- Home
- esp
ESP reparatie
Alle auto’s die na 2014 geleverd zijn in de EU, beschikken over een ESP-systeem. ESP zorgt dat een auto controleerbaar blijft tijdens onverwachte stuur- en rembewegingen. Elektronische defecten hebben vaak te maken met sensoren of de boordcomputer, maar ook de bandenkeuze en versleten remblokken kunnen leiden tot storingen in het ESP-systeem.
ESP's beschikbaar
ESP reparatie
Vraag hieronder een offerte aan.
Of bel ons op 0546 66 04 10
Offerte aanvragen
42 resultaten 4 pagina's
Alle auto’s die na 2014 geleverd zijn in de EU, beschikken over een ESP-systeem. ESP zorgt dat een auto controleerbaar blijft tijdens onverwachte stuur- en rembewegingen. Elektronische defecten hebben vaak te maken met sensoren of de boordcomputer, maar ook de bandenkeuze en versleten remblokken kunnen leiden tot storingen in het ESP-systeem.
ESP's beschikbaar
Wat is een ESP?
Het ESP-systeem zorgt ervoor dat een auto niet in een zijdelingse slip raakt. Het werkt samen met het ABS-systeem en het tractiecontrolesysteem. ABS zorgt er hierbij voor dat de wielen niet doordraaien tijdens het remmen. TCS zorgt dat de wielen niet slippen tijdens het optrekken. De combinatie van ESP, ABS en TSC maakt dus dat een auto controleerbaar blijft tijdens onverwachte stuur- en rembewegingen.
Mercedes-Benz en Bosch, de eerste ontwikkelaars van het ESP-systeem, maken nog steeds gebruik van de afkorting ‘ESP’, maar er worden ook andere afkortingen gebruikt om het elektronische stabiliteitsprogramma aan te duiden:
- ESC (Electronic Stability Control)
Onder andere Skoda, Chevrolet, Hyundai, Lada en Kia gebruiken deze afkorting. - VDC (Vehicle Dynamic Control)
Onder andere Infiniti, Subaru, Alfa Romeo, Fiat en Nissan gebruiken deze afkorting. - VSA (Vehicle Stability Assist)
Onder andere Honda en Acura gebruiken deze afkorting. - DSC (Dynamic Stability Control)
Onder andere Ford, Mazda, Land Rover, MINI, Aston Martin, BMW en Jaguar gebruiken deze afkorting. - MSP
Maserati gebruikt deze afkorting. - PSM
Porsche gebruikt deze afkorting.
ESP defect: diagnose
Er zijn meerdere oorzaken voor storingen in het ESP-systeem:
- Defecte sensoren;
- Defecte microprocessor;
- Defecte rempedaalpositiesensor;
- Defecte bedrading van ABS-sensoren;
- Beschadigde giersnelheidssensor;
- Verkeerde maat banden;
- Laag peil remvloeistof;
- Versleten remblokken;
- Storing in de boordcomputer.
Als bestuurder van de auto herken je een defect ESP-systeem aan het storingslampje op het dashboard. Als specialist herken je een ESP-storing aan onderstaande foutcodes.
Veelvoorkomende ESP foutcodes
Dit zijn de meest voorkomende ESP foutcodes:
|
ESP foutcode |
Reviseerbaar onderdeel |
|
01418 |
|
|
01421 |
Bosch 8 ESP |
|
01435 (059B) Brake pressure sensor (g201) / Signal implausible |
Bosch 8 ESP |
|
C123EF0 (Hydraulic brake booster limit value reached) |
ATE MK60 Hydraulic unit (with internal pressure sensor) |
|
P059B |
Bosch 8 ESP |
ESP merken
Bosch ontwikkelt al meer dan dertig naar ESP-systemen. Zij hadden al ervaring met het produceren van ABS-systemen en besloten samen te werken met Mercedes-Benz op het gebied van ESP-systemen. Ook ATE ontwikkelt ESP-systemen.
ESP automerken
Automerken ontwikkelen zelf een ESP-systeem of werken samen in een alliantie om een systeem te ontwikkelen. Hieronder vind je een overzicht van alle automerken en hun ESP-systemen.
ESP revisie en test
ESP revisie is het repareren, herstellen en hergebruiken van het ESP-systeem. Door revisie hoeven er geen nieuwe onderdelen te worden aangeschaft, wat het een goedkope en duurzame oplossing maakt. ESP revisie betreft de reparatie van bijvoorbeeld de sensoren of microprocessor. ABS- en ESP-reparatie zijn een van de meest voorkomende revisieopdrachten bij ACTRONICS. Bij defecten wordt er bij het reviseren van een ESP-systeem niet gekozen voor een tijdelijke oplossing (zoals vastmaken of lijmen), maar voor een duurzame oplossing. Zo verzekeren we dat een gereviseerd product net zo goed functioneert als een origineel exemplaar.
ACTRONICS heeft een eigen testopstelling ontwikkeld om gereviseerde ESPs te testen: het Vision testplatform. Dit systeem is in staat om de werking in een auto volledig te simuleren. Met dit platform controleren we het exacte defect en controleren we of de revisie geslaagd is.
Kosten ESP reparatie
De kosten van ESP reparatie verschillen per autogarage en per revisie. Er zijn meerdere oorzaken van een defecte ESP, waardoor er ook meerdere revisiemogelijkheden zijn. Wij maken een specifieke offerte voor iedere revisie.
ESP laten repareren door ACTRONICS?
Wil jij je ESP-systeem laten repareren door ACTRONICS? Via onze website kun je snel en eenvoudig een revisieaanvraag starten.
- Voordeliger dan nieuwe onderdelen;
- 2 jaar garantie op de revisie;
- Inleren niet nodig, plug & play.
ESP Reparatie - Veelgestelde vragen & antwoorden
Wat doet het ESP-systeem?
Is er verschil tussen ESP, ESC, VDC, VSA, DSC, MSP en PSM?
Wat is er kapot bij een storing van de ESP?
- Kapotte microprocessor
- Kapotte rempedaalpositiesensor
- Beschadigde ABS-sensor bedrading
- Defecte giersnelheidssensor
- Kapotte boordcomputer
Welke externe oorzaken beïnvloeden een ESP-probleem?
- Verkeerde bandenmaat
- Te weinig remvloeistof
- Versleten remblokken
da
de
en
es
fr
it
nb
pt
sv
fi