voor de Britse markt en bestond het assortiment van het inmiddels failliete Holden louter uit Chevrolets en Opels die voor de Australische markt bestemd waren. Op zich ook logisch, omdat deze merken in die periode allemaal tot het General Motors concern behoorde.
Na de lancering van de vernieuwende Zafira werd al snel duidelijk dat na de Astra, ook deze auto Opel geen windeieren zou gaan leggen. In het eerste volledige productiejaar 2000 werden ruim 204 duizend Zafira’s verkocht in Europa en in de twee jaar die volgden, steeg dat aantal zelfs naar ruim 242 duizend. Niet zo gek dus dat de mensen van Vauxhall en Holden ook maar wat blij waren dat zij hun logo ook op de Zafira mochten plakken. Echter kwam er ook een andere samenwerking binnen het GM-concern van de grond die toch wel als vrij opmerkelijk bestempeld mag worden. Subaru, het merk achter 4x4 off-road wapens als de Impreza en de Forester gingen tussen 2000 en 2005 namelijk ook een samenwerking met het grote General Motors aan. Eén van de voortvloeisels uit dit korte partnerschap is de Subaru Traviq.
Inderdaad, een ‘Subaru Zafira’ voor de Japanse markt! Hoewel de compacte MPV in Japan destijds best wel populair was en Subaru in het verleden ook al een auto met meer dan vijf stoelen in productie had (de Sambar Domingo) is het idee toch wel een beetje vreemd. Bij een Subaru denk je immers aan de karakteriserende boxermotor, terwijl de Zafira als lijnmotor leverbaar was. Ook had de Traviq geen vierwielaandrijving, wat destijds samen met de motor voor het unieke Subaru gevoel zorgde. Daarnaast viel de Traviq net buiten de regels van een ‘compact car’, waardoor je als koper extra belasting moest betalen die je bij een vergelijkbare auto niet hoefde te betalen. Een grote hit werd de Traviq, die overigens tussen 2001 en 2005 verkocht werd, nooit. In deze periode verkocht Subaru slechts 12.000 Traviq’s.
Andere auto mede verantwoordelijk voor succes
Zoals gezegd deed de Zafira het beter dan de Traviq. Dat heeft mede te maken met het feit dat de MPV eind jaren 90 gigantisch populair werd. In navolging op de Renault Espace, die in 1984 als allereerste MPV op de Europese markt kwam, volgde Renault in 1997 met de introductie van de Scénic. Deze ‘midi-MPV’ was een slagje kleiner dan de Espace en daardoor wat handzamer. Net als met de Espace boorde Renault hier een compleet nieuw segment mee aan. De Scenic sloeg aan bij Renault’s doelgroep, want in 1998 (het eerste volledige verkoopjaar), werd de auto ruim 252 duizend keer verkocht in Europa. Hiermee maakte de Scenic ook deels de weg vrij voor de Zafira. In tegenstelling tot de Scenic, bood de Zafira met haar Flex 7 systeem zeven zitplaatsen, terwijl de Scenic er ‘maar’ vijf had. Hiermee onderscheidde de Zafira zich van de Scenic en kon het toch in dezelfde markt de concurrentie aangaan.
Motoren Opel Zafira A
Model | Motorcode | In productie | Brandstof | Cilinders | Motorinhoud | Vermogen |
---|---|---|---|---|---|---|
1.6 16V | X16XEL | 1999-2005 | Benzine | 4 | 1.598 cc | 100 pk |
1.8 16V | X18XE1 | 1999-2001 | Benzine | 4 | 1.796 cc | 115 pk |
1.8 16V | Z18XE | 2001-2005 | Benzine | 4 | 1.796 cc | 125 pk |
2.0 16V OPC | Z20LET | 2003-2005 | Benzine | 4 | 1.998 cc | 192 pk |
2.0 16V OPC | Z20LET | 2003-2005 | Benzine | 4 | 1.998 cc | 200 pk |
2.2 16V | Z22SE | 1999-2005 | Benzine | 4 | 2.198 cc | 147 pk |
1.6 cng | Z16YNG | 2001-2005 | Benzine | 4 | 1.598 cc | 97 pk |
2.0 DI 16V | X20DTL | 1999-2000 | Diesel | 4 | 1.995 cc | 82 pk |
2.0 DTI 16V | Y20DTH | 2000-2005 | Diesel | 4 | 1.995 cc | 100 pk |
2.2 DTI 16V | Y22DTR | 2000-2005 | Diesel | 4 | 2.172 cc | 125 pk |
Elektronica problemen
Was de Zafira A dan compleet foutloos? Hoewel de auto technisch gezien vernuftig in elkaar is gezet, mankeerde er in de elektronica van de auto wel het een en ander. Niet dat dat specifiek een probleem is dat toe te wijzen is aan Zafira, maar eigenlijk alle Opel’s uit deze periode kampten met dit probleem. Vooral de motorcomputers die in deze auto gebruikt zijn, leveren vaak storingen op. Sterker nog: de Delphi Delco Multec die in combinatie met de X16XEL/Z16XE motoren is gebruikt, is meeste gerepareerde ECU.
Nieuwe Zafira’s nooit zo’n succes als eerste generatie
Na ruim zes jaar trouwe dienst, moest de eerste generatie Opel Zafira het veld ruimen voor de tweede generatie die in 2005 op de markt kwam. Ondanks dat de auto gebruikmaakte van zo ongeveer dezelfde receptuur, wist deze auto nooit dezelfde snaar te raken als de eerste generatie. De derde generatie die tussen 2011 en 2019 haalde zelfs nooit de 100.000 verkochte stuks. Mede door de immense groei die het SUV-segment heeft doorgemaakt, raakte de MPV uit de gratie. Opel zag dan ook in dat er verandering in moest komen. Na dus twintig jaar dienst te hebben gedaan als MPV, transformeerde de Zafira in 2019 naar de Zafira Life en wordt nu verkocht als mini-busje. We zijn heel erg benieuwd of Opel met deze Zafira 2.0 de magie van weleer opnieuw te pakken heeft.
1e generatie Opel Zafira A (1999-2005)
ABS-unit
ABS ECU
Registreer om prijzen te zien
ABS ECU
Registreer om prijzen te zien
ECU's
ECU
Registreer om prijzen te zien
ECU
Registreer om prijzen te zien
ECU
Registreer om prijzen te zien
ECU
Registreer om prijzen te zien
Gasklephuizen
Gasklephuis
Registreer om prijzen te zien
Gasklephuis
Registreer om prijzen te zien
Gasklephuis
Registreer om prijzen te zien
Gasklephuis
Registreer om prijzen te zien
Gasklephuis
Registreer om prijzen te zien
Gasklephuis
Registreer om prijzen te zien
Gasklephuis
Registreer om prijzen te zien
Gasklephuis
Registreer om prijzen te zien
Instrument cluster
TCU
Registreer om prijzen te zien
2e generatie Opel Zafira B (2005 - 2011)
ABS-units
ABS ECU
Registreer om prijzen te zien
ABS ECU
Registreer om prijzen te zien
ABS ECU
Registreer om prijzen te zien
ECU's
ECU
Registreer om prijzen te zien
ECU
Registreer om prijzen te zien
Gasklephuizen
Gasklephuis
Registreer om prijzen te zien
Gasklephuis
Registreer om prijzen te zien
Gasklephuis
Registreer om prijzen te zien
Gasklephuis
Registreer om prijzen te zien
Gasklephuis
Registreer om prijzen te zien
Gasklephuis
Registreer om prijzen te zien
Gasklephuis
Registreer om prijzen te zien
Gasklephuis
Registreer om prijzen te zien
Gasklephuis
Registreer om prijzen te zien
Gasklephuis
Registreer om prijzen te zien
Gasklephuis
Registreer om prijzen te zien
Gasklephuis
Registreer om prijzen te zien
Gasklephuis
Registreer om prijzen te zien
Gasklephuis
Registreer om prijzen te zien
Instrumentenpaneel
Instrumentenpaneel
Registreer om prijzen te zien
TCU's
TCU
Registreer om prijzen te zien
3e generatie Opel Zafira C (2011 - 2019)
ABS-units
ABS ECU
Registreer om prijzen te zien