Easytronic (F13 MTA/F17+MTA) TCU

Volg je bestelling via Track & Trace

Revisie

website.product.price.not_defect

Veelvoorkomende problemen

  • Auto start niet
  • Automatische transmissie schakelt slecht
  • Constant 'F' op het display
  • Foutcodes P1607 / P1609 / P1700 / P1723 / P1728 / P1729 / P1735
Professionele revisie
15+ jaar ervaring
24 maanden garantie
Volledig kwalitatief alternatief
Technische ondersteuning
Betaalbare prijs

Klantbeoordelingen

Dit is wat anderen over ons zeggen



EASYTRONIC (F13 MTA/F17+MTA) TCU repareren?

Het Easytronic systeem is een zogenoemde gerobotiseerde handgeschakelde versnellingsbak toegepast bij Opel. Het Easytronic systeem bestaat uit 2 onderdelen namelijk de TCU/koppelingsactuator en de schakelmotoren. Hoe merkt de bestuurder dat er problemen zijn? Op het display in het dashboard wordt er “F” weergeven. Ook kan het voorkomen dat de motor van de auto niet start en dat de versnellingsbak niet of heel erg moeilijk schakelt. Tevens is de olie in het hydraulisch reservoir ernstig vervuild.

Werkplaatsconstatering

De technici in de werkplaats kunnen de klachten waarnemen tijdens een proefrit. Tevens kunnen ze de toestand van de olie in het hydraulisch reservoir inspecteren. De opgeslagen foutcodes kunnen uitgelezen worden met de diagnosetester.

Ook wel bekend als

TCU staat voor Transmissie Control Unit ook wel TCM of regelapparaat automatische versnellingsbak genoemd. Het Easystronic systeem van Opel is een zogenaamde gerobotiseerde versnellingsbak.

Veelvoorkomende klachten

Veelvoorkomende klachten zijn: op het info display in het instrumentencluster wordt “F” weergegeven. De motor kan niet gestart worden en de auto schakelt slecht of niet. De olie in het hydraulisch reservoir is ernstig vervuild, er is geen communicatie met de TCU mogelijk en de TCU is niet in te leren.

Foutcodes

  • P1607 - Positieregelingsfout koppelingsactuator
  • P1609 - Positiesensor koppelingsactuator P1700 - Versnellingsbak stuursysteem / functioneringsprobleem
  • P1723 - Gegevens keuzehendel via ongebruikte kabel
  • P1735 - Parameters versnellingsbak niet ingeleerd

Oorzaken

De problemen en defecten worden veroorzaakt door slijtage en het niet in acht nemen van de verversingstermijn van de hydrauliekvloeistof. Wanneer deze vloeistof niet tijdig wordt ververst wordt deze stroperig waardoor de koppelings- en schakelactuatoren over- belast worden.

Effect op andere onderdelen

Bij een defect aan de TCU kan het voorkomen dat de auto niet meer te starten is.

Risico’s

Bij een defecte TCU zal de auto niet goed of helemaal niet meer schakelen waardoor de auto niet meer goed te rijden is.

Revisie oplossing

De TCU ondergaat bij binnenkomst altijd een Entry Test. Zijn de klachten waargenomen dan ondergaat de TCU het revisieproces. Afgesloten wordt met de functionele End Of Line (EOL) test om te bevestigen dat de klachten daadwerkelijk verholpen zijn en dat de TCU weer helemaal naar behoren werkt.

Informatie voor de monteur

Voor het uitbouwen dienen de voorschriften van de fabrikant aangehouden te worden. Stuur altijd de TCU, de schakelmotoren en indien mogelijk ook de kabelboom op zodat het complete systeem kan worden gecontroleerd.

Bij het inbouwen van de koppelingspomp moeten de inbouwvoorschriften van de fabrikant en de codecard van ACtronics die mee wordt gestuurd gevolgd worden. Parameters moeten worden aangeleerd en het systeem moet op de juiste manier worden ontlucht.

Easytronic laten repareren DOOR ACTRONICS?

Wil je een defecte transmission control unit laten reviseren? Via onze website kun je snel en makkelijk een revisie aanvraag indienen. ACtronics heeft een uitgebreid aanbod met TCU-modules van de bekende merken en modellen zoals: Easytronic F13/5 en DSG 6 DQ250-02e. Wil je een product laten reviseren dat niet te vinden is op de website? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.