DSG 6 DQ250 (02E) TCU

Kom verder met revisie

Wij reviseren het door u opgestuurde onderdeel. Prijzen zijn exclusief BTW en eventuele verzendkosten. Aanbod geldt uitsluitend voor garages en dealers en niet voor particulieren.

Veelvoorkomende problemen

  • Diverse storingen op magneetkleppen
  • Diverse storingen op sensoren
  • Onaannemelijk schakelverloop
  • Versnellingsbak schakelt niet
Professionele revisie
15+ jaar ervaring
24 maanden garantie
Volledig kwalitatief alternatief
Technische ondersteuning
Betaalbare prijs

Klantbeoordelingen

Dit is wat anderen over ons zeggen



DSG 6 DQ250 (02E) TCU laten repareren?

DSG staat voor Direkt Schalt Getriebe of Direct Shift Gear. Het is dus in feite ook een gerobotiseerde handgeschakelde versnellingsbak. De 02E is een 6 traps versie dwars geplaatste transmissie met een nominaal koppel van 250 Nm uitgerust met een natte plaat koppeling. De DSG 6 wordt toegepast bij diverse middensegment voertuigen van de VAG groep. Hoe merkt de bestuurder dat er problemen met de DSG-bak zijn? De schakelindicatie op het instrumentencluster knippert, de DSG-bak schakelt niet of niet goed meer en de auto schokt bij het wegrijden.

TCU staat voor Transmission Control Unit ook wel TCM of regelapparaat automatische versnellingsbak genoemd. DSG staat voor Direktschaltgetriebe, de 6 voor het aantal versnellingen, de letters DQ voor dwarsplaatsing van de transmissie en het getal 250 voor het nominale koppel. Het regelapparaat van deze DSG transmissie wordt ‘Mechatronic’ genoemd.

Mogelijke defecten en foutcodes

De technici in de werkplaats kunnen klachten waarnemen tijdens het maken van een proefrit. Tevens kunnen met een diagnosetester foutcodes uitgelezen worden. Klachten die vaak voorkomen zijn: DSG bak schakelt niet of niet goed, diverse defecten in magneetkleppen of sensoren. Door trillingen en temperatuursinvloeden raken verbindingen en magneetkleppen op de printplaat defect. Veel voorkomende foutcodes bij de DSG 6 zijn:

  • P1740
  • P1813
  • P1814
  • P1815
  • P1818
  • P1819
  • P1820
  • P1823
  • P1824
  • P1825
  • P1828
  • P1829
  • P1830
  • P1833
  • P1834
  • P1835
  • P1838
  • P1839
  • P1840

Effect op andere onderdelen

Een defecte DSG 6 TCU (Mechatronic) kan ervoor zorgen dat het voertuig niet goed of helemaal niet meer schakelt of rijdt. Er kunnen bovendien foutcodes in diverse andere regelapparaten veroorzaakt worden.

Risico’s van een defecte DSG DQ250 (02E)

Bij een defecte DSG 6 TCU (Mechatronic) zal de auto niet goed of helemaal niet meer schakelen waardoor de auto niet meer goed te rijden is.

Informatie voor de monteur

Voor het uitbouwen dienen de voorschriften van de fabrikant aangehouden te worden. De lange sensor arm is zeer gevoelig voor schade. Voor het opsturen is er een door ACtronics speciaal ontwikkelde transportverpakking beschikbaar. Neem hiervoor contact op met onze customer service.

Revisie oplossing

De TCU DSG 6 ondergaat bij binnenkomst altijd een Entry Test. Tijdens deze test wordt gekeken of de door de klant opgegeven klacht waarneembaar is. Zijn de klachten waargenomen dan ondergaat de TCU het revisieproces. Aan het eind wacht de functionele End Of Line (EOL) test. Hierbij wordt gecontroleerd of de klachten daadwerkelijk verholpen zijn en of de TCU weer goed functioneert.