DSG 7 DQ200 (0AM) TCU

Volg je bestelling via Track & Trace

Revisie

Indien het onderdeel niet defect is berekenen we testkosten

Veelvoorkomende problemen

  • 005636/P1604 - Internal Control Module: Output Driver IC Error
  • 16946/P0562/001378 - System Voltage too low
  • Complete elektronische uitval van de versnellingsbak.
  • Internal leak: P17BF - Hydraulic pump system overload protection
  • Internal leak: P17BF - Hydraulic pump system overload protection
  • Kortsluiting in versnellingsbakregelapparaat en/of smeltzekering doorgebrand.
  • P189C/006300 - Function Restriction due to Insufficient Pressure Build-Up
Professionele revisie
15+ jaar ervaring
24 maanden garantie
Volledig kwalitatief alternatief
Technische ondersteuning
Betaalbare prijs

DSG 7 DQ200 (0AM) TCU laten repareren?

DSG staat voor Direkt Schalt Getriebe of Direct Shift Gear. Het is dus in feite ook een gerobotiseerde handgeschakelde versnellingsbak. De 0AM is een 7 traps versie dwars geplaatste transmissie met een nominaal koppel van 200 Nm uitgerust met een droge plaat koppeling. De 0AM wordt toegepast bij kleine en middensegment auto’s van de VAG groep. De bestuurder merkt dat er problemen met de DSG-bak zijn doordat de schakelindicatie in het dashboard knippert, de DSG-bak niet meer schakelt meer en de auto schokt bij het wegrijden. Bovendien kan de DSG een brandlucht verspreiden.

TCU staat voor Transmission Control Unit; ook wel TCM of regelapparaat automatische versnellingsbak genoemd. DSG staat Direct Schalt Getriebe, de 7 voor het aantal versnellingen, de letters DQ staat voor dwars plaatsing van de transmissie en 200 staat voor het nominale koppel. Het regelapparaat van deze DSG transmissie wordt ‘Mechatronic’ genoemd.

Oorzaken en veelvoorkomende klachten DSG 7 TCU

Veelvoorkomende klachten zijn kortsluiting in het versnellingsbakregelapparaat en/of een doorgebrande smeltzekering, complete elektronisch uitval van de versnellingsbak en interne lekkage in het hydraulisch blok. Tevens kunnen er diverse foutmeldingen op andere regelapparaten voorkomen.

De technici in de werkplaats kunnen de klachten waarnemen tijdens een proefrit of werkplaatsinspectie van het voertuig. Is er sprake van kortsluiting in de TCU (‘Mechatronic’) dan ruikt deze verbrand en kan deze vanwege defecte zekeringen niet bereikt worden met de diagnosetester.

De problemen en defecten worden vaak veroorzaakt door geleidende aanslag in versnellingsbakolie. Dit leidt tot kortsluiting en het doorbranden van de smeltzekering van de ‘Mechatronic’. Ook ontstaan er scheuren in het hydraulisch blok rond de drukaccumulator. Dit komt door de relatief grote massa van de accumulator ten opzichte van de behuizing.

Foutcodes DSG 7

  • 16946 / P0562 / 001378 - System voltage too low.
  • 005636 / P1604 - Internal Control Module: Output Driver IC error.
  • P17BF - Hydraulic pump system overload protection.
  • P189C / 006300 - Function Restriction due to Insufficient Pressure build up.

Riscio's en effect op andere onderdelen

Door een defecte DSG 7 TCU (Mechatronic) kunnen er in diverse andere regelapparaten communicatie fouten worden opgeslagen. Bij een defecte DSG 7 TCU (Mechatronic) zal de auto niet goed of helemaal niet meer schakelen waardoor de auto niet meer goed te rijden is.

Revisie oplossing

De TCU DSG 7 ondergaat bij binnenkomst altijd een Entry Test. Indien de klacht waargenomen wordt ondergaat de TCU het revisieproces. Aan het eind wordt de End Of Line (EOL) test uitgevoerd om te bevestigen dat de klachten verholpen zijn en de TCU goed functioneert.

Informatie voor de monteur

Voor het uitbouwen moeten de voorschriften van de fabrikant aangehouden worden. Let op de mate van ijzervijzel op de magneten in de transmissie: Als dit grote ‘bloemkolen’ zijn dan is de transmissie mechanisch versleten. Voor het opsturen is er een door ACtronics speciaal ontwikkelde transportverpakking beschikbaar. Neem hiervoor contact op met onze customer service.

Bij het inbouwen van de TCU dienen de inbouwvoorschriften van de fabrikant gevolgd te worden. Tevens moeten de magneten in de versnellingsbak gereinigd worden en dient er een basisafstelling te worden uitgevoerd.

DSG 7 LATEN REVISEREN DOOR ACTRONICS?

Wil je een defecte transmission control unit laten reviseren? Via onze website kun je snel en makkelijk een revisie aanvraag indienen. ACtronics heeft een uitgebreid aanbod met TCU-modules van de bekende merken en modellen zoals: Easytronic F13/5 en DSG 6 DQ250-02e. Wil je een product laten reviseren dat niet te vinden is op de website? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.