TCU's Mercedes Benz Temic VGS (722.8) CVT / FCVT

Registreer of log in om prijzen te zien

Veelvoorkomende problemen

  • Fout toerentalsensor
  • Foutcode P0657 / P0717 / P0720 / P0722 / P0739 / P0741 / P0793 / P0794 / P0896 / P1634 / P2722 / P2731
  • Fout op schakelstandsensor

Staat je klacht er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Hoe wij werken

Wij reviseren het door jou opgestuurde onderdeel. Prijzen zijn exclusief BTW en eventuele verzendkosten. Aanbod geldt uitsluitend voor garages en dealers en niet voor particulieren.

Reviseerbaar

OBDII Omschrijving
P0657 The voltage supply of the control unit solenoid valves in the CVT is faulty
P0705 Transmission range sensor circuit malfunction
P0717 The RPM signal from component Y3/9b3 (CVT input RPM sensor) is not available
P0720 Output speed sensor malfunction
P0722 The RPM signal from component Y3/9b5 (CVT output rpm sensor) is not available
P0739 Secondary RPM signal of component Y3/9b5 is not available
P0741 Actuation of torque converter clutch not possible
P0793 Intermediate shaft speed sensor circuit Y3/9b4 no signal
P0842 The output voltage of component pressure sensor is faulty (short circuit to ground)
P0843 The output voltage of component pressure sensor is faulty (short circuit to possitive)
P0896 Impermissible adjustment of the step-down ratio in the CVT
P1634 Component Y3/9n1 (CVT) is defective or the voltage supply is faulty (undervoltage)
P2722 Impermissible closing of hydraulic clutch
P2731 Impermissible closing of hydraulic clutch

De vetgedrukte foutcodes kunnen zelfstandig én in combinatie met andere bovenstaande foutcodes verschijnen. Alleen in combinatie met andere relevante foutcodes is revisie nodig.

Mogelijk reviseerbaar

OBDII Omschrijving
P0706 The signals of the range selector are implausible in comparison to the signals from the electronic selector lever module
P0718 The RPM signal from component Y3/9b3 (CVT input RPM sensor) is implausible
P0723 The RPM signal from component Y3/9b5 (CVT output RPM sensor) is implausible
P0794 Intermediate Shaft Speed Sensor Circuit Y3/9b4 Intermittent

Controleer bij bovenstaande foutcodes de sensoren eerst op vervuiling door metaaldeeltjes. Dit kan ook een dun grijskleurig (vettig) laagje zijn.

Is er vervuiling aanwezig, controleer dan de versnellingsbak goed op mechanische slijtage/schade.

Reinig vervolgens de sensor(en) en controleer of de foutcode aanwezig blijft. Is dit het geval, dan is het alsnog aannemelijk dat de TCU defect is en gereviseerd dient te worden.

Niet reviseerbaar

OBDII Omschrijving
P0730 The gear ratio in the CVT is not permissible

Mogelijke oorzaken voor het verschijnen van deze foutcode:
- Vervuilde versnellingsbak-olie
- Falende shift solenoids
- Diverse mechanische defecten in de versnellingsbak
- Diverse hydraulische defecten in de versnellingsbak

P0841 While driving, the actual hydraulic pressure is implausible in comparison with the specified hydraulic pressure in the CVT
P0868 Transmission fluid pressure low
P2723 Impermissible opening of hydraulic brake “reverse gear” has occured in the continuously variable automatic transmission (CVT) when selector lever “N” was engaged
P2732 Impermissible opening of hydraulic clutch “forward gear” has occured in the CVT

Bovenstaande foutcodes verschijnen bij het verlies van hydraulische druk. Dit kan te maken hebben met de blauw-witte O-ring in het hydraulisch blok of scheurtjes in het hydraulisch blok zelf. Vervuilde versnellingsbak-olie kan ook een oorzaak zijn. Spoel daarom altijd de versnellingsbak en controleer het hydraulisch blok grondig, wanneer deze foutcodes gezien worden.

P0984 The steel thrust belt in the CVT is slipping

Het slippen van de duwband kan meerdere oorzaken hebben. Echter, vaak is dit het gevolg van mechanische slijtage. In bepaalde gevallen kan het nodig zijn om de duwband en/of andere componenten in zijn geheel te vervangen.

Mercedes Benz Temic VGS/CVT (722.8) laten repareren?

De TCU Temic VGS/CVT is het brein van de Autotronic CVT 722.8 transmissie welke toegepast wordt in de Mercedes Benz A-Klasse W169 en B-Klasse W245 vanaf circa 2005. De bestuurder merkt dat er problemen met de versnellingsbak zijn door foutmeldingen op het dashboard, doordat de auto niet goed schakelt en doordat de versnellingsbak in noodloop staat.

Mogelijke defecten en foutcodes

De technici in de werkplaats kunnen de klachten waarnemen tijdens een proefrit en het uitlezen van live data. Met de diagnosetester kunnen de opgeslagen foutcodes uitgelezen worden. Door trillingen en temperatuursinvloeden raken verbindingen op de printplaat defect.

De TCU TEMIC VGS/CVT 722.8 wordt toegepast bij de Mercedes Benz A en B klasse vanaf 2004. Veel voorkomende klachten zijn: defecten op de toerental sensoren en fouten op de schakelstandsensor. Hierdoor schakelt de transmissie niet goed of helemaal niet meer.

Veel voorkomende foutcodes van de VGS/CVT 722.8 zijn:

  • P0720
  • P0722
  • P0793
  • P0794

Tip! Foutcode P2723, P2731 of P2732 bij een Mercedes A-Klasse (W169) of B-Klasse (W245) geconstateerd? kijk dan naar de hydrauliek!

Effect op andere onderdelen

Bij een defect aan de TCU kan het voorkomen dat de auto niet start.

Risico’s

Bij een defecte TCU zal de auto niet goed of helemaal niet meer schakelen waardoor de auto niet meer goed te rijden is.

Informatie voor de monteur

Houd voor het uitbouwen de voorschriften van de fabrikant aan. Stuur alleen de TCU op en niet het hydraulische blok (labyrint). Volg bij het inbouwen van de TCU de inbouwvoorschriften van de fabrikant en de codecard van ACtronics die mee wordt gestuurd. Eventueel aanwezige foutcodes moeten worden gewist.

Revisie oplossing

De TCU ondergaat bij binnenkomst altijd een Entry Test waarbij wordt gecontroleerd of de door de klant opgegeven klacht waarneembaar is. Zijn de klachten waargenomen dan ondergaat de TCU het revisieproces. Afgesloten wordt met de functionele End Of Line (EOL) test waarbij bevestigd wordt dat de klachten daadwerkelijk verholpen zijn en dat de TCU weer helemaal goed werkt.

Klantbeoordelingen