Registreer of log in om prijzen te zien
Staat je klacht er niet tussen? Neem dan contact met ons op.
Controleer eerst sensor G182 op vervuiling door metaaldeeltjes.
Is er vervuiling aanwezig, controleer dan de versnellingsbak goed op mechanische slijtage/schade. Controleer daarna ook het versnellingsbakolie-filter, want deze kan verstopt raken. De olie zal in dat geval via de bypass gaan circuleren, waardoor de olie niet meer gefilterd wordt. Dit kan vervuiling op sensoren veroorzaken.
Reinig vervolgens de sensor en controleer of de foutcode aanwezig blijft. Is dit het geval, dan is het alsnog aannemelijk dat de TCU defect is en gereviseerd dient te worden.
Controleer eerst de magneten van de versnellingspositie-sensoren op vervuiling door metaaldeeltjes. Is er vervuiling aanwezig, controleer dan de versnellingsbak goed op mechanische slijtage/schade. Controleer daarna ook het versnellingsbakolie-filter, want deze kan verstopt raken. De olie zal in dat geval via de bypass gaan circuleren, waardoor de olie niet meer gefilterd wordt. Dit kan vervuiling op sensoren veroorzaken.
Reinig vervolgens de magneten en controleer of de foutcode aanwezig blijft. Is dit het geval, dan is het alsnog aannemelijk dat de TCU defect is en gereviseerd dient te worden.
DSG staat voor Direkt Schalt Getriebe of Direct Shift Gear. Het is dus in feite ook een gerobotiseerde handgeschakelde versnellingsbak. De 02E is een 6 traps versie dwars geplaatste transmissie met een nominaal koppel van 250 Nm uitgerust met een natte plaat koppeling. De DSG 6 wordt toegepast bij diverse middensegment voertuigen van de VAG groep. Hoe merkt de bestuurder dat er problemen met de DSG-bak zijn? De schakelindicatie op het instrumentencluster knippert, de DSG-bak schakelt niet of niet goed meer en de auto schokt bij het wegrijden.
TCU staat voor Transmission Control Unit ook wel TCM of regelapparaat automatische versnellingsbak genoemd. DSG staat voor Direktschaltgetriebe, de 6 voor het aantal versnellingen, de letters DQ voor dwarsplaatsing van de transmissie en het getal 250 voor het nominale koppel. Het regelapparaat van deze DSG transmissie wordt ‘Mechatronic’ genoemd.
De technici in de werkplaats kunnen klachten waarnemen tijdens het maken van een proefrit. Tevens kunnen met een diagnosetester foutcodes uitgelezen worden. Klachten die vaak voorkomen zijn: DSG bak schakelt niet of niet goed, diverse defecten in magneetkleppen of sensoren. Door trillingen en temperatuursinvloeden raken verbindingen en magneetkleppen op de printplaat defect.
Een defecte DSG 6 TCU (Mechatronic) kan ervoor zorgen dat het voertuig niet goed of helemaal niet meer schakelt of rijdt. Er kunnen bovendien foutcodes in diverse andere regelapparaten veroorzaakt worden.
Bij een defecte DSG 6 TCU (Mechatronic) zal de auto niet goed of helemaal niet meer schakelen waardoor de auto niet meer goed te rijden is.
Voor het uitbouwen dienen de voorschriften van de fabrikant aangehouden te worden. De lange sensor arm is zeer gevoelig voor schade. Voor het opsturen is er een door ACtronics speciaal ontwikkelde transportverpakking beschikbaar. Neem hiervoor contact op met onze customer service.
De TCU DSG 6 ondergaat bij binnenkomst altijd een Entry Test. Tijdens deze test wordt gekeken of de door de klant opgegeven klacht waarneembaar is. Zijn de klachten waargenomen dan ondergaat de TCU het revisieproces. Aan het eind wacht de functionele End Of Line (EOL) test. Hierbij wordt gecontroleerd of de klachten daadwerkelijk verholpen zijn en of de TCU weer goed functioneert.
00406403A4
004064403B2
02E 325 025 AA |...
02E 325 025 AD |...
02E 325 025 AE |...
02E 325 025 AG |...
02E 325 025 AJ |...
02E 325 025 AK |...
02E 325 025 AL |...
02E 325 025 AM |...
02E 325 025 E | 0...
02E 325 025 F | 0...
02E 325 025 G | 0...
02E 325 025 L | 0...
02E 325 025 M | 0...
02E 325 025 OE |...
02E 325 025 OL
02E 325 025 R | 0...
02E 325 025 S | 0...
02E 927 770 AL
02E 927 770 AT
ACTRONICS werkt uitsluitend samen met autobedrijven, merkdealers en specialisten. Je hebt een ACTRONICS-account nodig om een opdracht te plaatsen. Onze klantenservice beoordeelt op basis van jouw ingevulde gegevens of je account wordt goedgekeurd.
Selecteer bovenaan deze pagina je voertuig en kies het onderdeelnummer dat je op het onderdeel kunt aflezen. Kun je het OE-nummer niet aflezen? Selecteer dan op deze pagina de optie “OE-nummer staat niet in de lijst”. Kun je het onderdeel niet vinden? Vraag dan een offerte aan.
Bij het aanmelden van een revisie-opdracht vragen we om meer informatie over je diagnose, zoals je waarnemingen en/of een foutcode. Dat helpt ons bij het uitvoeren van de revisie. Hierna kies je jouw verzend- en betaalvoorkeur en start je de opdracht.
Zorg dat het onderdeel stevig verpakt is, zodat het niet beschadigt tijdens transport. Heb je gekozen voor onze ophaalservice? Dan zorgen wij dat het onderdeel bij jou wordt opgehaald. Dit gebeurt op werkdagen (tussen 08:00 en 18:00) vaak binnen enkele uren. Heb je gekozen voor zelf verzenden? Breng dan het pakket naar een pakketpunt bij jou in de buurt. In beide gevallen krijg je instructies van onze klantenservice.
Wij testen en inspecteren jouw onderdeel zodra het bij ons binnenkomt. Daarna starten we met de revisie. Soms wijst onze test iets anders uit dan de diagnose-informatie. In dat geval nemen we contact met je op en delen we onze bevindingen en diagnose. We brengen hiervoor slechts testkosten in rekening en geen revisiekosten.
Onze specialisten reviseren jouw onderdeel. Je ontvangt updates, zodat je altijd op de hoogte bent van de status van jouw opdracht. Als jouw onderdeel succesvol door onze eindtest is gekomen, verzenden we het naar jou. Indien nodig geven we extra werkplaatsinstructies en tips.
© 2025 ACTRONICS BV. All Rights Reserved.