Siemens Simtec 71-serie ECU

Volg je bestelling via Track & Trace

Revisie

Indien het onderdeel niet defect is berekenen we testkosten

Veelvoorkomende problemen

  • Aansturing stationairstelmotor ontbreekt
  • Aansturing van bobine ontbreekt
  • Aansturing van injectoren ontbreekt
  • Diverse storingen
  • Foutmelding op 5 Volt circuit
Professionele revisie
15+ jaar ervaring
24 maanden garantie
Volledig kwalitatief alternatief
Technische ondersteuning
Betaalbare prijs

SIEMENS SIMTEC 71-SERIE ECU laten repareren?

De Siemens Simtec 71-serie is een motormanagementsysteem voor 1.8 (Z18XE) motoren toegepast bij diverse Opel modellen. Een bestuurder merkt dat hij een probleem met zijn ECU heeft als op het instrumentencluster het motorstoringslampje (MIL) brandt, er diverse andere meldingen op het dashboard verschijnen, de auto in noodloop gaat, de auto schokt en de motor niet meer op alle cilinders loopt.

MOGELIJKE DEFECTEN EN FOUTCODES

In de werkplaats kunnen defecten aan de ECU geconstateerd worden door een proefrit, het uitlezen van foutcodes, het meten van live-data en het aan de hand van het stroomloopschema controleren van de bedrading, voedingspanningen en massa’s. Met name het controleren van de in- en uitgaande signalen van de unit is belangrijk omdat hierbij de meeste problemen voorkomen. Veelvoorkomende klachten zijn het ontbreken van aansturing van de gasklep, injectoren en bobines. Tevens kunnen defecten ontstaat in het 5 volt circuit. Door warmte en trillingen raakt de ECU defect.

Veel voorkomende foutcodes bij de Simtec 71 zijn:

  • P0201
  • P0202
  • P0203
  • P0204 (aansturing injectoren)
  • P0325 (klopsensor)
  • P0351, P0352, P0353
  • P0354 (aansturing bobines)
  • P0120 i.c.m.
  • P1550 en P0220 (gasklep aansturing)

Effect op andere onderdelen

Een ECU in storing zal van grote invloed zijn op andere control units in het voertuig. Het kan voorkomen dat de motor te weinig vermogen levert, niet meer goed loopt of helemaal niet meer start. Verder kunnen er foutmeldingen zijn in bijvoorbeeld het ABS systeem, de TCU en het instrumentencluster.

Risico’s

Een defecte ECU kan klachten veroorzaken zoals het niet starten van de motor, onregelmatig lopen van de motor, te weinig vermogen en een brandend motorstoringslampje (MIL). Niet repareren kan APK afkeur en motorschade tot gevolg hebben.

In- en uitbouwinstructies

Bouw de ECU altijd uit volgens de fabrieksvoorschriften. Verwijder altijd eerst de massa[-] poolklem van de accu voordat de unit wordt uitgebouwd. Hierdoor wordt eventuele schade door ompoling voorkomen.

Volg altijd de voorschriften van de fabrikant bij het inbouwen van de ECU. Er wordt door ACtronics ook altijd een codecard met instructies meegestuurd om de ECU na revisie werkend te krijgen in de auto. Volg de instructies op deze codecard altijd op. Wis eventuele aanwezige foutcodes.

Revisie oplossing

De ECU ondergaat bij binnenkomst altijd een Entry Test. Indien klacht waargenomen ondergaat de unit het revisieproces. Aan het eind wordt de End Of Line (EOL) test uitgevoerd om te bevestigen dat de klachten verholpen zijn en de ECU naar behoren functioneert.