ECU's Bosch EDC16C9

Registreer of log in om prijzen te zien

ECU_Bosch_EDC16C9

Veelvoorkomende problemen

  • Auto start niet
  • Geen communicatie met ECU mogelijk
  • Geen CAN-bus communicatie
  • Totale uitval
  • Foutmelding op 5 Volt circuit
  • Diverse storingen

Staat je klacht er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Hoe wij werken

Wij reviseren het door jou opgestuurde onderdeel. Prijzen zijn exclusief BTW en eventuele verzendkosten. Aanbod geldt uitsluitend voor garages en dealers en niet voor particulieren.

Bosch EDC16C9 ECU laten repareren?

De Bosch EDC16C9 ECU is terug te vinden in auto’s met dieselmotoren van verschillende merken, zoals bijvoorbeeld Opel en Fiat. De letters ‘EDC’ staan voor ‘Electronic Diesel Control’. De latere ‘C’ in de typeaanduiding staat voor ‘Common Rail’. Dit type ECU is dus in staat om motoren aan te sturen die van de Common Rail techniek gebruikmaken. Helaas zien we nog wel eens defecten voorbijkomen bij deze ECU’s. Deze storingen zijn vrij specifiek voor dit type ECU. 

Defecten en oorzaken bij de EDC16C9

De eerste klacht die we vaak tegenkomen is het niet reageren op het gaspedaal, vaak samen met foutcodes P1120 en P1122. De oorzaak is te vinden op de printplaat in de ECU. Cracks bij verschillende componenten zorgen ervoor dat de ECU regelmatig uitval van één of meerdere functies heeft. ACTRONICS heeft een revisieoplossing voor dit probleem.

Verder komen ook problemen met de koelventilator veelvuldig voor. Deze wordt aangestuurd door de ECU, dus ook al lijkt het aan de koelventilator te liggen, controleer ook altijd de aansturing vanuit de ECU. In veel gevallen is de ECU defect. Een andere fout in de ECU is het niet aankomen van het signaal van het rempedaal. Dit signaal is nodig voor meerdere functies, zoals het aansturen van de gasklep, en kan dus voor grote problemen zorgen. De oorzaak van dit probleem moet echt gezocht worden in de ECU en niet in het rempedaal zelf.

Verder kan het ook nog zijn dat injectoren geen aansturing krijgen, ook een defect die door de ECU veroorzaakt wordt. In de ECU zitten voedingsdrivers voor de injectoren. En als die niet werken, dan kan het zelfs zijn dat de auto helemaal niet meer start. Ook klachten over inhouden en uitvallen horen we vaker voorbijkomen. Echter, de klacht “start niet” hoeft niet per se veroorzaakt te worden door een defecte aansturing van de injectoren. Is er ook geen communicatie mogelijk met de ECU, dan zit het probleem wel elders in de ECU, namelijk in het centrale brein (processor, geheugen enz.).

Een andere (ook erg specifieke) klacht bij deze ECU is een te lage accuspanning in de livedata via de OBD poort. Dit defect, vooral veel gezien bij Opel, triggert bovendien foutcode P0560 of P0562. De accu is in veel gevallen echter gewoon in orde: de oorzaak van dit probleem bevindt zich toch echt in de ECU. Tot slot nog een opmerking over P0404, met betrekking tot de EGR: Is deze niet wisbaar, dan is de kans reëel dat er een kortsluiting is ontstaan in de aansturing van de EGR klep. ACTRONICS kan dit probleem prima repareren, maar controleer wel altijd de EGR klep goed voordat de gerepareerde ECU teruggeplaatst wordt. Een defecte EGR klep kan namelijk opnieuw kortsluiting veroorzaken.

Tip: Bij een mogelijk defect aan de ECU is het belangrijk om een goede diagnose te stellen om zeker te weten dat het defect wordt veroorzaakt door de ECU. De problemen hoeven niet altijd te maken te hebben met een defect ECU maar kunnen ook veroorzaakt worden door defecte sensoren.

EDC16C9 ECU laten repareren door ACTRONICS

Wil je een EDC16C9 of een andere ECU laten repareren? Via onze website kunt u snel en makkelijk een revisie aanvraag indienen. Ook voor andere ECU’s hebben wij een uitgebreid revisie-assortiment. Ben je particulier en heb je een probleem met je ECU? Neem dan contact op met een autobedrijf in de buurt en vraag of revisie via ACtronics bij hen mogelijk is. Revisie is namelijk vele malen goedkoper dan nieuw, terwijl de kwaliteit minimaal net zo goed is!

Klantbeoordelingen