Het najaar is inmiddels alweer even onderweg en dat is goed te merken! Het wordt natter en kouder in het land en de dagen worden steeds korter. Dit kan ervoor zorgen dat bepaalde onderdelen helaas eerder defect kunnen gaan. De temperatuurwisselingen na een warme zomer met de vele regen die traditioneel in het najaar valt, heeft letterlijk zijn weerslag op de gevoelige elektronica. In sommige gevallen zijn deze elektronische onderdelen op plekken in de auto gemonteerd die hiermee extra gevoelig voor dit regenwater zijn. Denk bijvoorbeeld aan onderdelen die direct achter de wielkast zitten gemonteerd. Wij waren wel eens benieuwd welke modellen en onderdelen in het najaar het vaakst defect gaan en door ons gereviseerd moeten worden.
(Klik op de afbeelding voor een grotere versie)
Mercedes is onze top-5 goed vertegenwoordig met zowel de A-Klasse (W169) en de B-Klasse (W245). In beide gevallen komt een defecte TCU van de 722.8 versnellingsbak vaak naar voren als defect onderdeel. De foutcodes P0720, P0722, P0793 en P0794 kunnen vaak herleidt worden naar een kapotte toerentalsensor of fouten op de schakelstandsensor, waardoor er problemen met het schakelen ontstaan.
Tip! Foutcode P2723, P2731 of P2732 bij een Mercedes A-Klasse (W169) of B-Klasse (W245) geconstateerd? Bekijk dan de hydrauliek! Dit kan te maken hebben met de blauw-witte O-ring in het hydraulisch blok of scheurtjes in het hydraulisch blok zelf. Vervuilde versnellingsbak-olie kan ook een oorzaak zijn. Spoel daarom altijd de versnellingsbak en controleer het hydraulisch blok grondig, wanneer deze foutcodes gezien worden
We zien bij bijna elke model wel een ABS-unit terug komen in de lijst. Zo komt de ATE MK60 die in de VW Golf 5 en Ford Focus II is gebruikt vaak op onze revisie-afdeling binnen, waarbij er veelal problemen op de druksensor en hybrideverbindingen van de ABS blijken te zijn. Bij de ATE MK60 voor de Golf 5 komen de foutcodes VAG: 01435 & VAG: 059B veel voorbij. Ook bij de Focus kan de druksensor voor problemen zorgen in combinatie met de foutcode C1288 (Remdruksensor defect).
Bij de Mercedes B-Klasse & Opel Corsa D komt in beide gevallen de Bosch 8 ESP daarentegen vaak naar voren als ABS-unit die vaak defect raakt. Vaak zijn de problemen te herleiden naar een fout op de pompmotor of er is geen remdruk op de remmen.
Bij de instrumentenpanelen zien we vooral dat één of meerdere meters niet meer werken, maar ook andere storingen kunnen onstaan. Denk hierbij aan een defect display of complete uitval van een cluster.
Hieronder zijn de onderdelen terug te vinden die het meest defect gaan in het najaar en bij de volgende modellen:
Wil je een ondredeel bij ons laten reviseren? Maak dan hier een account aan, of log hier in indien je al klant bij ACtronics bent. Let wel op: wij werken alleen samen met auto- en motorbedrijven. Als je particulier bent, verwijzen wij door naar jouw lokale garage.
© 2025 ACTRONICS BV. All Rights Reserved.