ESP reparatie

Alle auto’s die na 2014 geleverd zijn in de EU, beschikken over een ESP-systeem. ESP zorgt dat een auto controleerbaar blijft tijdens onverwachte stuur- en rembewegingen. Elektronische defecten hebben vaak te maken met sensoren of de boordcomputer, maar ook de bandenkeuze en versleten remblokken kunnen leiden tot storingen in het ESP-systeem.

ESP's beschikbaar

ESP reparatie

Merk
Toon meer Toon minder
Onderdeel niet gevonden?
Vraag hieronder een offerte aan.
Of bel ons op 0546 66 04 10
Offerte aanvragen
Geen resultaten gevonden
42 resultaten 4 pagina's
ATE MK100 ESP - ABS units
ATE MK100 ESP

ABS units

Registreer of log in om prijzen te zien

ATE MK100 ESP (46-pins) - ABS units
ATE MK100 ESP (46-pins)

ABS units

Registreer of log in om prijzen te zien

ATE MK61 - ABS units
ATE MK61

ABS units

Registreer of log in om prijzen te zien

Bosch 8 ESP - ABS units
Bosch 8 ESP

ABS units

Registreer of log in om prijzen te zien

Bosch 8 ABS - ABS units
Bosch 8 ABS

ABS units

Registreer of log in om prijzen te zien

ATE MK70 - ABS units
ATE MK70

ABS units

Registreer of log in om prijzen te zien

Bosch 9.0 ESP - ABS units
Bosch 9.0 ESP

ABS units

Registreer of log in om prijzen te zien

ATE MK26 ESP - ABS units
ATE MK26 ESP

ABS units

Registreer of log in om prijzen te zien

ATE MK60 (ECU only) - ABS units
ATE MK60 (ECU only)

ABS units

Registreer of log in om prijzen te zien

Bosch 5.7 - ABS units
Bosch 5.7

ABS units

Registreer of log in om prijzen te zien

ATE MK25 - ABS units
ATE MK25

ABS units

Registreer of log in om prijzen te zien

ATE MK60 Hydraulic unit (with internal pressure sensor) - ABS units
ATE MK60 Hydraulic unit (with internal pressure sensor)

ABS units

Registreer of log in om prijzen te zien

Alle auto’s die na 2014 geleverd zijn in de EU, beschikken over een ESP-systeem. ESP zorgt dat een auto controleerbaar blijft tijdens onverwachte stuur- en rembewegingen. Elektronische defecten hebben vaak te maken met sensoren of de boordcomputer, maar ook de bandenkeuze en versleten remblokken kunnen leiden tot storingen in het ESP-systeem.

ESP's beschikbaar

Wat is een ESP?

Het ESP-systeem zorgt ervoor dat een auto niet in een zijdelingse slip raakt. Het werkt samen met het ABS-systeem  en het tractiecontrolesysteem. ABS zorgt er hierbij voor dat de wielen niet doordraaien tijdens het remmen. TCS zorgt dat de wielen niet slippen tijdens het optrekken. De combinatie van ESP, ABS en TSC maakt dus dat een auto controleerbaar blijft tijdens onverwachte stuur- en rembewegingen.

Mercedes-Benz en Bosch, de eerste ontwikkelaars van het ESP-systeem, maken nog steeds gebruik van de afkorting ‘ESP’, maar er worden ook andere afkortingen gebruikt om het elektronische stabiliteitsprogramma aan te duiden:

  • ESC (Electronic Stability Control)
    Onder andere Skoda, Chevrolet, Hyundai, Lada en Kia gebruiken deze afkorting.
  • VDC (Vehicle Dynamic Control)
    Onder andere Infiniti, Subaru, Alfa Romeo, Fiat en Nissan gebruiken deze afkorting.
  • VSA (Vehicle Stability Assist)
    Onder andere Honda en Acura gebruiken deze afkorting.
  • DSC (Dynamic Stability Control)
    Onder andere Ford, Mazda, Land Rover, MINI, Aston Martin, BMW en Jaguar gebruiken deze afkorting.
  • MSP
    Maserati gebruikt deze afkorting.
  • PSM
    Porsche gebruikt deze afkorting.

ESP defect: diagnose

Er zijn meerdere oorzaken voor storingen in het ESP-systeem:

  • Defecte sensoren;
  • Defecte microprocessor;
  • Defecte rempedaalpositiesensor;
  • Defecte bedrading van ABS-sensoren;
  • Beschadigde giersnelheidssensor;
  • Verkeerde maat banden;
  • Laag peil remvloeistof;
  • Versleten remblokken;
  • Storing in de boordcomputer.

Als bestuurder van de auto herken je een defect ESP-systeem aan het storingslampje op het dashboard. Als specialist herken je een ESP-storing aan onderstaande foutcodes.

Veelvoorkomende ESP foutcodes

Dit zijn de meest voorkomende ESP foutcodes:

ESP foutcode

Reviseerbaar onderdeel

01418

Bosch 8 ESP

01421

Bosch 8 ESP

01435 (059B) Brake pressure sensor (g201) / Signal implausible

Bosch 8 ESP

ATE MK25

ATE MK60 Hydraulic unit (with internal pressure sensor)

C123EF0 (Hydraulic brake booster limit value reached)

Bosch 9.0 ESP

Bosch 9.0 ESP (wide)

ATE MK60 Hydraulic unit (with internal pressure sensor)

P059B

Bosch 8 ESP

ESP merken

Bosch ontwikkelt al meer dan dertig naar ESP-systemen. Zij hadden al ervaring met het produceren van ABS-systemen en besloten samen te werken met Mercedes-Benz op het gebied van ESP-systemen. Ook ATE ontwikkelt ESP-systemen.

ESP automerken

Automerken ontwikkelen zelf een ESP-systeem of werken samen in een alliantie om een systeem te ontwikkelen. Hieronder vind je een overzicht van alle automerken en hun ESP-systemen.

ESP revisie en test

ESP revisie is het repareren, herstellen en hergebruiken van het ESP-systeem. Door revisie hoeven er geen nieuwe onderdelen te worden aangeschaft, wat het een goedkope en duurzame oplossing maakt. ESP revisie betreft de reparatie van bijvoorbeeld de sensoren of microprocessor. ABS- en ESP-reparatie zijn een van de meest voorkomende revisieopdrachten bij ACTRONICS. Bij defecten wordt er bij het reviseren van een ESP-systeem niet gekozen voor een tijdelijke oplossing (zoals vastmaken of lijmen), maar voor een duurzame oplossing. Zo verzekeren we dat een gereviseerd product net zo goed functioneert als een origineel exemplaar.

ACTRONICS heeft een eigen testopstelling ontwikkeld om gereviseerde ESPs te testen: het Vision testplatform. Dit systeem is in staat om de werking in een auto volledig te simuleren. Met dit platform controleren we het exacte defect en controleren we of de revisie geslaagd is. 

Kosten ESP reparatie

De kosten van ESP reparatie verschillen per autogarage en per revisie. Er zijn meerdere oorzaken van een defecte ESP, waardoor er ook meerdere revisiemogelijkheden zijn. Wij maken een specifieke offerte voor iedere revisie.

ESP laten repareren door ACTRONICS?

Wil jij je ESP-systeem laten repareren door ACTRONICS? Via onze website kun je snel en eenvoudig een revisieaanvraag starten.

  • Voordeliger dan nieuwe onderdelen;
  • 2 jaar garantie op de revisie;
  • Inleren niet nodig, plug & play.

Direct contact met ACTRONICS

ESP Reparatie - Veelgestelde vragen & antwoorden

Wat doet het ESP-systeem?

Het ESP-systeem zorgt ervoor dat een auto niet in een zijwaartse slip raakt. Het werkt samen met het ABS-systeem en het TCS. ABS zorgt er hierbij voor dat de wielen niet doordraaien tijdens het remmen. TCS zorgt dat de wielen niet slippen tijdens het optrekken.

Is er verschil tussen ESP, ESC, VDC, VSA, DSC, MSP en PSM?

Nee, al deze afkortingen zijn van toepassing op het systeem dat de stabiliteit van de auto bij onverwachte bewegingen waarborgt.

Wat is er kapot bij een storing van de ESP?

Als je een waarschuwing krijgt van een defecte ESP, heb je meestal één van de volgende elektronische problemen:
  • Kapotte microprocessor
  • Kapotte rempedaalpositiesensor
  • Beschadigde ABS-sensor bedrading
  • Defecte giersnelheidssensor
  • Kapotte boordcomputer

Welke externe oorzaken beïnvloeden een ESP-probleem?

Waarschuwingen rondom een defect ESP-systeem kunnen veroorzaakt worden door:
  • Verkeerde bandenmaat
  • Te weinig remvloeistof
  • Versleten remblokken

Kun je rijden met een defect ESP-systeem?

Nee, het is niet veilig om te rijden met een kapot ESP-systeem. Hoewel de auto nog zal rijden, is er een defect in één van de belangrijke rijhulpsystemen. Het is belangrijk om storingen of defecten in het ESP-systeem zo snel mogelijk te laten verhelpen door middel van revisie of een vervangend onderdeel.