Mercedes Benz Temic VGS (722.8) CVT / FCVT Reparatie - TCU's
Registreer of log in om prijzen te zien
Veelvoorkomende problemen
- Fout toerentalsensor
- Foutcode P0657 / P0717 / P0720 / P0722 / P0739 / P0741 / P0793 / P0794 / P0896 / P1634 / P2722 / P2731
- Fout op schakelstandsensor
Staat je klacht er niet tussen? Neem dan contact met ons op.
Bestel uit voorraad; morgen in je werkplaats
Snel en eenvoudig: bestel jouw onderdeel direct uit voorraad. Wij vragen statiegeld dat je terug krijgt zodra je jouw defecte onderdeel naar ons opstuurt. Op werkdagen voor 16:00 besteld = morgen in huis.Wij reviseren het originele onderdeel
Meld je onderdeel eenvoudig aan. Stuur hem op of laat hem ophalen door onze pick-up service. Met de hoogst mogelijke zorg gaan wij aan de slag om jouw onderdeel te reviseren. Binnen enkele dagen ontvang je het onderdeel terug in je werkplaats, met 2 jaar garantie.Reviseerbaar
OBDII | Omschrijving | |
P0657 | The voltage supply of the control unit solenoid valves in the CVT is faulty | |
P0705 | Transmission range sensor circuit malfunction | |
P0717 | The RPM signal from component Y3/9b3 (CVT input RPM sensor) is not available | |
P0720 | Output speed sensor malfunction | |
P0722 | The RPM signal from component Y3/9b5 (CVT output rpm sensor) is not available | |
P0739 | Secondary RPM signal of component Y3/9b5 is not available | |
P0741 | Actuation of torque converter clutch not possible | |
P0793 | Intermediate shaft speed sensor circuit Y3/9b4 no signal | |
P0842 | The output voltage of component pressure sensor is faulty (short circuit to ground) | |
P0843 | The output voltage of component pressure sensor is faulty (short circuit to possitive) | |
P0896 | Impermissible adjustment of the step-down ratio in the CVT | |
P1634 | Component Y3/9n1 (CVT) is defective or the voltage supply is faulty (undervoltage) | |
P2722 | Impermissible closing of hydraulic clutch | |
P2731 | Impermissible closing of hydraulic clutch |
De vetgedrukte foutcodes kunnen zelfstandig én in combinatie met andere bovenstaande foutcodes verschijnen. Alleen in combinatie met andere relevante foutcodes is revisie nodig.
Mogelijk reviseerbaar
OBDII | Omschrijving | |
P0706 | The signals of the range selector are implausible in comparison to the signals from the electronic selector lever module | |
P0718 | The RPM signal from component Y3/9b3 (CVT input RPM sensor) is implausible | |
P0723 | The RPM signal from component Y3/9b5 (CVT output RPM sensor) is implausible | |
P0794 | Intermediate Shaft Speed Sensor Circuit Y3/9b4 Intermittent |
Controleer bij bovenstaande foutcodes de sensoren eerst op vervuiling door metaaldeeltjes. Dit kan ook een dun grijskleurig (vettig) laagje zijn.
Is er vervuiling aanwezig, controleer dan de versnellingsbak goed op mechanische slijtage/schade.
Reinig vervolgens de sensor(en) en controleer of de foutcode aanwezig blijft. Is dit het geval, dan is het alsnog aannemelijk dat de TCU defect is en gereviseerd dient te worden.
Niet reviseerbaar
OBDII | Omschrijving | |
P0730 | The gear ratio in the CVT is not permissible |
Mogelijke oorzaken voor het verschijnen van deze foutcode:
- Vervuilde versnellingsbak-olie
- Falende shift solenoids
- Diverse mechanische defecten in de versnellingsbak
- Diverse hydraulische defecten in de versnellingsbak
P0841 | While driving, the actual hydraulic pressure is implausible in comparison with the specified hydraulic pressure in the CVT | |
P0868 | Transmission fluid pressure low | |
P2723 | Impermissible opening of hydraulic brake “reverse gear” has occured in the continuously variable automatic transmission (CVT) when selector lever “N” was engaged | |
P2732 | Impermissible opening of hydraulic clutch “forward gear” has occured in the CVT |
Bovenstaande foutcodes verschijnen bij het verlies van hydraulische druk. Dit kan te maken hebben met de blauw-witte O-ring in het hydraulisch blok of scheurtjes in het hydraulisch blok zelf. Vervuilde versnellingsbak-olie kan ook een oorzaak zijn. Spoel daarom altijd de versnellingsbak en controleer het hydraulisch blok grondig, wanneer deze foutcodes gezien worden.
P0984 | The steel thrust belt in the CVT is slipping |
Het slippen van de duwband kan meerdere oorzaken hebben. Echter, vaak is dit het gevolg van mechanische slijtage. In bepaalde gevallen kan het nodig zijn om de duwband en/of andere componenten in zijn geheel te vervangen.
Mercedes Benz Temic VGS/CVT (722.8) laten repareren?
De TCU Temic VGS/CVT is het brein van de Autotronic CVT 722.8 transmissie welke toegepast wordt in de Mercedes Benz A-Klasse W169 en B-Klasse W245 vanaf circa 2005. De bestuurder merkt dat er problemen met de versnellingsbak zijn door foutmeldingen op het dashboard, doordat de auto niet goed schakelt en doordat de versnellingsbak in noodloop staat.
Mogelijke defecten en foutcodes
De technici in de werkplaats kunnen de klachten waarnemen tijdens een proefrit en het uitlezen van live data. Met de diagnosetester kunnen de opgeslagen foutcodes uitgelezen worden. Door trillingen en temperatuursinvloeden raken verbindingen op de printplaat defect.
De TCU TEMIC VGS/CVT 722.8 wordt toegepast bij de Mercedes Benz A en B klasse vanaf 2004. Veel voorkomende klachten zijn: defecten op de toerental sensoren en fouten op de schakelstandsensor. Hierdoor schakelt de transmissie niet goed of helemaal niet meer.
Veel voorkomende foutcodes van de VGS/CVT 722.8 zijn:
- P0720
- P0722
- P0793
- P0794
Tip! Foutcode P2723, P2731 of P2732 bij een Mercedes A-Klasse (W169) of B-Klasse (W245) geconstateerd? kijk dan naar de hydrauliek!
Effect op andere onderdelen
Bij een defect aan de TCU kan het voorkomen dat de auto niet start.
Risico’s
Bij een defecte TCU zal de auto niet goed of helemaal niet meer schakelen waardoor de auto niet meer goed te rijden is.
Informatie voor de monteur
Houd voor het uitbouwen de voorschriften van de fabrikant aan. Stuur alleen de TCU op en niet het hydraulische blok (labyrint). Volg bij het inbouwen van de TCU de inbouwvoorschriften van de fabrikant en de codecard van ACtronics die mee wordt gestuurd. Eventueel aanwezige foutcodes moeten worden gewist.