Ford Focus II 2005-2010

Registreer of log in om prijzen te zien

Ford Focus II 2005-2010 - Instrumentenpaneel Reparatie

Veelvoorkomende problemen

  • Eén of meerdere meters werken niet
  • Display werkt niet
  • Diverse storingen
  • U1900 (CAN) communication bus data fault

Staat je klacht er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Hoe wij werken

Wij reviseren het door jou opgestuurde onderdeel. Prijzen zijn exclusief BTW en eventuele verzendkosten. Aanbod geldt uitsluitend voor garages en dealers en niet voor particulieren.

Verschillende versies van het Ford Focus instrumentenpaneel

Ford heeft voor de tweede generatie Focus verschillende versies van het instrumentenpaneel ontwikkeld. In onderstaande afbeelding zijn twee van deze ontwerpen te zien. ACtronics heeft voor beide dashboards een revisie-oplossing beschikbaar. Vul bovenaan de pagina je voertuiggegevens in om je revisie-opdracht te starten.

Ford Focus II 2005-2010Ford Focus II 2005-2010

Reparatie Focus 2 instrumentenpaneel: de veelvoorkomende storingen

Er zijn tal van storingen in de Ford Focus (2005-2010) die wijzen in de richting van het instrumentenpaneel. Sommige storingen zijn eenvoudig te diagnosticeren, omdat dit typische ‘instrumentenpaneel storingen’ zijn. Een aantal van deze veelvoorkomende storingen zijn bijvoorbeeld:

  • Wijzers vallen naar nul
  • Totale uitval van het instrumentenpaneel
  • Knipperlichten werken niet

Daarnaast zijn er ook nog een tweetal andere storingen - waarvan het instrumentenpaneel de mogelijke veroorzaker is - die wat meer diagnosewerk zullen vereisen. Dat zijn namelijk de volgende klachtomschrijvingen:

  • Ford Focus start af en toe niet
  • Ford Focus start nooit

Er zijn natuurlijk tal van redenen die ervoor kunnen zorgen dat de auto (soms) niet start, maar het dashboard in de Ford Focus 2 kan één van de redenen hiervoor zijn. Ook hiervoor heeft ACtronics een revisie-oplossing ontwikkeld.

Verder kunnen er diverse CAN bus fouten opgeslagen zijn. Door trillingen ontstaan er losse verbindingen op de printplaat. Deze losse verbindingen veroorzaken de hier genoemde klachten.

Veel voorkomende foutcodes:

  • U1900 foutcode / Uxxx CAN-bus codes

Revisieproces Ford Focus II instrumentencluster

Om ervoor te zorgen dat het Ford Focus instrumentenpaneel een duurzame revisie krijgt, maakt ACtronics gebruik van state of the art technologie. Tijdens een uitgebreide test worden alle functionaliteiten van het onderdeel beoordeeld en volgt een uitgebreide revisie. Hierbij maken we onder andere gebruik van Vapor Phase Soldering om het onderdeel weer als nieuw te maken. Ook hebben we in-house display’s ontwikkeld zodat ook eventuele problemen hieraan opgelost kunnen worden.

In- en uitbouwinstructies van dit instrumentenpaneel

Houd voor het uitbouwen van dit instrumentencluster de voorschriften van de fabrikant aan. Gebruik voor het uitbouwen speciaal gereedschap 501-028A (43-001A), anders is er een grote kans op schade aan het glas van het instrumenten cluster. Volg altijd de voorschriften van de fabrikant bij het inbouwen van het instrumentenpaneel. Ter aanvulling wordt door ACtronics ook altijd een instructiedocument meegestuurd. Volg deze instructies altijd op en wis eventuele aanwezige foutcodes bij het inbouwen van het gereviseerde onderdeel.

Klachtomschrijvingen met een andere oorzaak

Vanwege de grote lijst aan klachten en de beruchte status die het Focus instrumentenpaneel heeft opgebouwd, wordt dit onderdeel soms ook ten onrechte verdacht als veroorzaker van het probleem. Hieronder daarom enkele tips & tricks met mogelijke oplossingen.

Streepjes op de plek van de kilometerstand

Indien dit probleem optreed is er zeer waarschijnlijk een probleem met de ABS. Bij ACtronics hebben we ook revisie-oplossingen beschikbaar voor verschillende ABS-units die in de Ford Focus gebruikt zijn.

Koelvloeistoftemperatuurmeter

In de praktijk kan het voorkomen dat de weergave van de koelvloeistoftemperatuurmeter in het instrumentenpaneel afwijkt van de werkelijke koelvloeistoftemperatuur. De werkelijke temperatuur van de koelvloeistof in de motor schommelt bij een (warme) motor in bedrijf zo tussen de 70 en 110 graden Celsius. Dit is normaal en duidt dus niet op een defect. Om de bestuurder niet ongerust te maken zal de meter in het instrumentenpaneel in deze gevallen continue 90 graden aangeven.

Een groot aantal moderne auto's beschikken tegenwoordig over een gescheiden koelcircuit voor de cilinderkop en onderblok. Het kan dus voorkomen dat de meter in het instrumentenpaneel al op bedrijfstemperatuur staat en dat de temperatuur van de cilinderkop een lagere waarde heeft. Dit duidt dus niet op een defect. Het instrumentenpaneel neemt de waarde aan van de temperatuur van het onderblok, die warmer is.

Geen geluid van knipperlichten, knipperlichten in het instrumentenpaneel werken niet en/of buitentemperatuur wordt niet meer weergegeven, centrale deurvergrendeling + meters werken niet

Een hele lijst met klachten, met mogelijk dezelfde veroorzaker van het probleem. Een mogelijke oorzaak van deze klachten is dat de stekker onder passagiersstoel aan de rechtervoorzijde niet goed vastzit. Ook kan dit probleem worden veroorzaakt door defecte bekabeling van de body control unit.

Instrumentenpaneel gaat niet op 'stand by', en trekt hierdoor de accu leeg

Een mogelijke veroorzaker van deze klacht is een storing in de radio module

Het duurt ongeveer 20 seconden voordat het display en de wijzers werken

Controleer in dit geval alle zekeringen en het contactblokje van het contactslot

Ten slotte nog een laatste tip hoe je de datum en tijd van het instrumentenpaneel kunt instellen, ook als dat in eerste instantie niet lijkt te lukken.

  • Selecteer in het instrumentenpaneel het menu-item 'Klok'
  • Zet vervolgens de datum op de laatst mogelijke datum welke te selecteren is. Dit is per type instrumentenpaneel anders en dat heeft te maken met de productiedatum van de auto
  • Zet vervolgens de tijd op 23:59 uur
  • Wacht nu tot de tijd versprongen is naar 00:00 uur
  • In het volgende blok kun je het jaartal aanpassen
  • Zet de klok op de juiste tijd

Mocht het instrumentenpaneel de temperatuur in Fahrenheit aangeven en wil je dit aanpassen naar graden Celsius, volg dan deze instructie.

Klantbeoordelingen

187247A6 | 18731C...
1872F2CE | 18746D...
18732721 | 18757A...
1873380A | 4M5T-1...
1893EC9F | 189B5E...
18970DE8 | 4M5T-1...
1897AFBD | 4M5T-1...
1912E6A6 | 4M5T-1...
191616AD | 4M5T-1...
1916E7A3 | 191794...
191E1F10 | 7M5T-1...
19333B31 | 193773...
1933BF95 | 19362C...
1935FE3D | 4M5T-1...
19384777 | 4M5T-1...
193CD436 | 4M5T-1...
19568F55 | 1958EB...
1972E658 | 197306...
19748559 | 4M5T-1...
197D6746 | 4M5T-1...
3840579D | 3M5T-1...
384087EA | 3M5T-1...
3M5F-10A855-A | 4...
3M5T-10849-AJ
3M5T-10849-BJ
3M5T-10849-EG
3M5T-10849-FB
3M5T-10849-FB | 3...
3M5T-10849-GJ
3M5T-10849-GK
3M5T-10849-HH
3M5T-10849-HJ
3M5T-10849-LL
3U7T-10849-BL
3U7T-10849-EL
3U7T-10849-GL
42445EBA | 4U7T-1...
4264B52 | 4U7T-10...
428661BB | 4U7T-1...
4M5T-10849-AG
4M5T-10849-AH
4M5T-10849-AN
4M5T-10849-BJ
4M5T-10849-BK
4M5T-10849-BL
4M5T-10849-BM
4M5T-10849-CH
4M5T-10849-CJ
4M5T-10849-CN
4M5T-10849-DJ
4M5T-10849-DK
4M5T-10849-DL
4M5T-10849-DM
4M5T-10849-EL
4M5T-10849-EP
4M5T-10849-ER
4M5T-10849-FB
4M5T-10849-FF
4M5T-10849-FM
4M5T-10849-FN
4M5T-10849-FP
4M5T-10849-FR
4M5T-10849-FS
4M5T-10849-GJ
4M5T-10849-GL
4M5T-10849-HM
4M5T-10849-HN
4M5T-10849-HP
4M5T-10849-HR
4M5T-10849-HS
4M5T-10849-JK
4M5T-10849-JM
4M5T-10849-JN
4M5T-10849-JP
4M5T-10849-JR | 1...
4M5T-10849-JS
4M5T-10849-KM
4M5T-10849-KN
4M5T-10849-KP
4M5T-10849-KR
4M5T-10849-KS
4M5T-10849-LK
4M5T-10849-LN
4M5T-10849-LP
4M5T-10849-MM
4M5T-10849-MR
4M5T-10849-MS
4U7T-10849-AJ
4U7T-10849-BM
4U7T-10849-BN
4U7T-10849-CN
4U7T-10849-ER
4U7T-10849-ES
4U7T-10849-FR
4U7T-10849-FS
4U7T-10849-GR
4U7T-10849-GS
4U7T-10849-HS
4U7T-10849-JK
4U7T-10849-JN
4U7T-10849-JR
4U7T-10849-JS
4U7T-10849-LS
610068 | 6M5T-108...
6M5T-10849-NF
6M5T-10849-NH
6M5T-10849-PF
6M5T-10849-PG
6M5T-10849-PH
7M5T-10849-AB | A...
7M5T-10849-AC | A...
7M5T-10849-AD
7M5T-10849-AE
7M5T-10849-BB
7M5T-10849-CB
7M5T-10849-CC
7M5T-10849-CD
7M5T-10849-CE
7M5T-10849-DB
7M5T-10849-DC
7M5T-10849-DD
7M5T-10849-FB
7M5T-10849-GB | G...
7M5T-10849-HB
7M5T-10849-KB
7M5T-10849-LB
7M5T-10849-MB
7M5T-10849-NB | N...
7M5T-10849-PB
7M5T-10849-RB
7U5T-10849-CB
7U5T-10849-EB
8U4T-10849-BM
8U4T-10849-EJ
8U4T-10849-FE
8U4T-10849-GF | V...
8U4T-10849-GJ
8U4T-10849-HJ
8U4T-10849-JF
8U4T-10849-JJ | V...
8U4T-10849-LE
8U4T-10849-LJ
8U4T-10849-MH
8V4F-10849-HF
8V4F-10849-HG
8V4T-10849-AF | V...
8V4T-10849-AG
8V4T-10849-AH
8V4T-10849-AJ
8V4T-10849-AK | V...
8V4T-10849-BF
8V4T-10849-BH
8V4T-10849-BJ
8V4T-10849-BK
8V4T-10849-CD
8V4T-10849-CF
8V4T-10849-CH
8V4T-10849-CJ
8V4T-10849-CK
8V4T-10849-DF
8V4T-10849-DH
8V4T-10849-DJ
8V4T-10849-DK
8V4T-10849-EE
8V4T-10849-EF | V...
8V4T-10849-EG
8V4T-10849-EH
8V4T-10849-EJ | V...
8V4T-10849-EK | V...
8V4T-10849-EL | V...
8V4T-10849-FE
8V4T-10849-FF
8V4T-10849-FG
8V4T-10849-FH
8V4T-10849-FJ
8V4T-10849-FK
8V4T-10849-GE | V...
8V4T-10849-GF
8V4T-10849-GF | V...
8V4T-10849-GG | V...
8V4T-10849-GH
8V4T-10849-GJ
8V4T-10849-GK
8V4T-10849-GL
8V4T-10849-HE
8V4T-10849-HF
8V4T-10849-HG
8V4T-10849-HH | V...
8V4T-10849-HJ
8V4T-10849-HK
8V4T-10849-JE | V...
8V4T-10849-JF | V...
8V4T-10849-JG | V...
8V4T-10849-JH | V...
8V4T-10849-JJ
8V4T-10849-JK
8V4T-10849-KE
8V4T-10849-KF
8V4T-10849-KH
8V4T-10849-KJ
8V4T-10849-KK
8V4T-10849-LE
8V4T-10849-LF
8V4T-10849-LG | V...
8V4T-10849-LH | V...
8V4T-10849-LJ | V...
8V4T-10849-LK | V...
8V4T-10849-ME
8V4T-10849-MF
8V4T-10849-MH
8V4T-10849-MJ
8V4T-10849-MK
UANKS2JYE
VP8U4F-10849-MH
VP8V4F-10849-LJ