Top 5 meest gereviseerde TCU's

TCU

Een TCU, of Transmission Control Unit is een onderdeel die de aansturing van een automatische versnellingsbak regelt. Wat een ECU voor de motor is, is een TCU voor een automatische versnellingsbak. Aan de hand van bijvoorbeeld de gereden snelheid, de temperatuur, stand van de gasklep bepaald de TCU wat het ideale moment van schakelen is. Het bijzondere van deze regelappraten is het feit dat er zoveel diversiteit in systemen zitten, waardoor de klachten vaak ook erg divers kunnen zijn. ACtronics heeft daarom verschillende revisie-oplossingen voor deze versnellingsbakregelapparaten ontwikkeld, zodat de auto weer veilig de weg op kan!

Bekijk hier alle TCU's
Temic VGS (722.8) CVT / FCVT

ATE MK61 Temic VGS (722.8) CVT / FCVT

Zodra we de cijfers “722.8” noemen zal bij Mercedes kenners al snel een lampje gaan branden. Dit is namelijk een beruchte versnellingsbak die in zowel de Mercedes-Benz A-Klasse (W169) als B-Klasse (W245) is gebruikt. De TCU die in deze CVT-versnellingsbak is gebruikt, staat bekend om fouten op de schakelstandsensor en de toerentalsensor.

Temic VGS (722.8) CVT / FCVT bekijken

icon-check-markAuto's met de Temic VGS (722.8) CVT / FCVT

icon-fault-codesVeelvoorkomende foutcodes

  • Mercedes: P0657, P0705, P0717, P0720, P0722, P0739, P0741, P0793, P0842, P0843, P0896, P1634, P2722, P2731

DSG 7 DQ200 (0AM)

DSG 7 DQ200 (0AM) DSG 7 DQ200 (0AM)

De DSG7 is een zeventraps semi-automaat die door de Volkswagen Group in 2008 werd onthuld. Het systeem werd door LuK Clutch Systems ontwikkeld en maakt gebruikt van twee droge platenkoppelingen. Veelvoorkomende problemen waarmee we dit onderdeel vaak zien binnenkomen zijn kortsluiting in het versnellingsbakregelapparaat en/of een doorgebrande smeltzekering, complete elektronisch uitval van de versnellingsbak en interne lekkage in het hydraulisch blok.

DSG 7 DQ200 (0AM) bekijken

icon-check-markAuto's met de DSG 7 DQ200 (0AM)

icon-fault-codesVeelvoorkomende foutcodes

  • VAG: 17099, 17225, 18012, 18303;
  • OBDII: P0562, 16946, P0841, P1604, P177F, P17BF, P1895, P189C

Easytronic (F13 MTA/F17+MTA)

Easytronic (F13 MTA/F17+MTA) Easytronic (F13 MTA/F17+MTA)

Zodra je gerobotiseerde versnellingsbak en Opel zegt, zeg je in dezelfde zin ook Easytronic. Het systeem, bestaande uit een koppelingsactuator en de schakelmotor, werd door Opel in een grote deel van hun assortiment gebruikt. De Easytronic, die onder de kenners ook wel als typenummer F13 bekend staat, maakte zowel automatisch schakelen als schakelen met keuzehendel mogelijk. De probleem die dit systeem kan veroorzaken zijn direct merkbaar voor de bestuurder. Zo is het mogelijk dat de auto niet meer start, dat de transmissie slecht schakelt of dat er constant ‘F’ op het display brandt.

Easytronic (F13 MTA/F17+MTA) bekijken

icon-check-markAuto's met de Easytronic (F13 MTA/F17+MTA)

icon-fault-codesVeelvoorkomende foutcodes

  • Opel: P1607, P1609, P1700, P1723, P1728, P1729, P1730, P1735, P1740;

Continental 7G-tronic (722.9)

Continental 7G-tronic (722.9) Continental 7G-tronic (722.9)

Toen Mercedes een regelapparaat voor hun 722.9 zocht, klopten ze bij Continental aan. In tegenstelling tot de tot dan toe bekende automaatbakken van Mercedes kreeg deze versnellingsbak geen vijf, maar zeven versnellingen. De Continental 7G-tronic was hiermee een feit. Door deze extra versnellingen kregen de auto’s meer comfort, een lager brandstofverbruik en ging het schakelen een stuk soepeler. Het defect dat we in deze TCU verreweg het vaakst zien terugkomen, zijn fouten op de toerentalsensor. Dit kan ervoor zorgen dat de auto slecht schakelt of in noodloop gaat.

Continental 7G-tronic (722.9) bekijken

icon-check-markAuto's met de Continental 7G-tronic (722.9)

icon-fault-codesVeelvoorkomende foutcodes

  • Mercedes: P0705, P0717, P0718, P0720, P0721, P0722, P0723, P2200, P2201, P2204, P2205, P2206, P2207, P2550, P2716, P2767, P2768

DSG 6 DQ250 (02E)

DSG 6 DQ250 (02E) DSG 6 DQ250 (02E)

In 2003 kwam Volkswagen met een nieuw en revolutionair type versnellingsbak: de DSG. Hun eerste versie was de DSG6: een semi-automaat met zes versnellingen die gebruikmaakt van twee natte lamellenkoppelingen. De mechatronic in de DSG6 zorgt ervoor dat de versnellingsbak volledig automatisch kan opereren. Ondanks dat de DSG door veel gebruikers als een verademing wordt ervaren, zien we de mechatronica van deze versnellingsbak met regelmaat op onze revisie-afdeling binnenkomen. Een knipperende schakelindicator (“PRNDS”) die op het dashboard verschijnt, willekeurig of onlogisch overschakelen of in sommige gevallen zelfs compleet uitvallen van de versnellingsbak zijn stuk voor stuk bekende klachten voor ons.

DSG 6 DQ250 (02E) bekijken

icon-check-markAuto's met de DSG 6 DQ250 (02E)

icon-fault-codesVeelvoorkomende foutcodes

  • VAG: 17085, 17099, 17106, 17119, 17130, 17140, 17145, 17150, 17155, 17160, 18012, 18115, 18148, 18154, 18221, 18222, 18223, 18226, 18227, 18228, 18231, 18232, 18233, 18236, 18237, 18238, 18241, 18242, 18243, 18246, 18247, 18248, 19164;
  • OBDII: P0701, P0715, P0722, P0735, P0746, P0756, P0761, P0766, P0771, P0776, P1604, P1707, P1740, P1746, P1813, P1814, P1815, P1818, P1819, P1820, P1823, P1824, P1825, P1828, P1829, P1830, P1833, P1834, P1835, P1838, P1839, P1840, P2732

Staat jouw TCU niet in deze lijst?

Niet getreurd! Wij hebben een handige tool waarmee je jouw TCU kunt opzoeken.

START hier je revisieopdracht