DSG 6 DQ250 (02E) reparatie TCU's
Om dit onderdeel te laten reviseren, verzoeken wij je eerst contact op te nemen met onze klantenservice. Onze medewerkers helpen je graag verder met de aanvraag en voorzien je van alle benodigde informatie.
Registreer of log in om prijzen te zien
Veelvoorkomende problemen
- Diverse storingen op magneetkleppen (N215 / N216 / N217 / N218 / N233 / N371)
- Diverse storingen op sensoren
- Versnellingsbak schakelt niet
- Onaannemelijk schakelverloop
- P1740 / 18148 / 005952
Staat je klacht er niet tussen? Neem dan contact met ons op.
Bestel uit voorraad; morgen in je werkplaats
Snel en eenvoudig: bestel jouw onderdeel direct uit voorraad. Wij vragen statiegeld dat je terug krijgt zodra je jouw defecte onderdeel naar ons opstuurt. Op werkdagen voor 16:00 besteld = morgen in huis.Wij reviseren het originele onderdeel
Meld je onderdeel eenvoudig aan. Stuur hem op of laat hem ophalen door onze pick-up service. Met de hoogst mogelijke zorg gaan wij aan de slag om jouw onderdeel te reviseren. Binnen enkele dagen ontvang je het onderdeel terug in je werkplaats, met 2 jaar garantie.Reviseerbaar
OBDII | VAG | Omschrijving |
P0701 | 17085 | Transmission control system, unlikely signal |
P0715 | 17099 | Gearbox input speed sensor G182, error in electrical circuit |
P0722 | 17106 | Speed sensor G195, no signal |
P0735 | 17119 | 5th gear, incorrect ratio |
P0746 | 17130 | Pressure control valve N215 fluid pressure, break / short circuit to ground |
P0756 | 17140 | Solenoid valve 2 (N89), break / short circuit to ground |
P0761 | 17145 | Solenoid valve 3 (N90), break / short circuit to ground |
P0766 | 17150 | Solenoid valve 4 (N91), break / short circuit to ground |
P0771 | 17155 | Solenoid valve 5 (N92), break / short circuit to ground |
P0776 | 17160 | Pressure control valve 2 (N216), break / short circuit to ground |
P1604 | 18012 | Control module defective |
P1707 | 18115 | Fault in mechatronic module |
P1740 | 18148 | Clutch temperature monitoring (G509) |
P1746 | 18154 | Supply voltage for solenoid valve, electrical fault in circuit |
P1813 | 18221 | Pressure control valve 1 (N215), electrical fault in circuit |
P1814 | 18222 | Pressure control valve 1 (N215), interruption / short circuit to ground |
P1815 | 18223 | Pressure control valve 1 (N215), short circuit to B + |
P1818 | 18226 | Pressure control valve 2 (N216), electrical fault in circuit |
P1819 | 18227 | Pressure control valve 2 (N216), break / short circuit to ground |
P1820 | 18228 | Pressure control valve 2 (N216), short circuit to B + |
P1823 | 18231 | Pressure control valve 3 (N217), electrical fault in circuit |
P1824 | 18232 | Pressure control valve 3 (N217), interruption / short circuit to ground |
P1825 | 18233 | Pressure control valve 3 (N217), short circuit to B + |
P1828 | 18236 | Pressure control valve 4 (N218), electrical fault in circuit |
P1829 | 18237 | Pressure control valve 4 (N218), interruption / short circuit to ground |
P1830 | 18238 | Pressure control valve 4 (N218), short circuit to B + |
P1833 | 18241 | Pressure control valve 5 (N233), electrical fault in circuit |
P1834 | 18242 | Pressure control valve 5 (N233), interruption / short circuit to ground |
P1835 | 18243 | Pressure control valve 5 (N233), short circuit to B + |
P1838 | 18246 | Pressure control valve 6 (N371), electrical fault in circuit |
P1839 | 18247 | Pressure control valve 6 (N371), break / short circuit to ground |
P1840 | 18248 | Pressure control valve 6 (N371), short circuit to B + |
P2732 | 19164 | Pressure control valve 6 (N371), break / short circuit to ground |
Mogelijk reviseerbaar
OBDII | VAG | Omschrijving |
P0716 | 17100 | Gearbox input speed sensor (G182), unlikely signal |
Controleer eerst sensor G182 op vervuiling door metaaldeeltjes.
Is er vervuiling aanwezig, controleer dan de versnellingsbak goed op mechanische slijtage/schade. Controleer daarna ook het versnellingsbakolie-filter, want deze kan verstopt raken. De olie zal in dat geval via de bypass gaan circuleren, waardoor de olie niet meer gefilterd wordt. Dit kan vervuiling op sensoren veroorzaken.
Reinig vervolgens de sensor en controleer of de foutcode aanwezig blijft. Is dit het geval, dan is het alsnog aannemelijk dat de TCU defect is en gereviseerd dient te worden.
P2711 | 19143 | Unlikely gear shift sequence |
Controleer eerst de magneten van de versnellingspositie-sensoren op vervuiling door metaaldeeltjes. Is er vervuiling aanwezig, controleer dan de versnellingsbak goed op mechanische slijtage/schade. Controleer daarna ook het versnellingsbakolie-filter, want deze kan verstopt raken. De olie zal in dat geval via de bypass gaan circuleren, waardoor de olie niet meer gefilterd wordt. Dit kan vervuiling op sensoren veroorzaken.
Reinig vervolgens de magneten en controleer of de foutcode aanwezig blijft. Is dit het geval, dan is het alsnog aannemelijk dat de TCU defect is en gereviseerd dient te worden.
DSG 6 DQ250 (02E) TCU laten repareren?
DSG staat voor Direkt Schalt Getriebe of Direct Shift Gear. Het is dus in feite ook een gerobotiseerde handgeschakelde versnellingsbak. De 02E is een 6 traps versie dwars geplaatste transmissie met een nominaal koppel van 250 Nm uitgerust met een natte plaat koppeling. De DSG 6 wordt toegepast bij diverse middensegment voertuigen van de VAG groep. Hoe merkt de bestuurder dat er problemen met de DSG-bak zijn? De schakelindicatie op het instrumentencluster knippert, de DSG-bak schakelt niet of niet goed meer en de auto schokt bij het wegrijden.
TCU staat voor Transmission Control Unit ook wel TCM of regelapparaat automatische versnellingsbak genoemd. DSG staat voor Direktschaltgetriebe, de 6 voor het aantal versnellingen, de letters DQ voor dwarsplaatsing van de transmissie en het getal 250 voor het nominale koppel. Het regelapparaat van deze DSG transmissie wordt ‘Mechatronic’ genoemd.
Mogelijke defecten en foutcodes
De technici in de werkplaats kunnen klachten waarnemen tijdens het maken van een proefrit. Tevens kunnen met een diagnosetester foutcodes uitgelezen worden. Klachten die vaak voorkomen zijn: DSG bak schakelt niet of niet goed, diverse defecten in magneetkleppen of sensoren. Door trillingen en temperatuursinvloeden raken verbindingen en magneetkleppen op de printplaat defect.
Effect op andere onderdelen
Een defecte DSG 6 TCU (Mechatronic) kan ervoor zorgen dat het voertuig niet goed of helemaal niet meer schakelt of rijdt. Er kunnen bovendien foutcodes in diverse andere regelapparaten veroorzaakt worden.
Risico’s van een defecte DSG DQ250 (02E)
Bij een defecte DSG 6 TCU (Mechatronic) zal de auto niet goed of helemaal niet meer schakelen waardoor de auto niet meer goed te rijden is.
Informatie voor de monteur
Voor het uitbouwen dienen de voorschriften van de fabrikant aangehouden te worden. De lange sensor arm is zeer gevoelig voor schade. Voor het opsturen is er een door ACtronics speciaal ontwikkelde transportverpakking beschikbaar. Neem hiervoor contact op met onze customer service.
Revisie oplossing
De TCU DSG 6 ondergaat bij binnenkomst altijd een Entry Test. Tijdens deze test wordt gekeken of de door de klant opgegeven klacht waarneembaar is. Zijn de klachten waargenomen dan ondergaat de TCU het revisieproces. Aan het eind wacht de functionele End Of Line (EOL) test. Hierbij wordt gecontroleerd of de klachten daadwerkelijk verholpen zijn en of de TCU weer goed functioneert.
Klantbeoordelingen
004064403B2
02E 325 025 AA |...
02E 325 025 AE |...
02E 325 025 AG |...
02E 325 025 AJ |...
02E 325 025 AK |...
02E 325 025 AL |...
02E 325 025 AM |...
02E 325 025 E | 0...
02E 325 025 F | 0...
02E 325 025 G | 0...
02E 325 025 L | 0...
02E 325 025 M | 0...
02E 325 025 OE |...
02E 325 025 OL
02E 325 025 R | 0...
02E 325 025 S | 0...
02E 927 770 AL
02E 927 770 AT