DSG 6 DQ250 (02E) reparatie TCU's

Registreer of log in om prijzen te zien

DSG 6 DQ250 (02E) - TCU reparatie
Door te kiezen voor revisie van dit onderdeel, bespaar je 5,50 kg aan grondstoffen.

Veelvoorkomende problemen

  • Diverse storingen op magneetkleppen (N215 / N216 / N217 / N218 / N233 / N371)
  • Diverse storingen op sensoren
  • Versnellingsbak schakelt niet
  • Onaannemelijk schakelverloop
  • P1740 / 18148 / 005952

Staat je klacht er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Bestel uit voorraad; morgen in je werkplaats

Snel en eenvoudig: bestel jouw onderdeel direct uit voorraad. Wij vragen statiegeld dat je terug krijgt zodra je jouw defecte onderdeel naar ons opstuurt. Op werkdagen voor 16:00 besteld = morgen in huis.

Wij reviseren het originele onderdeel

Meld je onderdeel eenvoudig aan. Stuur hem op of laat hem ophalen door onze pick-up service. Met de hoogst mogelijke zorg gaan wij aan de slag om jouw onderdeel te reviseren. Binnen enkele dagen ontvang je het onderdeel terug in je werkplaats, met 2 jaar garantie.

Reviseerbaar

OBDII VAG Omschrijving
P0701 17085 Transmission control system, unlikely signal
P0715 17099 Gearbox input speed sensor G182, error in electrical circuit
P0722 17106 Speed sensor G195, no signal
P0735 17119 5th gear, incorrect ratio
P0746 17130 Pressure control valve N215 fluid pressure, break / short circuit to ground
P0756 17140 Solenoid valve 2 (N89), break / short circuit to ground
P0761 17145 Solenoid valve 3 (N90), break / short circuit to ground
P0766 17150 Solenoid valve 4 (N91), break / short circuit to ground
P0771 17155 Solenoid valve 5 (N92), break / short circuit to ground
P0776 17160 Pressure control valve 2 (N216), break / short circuit to ground
P1604 18012 Control module defective
P1707 18115 Fault in mechatronic module
P1740 18148 Clutch temperature monitoring (G509)
P1746 18154 Supply voltage for solenoid valve, electrical fault in circuit
P1813 18221 Pressure control valve 1 (N215), electrical fault in circuit
P1814 18222 Pressure control valve 1 (N215), interruption / short circuit to ground
P1815 18223 Pressure control valve 1 (N215), short circuit to B +
P1818 18226 Pressure control valve 2 (N216), electrical fault in circuit
P1819 18227 Pressure control valve 2 (N216), break / short circuit to ground
P1820 18228 Pressure control valve 2 (N216), short circuit to B +
P1823 18231 Pressure control valve 3 (N217), electrical fault in circuit
P1824 18232 Pressure control valve 3 (N217), interruption / short circuit to ground
P1825 18233 Pressure control valve 3 (N217), short circuit to B +
P1828 18236 Pressure control valve 4 (N218), electrical fault in circuit
P1829 18237 Pressure control valve 4 (N218), interruption / short circuit to ground
P1830 18238 Pressure control valve 4 (N218), short circuit to B +
P1833 18241 Pressure control valve 5 (N233), electrical fault in circuit
P1834 18242 Pressure control valve 5 (N233), interruption / short circuit to ground
P1835 18243 Pressure control valve 5 (N233), short circuit to B +
P1838 18246 Pressure control valve 6 (N371), electrical fault in circuit
P1839 18247 Pressure control valve 6 (N371), break / short circuit to ground
P1840 18248 Pressure control valve 6 (N371), short circuit to B +
P2732 19164 Pressure control valve 6 (N371), break / short circuit to ground

Mogelijk reviseerbaar

OBDII VAG Omschrijving
P0716 17100 Gearbox input speed sensor (G182), unlikely signal

Controleer eerst sensor G182 op vervuiling door metaaldeeltjes.

Is er vervuiling aanwezig, controleer dan de versnellingsbak goed op mechanische slijtage/schade. Controleer daarna ook het versnellingsbakolie-filter, want deze kan verstopt raken. De olie zal in dat geval via de bypass gaan circuleren, waardoor de olie niet meer gefilterd wordt. Dit kan vervuiling op sensoren veroorzaken.

Reinig vervolgens de sensor en controleer of de foutcode aanwezig blijft. Is dit het geval, dan is het alsnog aannemelijk dat de TCU defect is en gereviseerd dient te worden.

P2711 19143 Unlikely gear shift sequence

Controleer eerst de magneten van de versnellingspositie-sensoren op vervuiling door metaaldeeltjes. Is er vervuiling aanwezig, controleer dan de versnellingsbak goed op mechanische slijtage/schade. Controleer daarna ook het versnellingsbakolie-filter, want deze kan verstopt raken. De olie zal in dat geval via de bypass gaan circuleren, waardoor de olie niet meer gefilterd wordt. Dit kan vervuiling op sensoren veroorzaken.

Reinig vervolgens de magneten en controleer of de foutcode aanwezig blijft. Is dit het geval, dan is het alsnog aannemelijk dat de TCU defect is en gereviseerd dient te worden.

DSG 6 DQ250 (02E) TCU laten repareren?

DSG staat voor Direkt Schalt Getriebe of Direct Shift Gear. Het is dus in feite ook een gerobotiseerde handgeschakelde versnellingsbak. De 02E is een 6 traps versie dwars geplaatste transmissie met een nominaal koppel van 250 Nm uitgerust met een natte plaat koppeling. De DSG 6 wordt toegepast bij diverse middensegment voertuigen van de VAG groep. Hoe merkt de bestuurder dat er problemen met de DSG-bak zijn? De schakelindicatie op het instrumentencluster knippert, de DSG-bak schakelt niet of niet goed meer en de auto schokt bij het wegrijden.

TCU staat voor Transmission Control Unit ook wel TCM of regelapparaat automatische versnellingsbak genoemd. DSG staat voor Direktschaltgetriebe, de 6 voor het aantal versnellingen, de letters DQ voor dwarsplaatsing van de transmissie en het getal 250 voor het nominale koppel. Het regelapparaat van deze DSG transmissie wordt ‘Mechatronic’ genoemd.

Mogelijke defecten en foutcodes

De technici in de werkplaats kunnen klachten waarnemen tijdens het maken van een proefrit. Tevens kunnen met een diagnosetester foutcodes uitgelezen worden. Klachten die vaak voorkomen zijn: DSG bak schakelt niet of niet goed, diverse defecten in magneetkleppen of sensoren. Door trillingen en temperatuursinvloeden raken verbindingen en magneetkleppen op de printplaat defect. 

Effect op andere onderdelen

Een defecte DSG 6 TCU (Mechatronic) kan ervoor zorgen dat het voertuig niet goed of helemaal niet meer schakelt of rijdt. Er kunnen bovendien foutcodes in diverse andere regelapparaten veroorzaakt worden.

Risico’s van een defecte DSG DQ250 (02E)

Bij een defecte DSG 6 TCU (Mechatronic) zal de auto niet goed of helemaal niet meer schakelen waardoor de auto niet meer goed te rijden is.

Informatie voor de monteur

Voor het uitbouwen dienen de voorschriften van de fabrikant aangehouden te worden. De lange sensor arm is zeer gevoelig voor schade. Voor het opsturen is er een door ACtronics speciaal ontwikkelde transportverpakking beschikbaar. Neem hiervoor contact op met onze customer service.

Revisie oplossing

De TCU DSG 6 ondergaat bij binnenkomst altijd een Entry Test. Tijdens deze test wordt gekeken of de door de klant opgegeven klacht waarneembaar is. Zijn de klachten waargenomen dan ondergaat de TCU het revisieproces. Aan het eind wacht de functionele End Of Line (EOL) test. Hierbij wordt gecontroleerd of de klachten daadwerkelijk verholpen zijn en of de TCU weer goed functioneert.

Klantbeoordelingen