Registreer of log in om prijzen te zien
Staat je klacht er niet tussen? Neem dan contact met ons op.
Controleer de positiesensoren en de bijhorende magneten op vervuiling door metaaldeeltjes.
Is er vervuiling aanwezig, controleer dan de versnellingsbak goed op mechanische slijtage/schade. Reinig vervolgens de sensor en controleer of de foutcode aanwezig blijft. Is dit het geval, dan is het alsnog aannemelijk dat de TCU defect is en gereviseerd dient te worden.
Bovenstaande foutcodes verschijnen meestal na het inbouwen van de mechatronic. Deze foutcodes geven in dat geval aan dat 1 of meerdere schakelpennen niet goed in de gaffels van de versnellingsbak gemonteerd zitten.
DSG staat voor Direkt Schalt Getriebe of Direct Shift Gear. Het is dus in feite ook een gerobotiseerde handgeschakelde versnellingsbak. De 0AM is een 7 traps versie dwars geplaatste transmissie met een nominaal koppel van 200 Nm uitgerust met een droge plaat koppeling. De 0AM wordt toegepast bij kleine en middensegment auto’s van de VAG groep. De bestuurder merkt dat er problemen met de DSG-bak zijn doordat de schakelindicatie in het dashboard knippert, de DSG-bak niet meer schakelt meer en de auto schokt bij het wegrijden. Bovendien kan de DSG een brandlucht verspreiden.
TCU staat voor Transmission Control Unit; ook wel TCM of regelapparaat automatische versnellingsbak genoemd. DSG staat Direct Schalt Getriebe, de 7 voor het aantal versnellingen, de letters DQ staat voor dwars plaatsing van de transmissie en 200 staat voor het nominale koppel. Het regelapparaat van deze DSG transmissie wordt ‘Mechatronic’ genoemd.
Veelvoorkomende klachten zijn kortsluiting in het versnellingsbakregelapparaat en/of een doorgebrande smeltzekering, complete elektronisch uitval van de versnellingsbak en interne lekkage in het hydraulisch blok. Tevens kunnen er diverse foutmeldingen op andere regelapparaten voorkomen.
De technici in de werkplaats kunnen de klachten waarnemen tijdens een proefrit of werkplaatsinspectie van het voertuig. Is er sprake van kortsluiting in de TCU (‘Mechatronic’) dan ruikt deze verbrand en kan deze vanwege defecte zekeringen niet bereikt worden met de diagnosetester.
De problemen en defecten worden vaak veroorzaakt door geleidende aanslag in versnellingsbakolie. Dit leidt tot kortsluiting en het doorbranden van de smeltzekering van de ‘Mechatronic’. Ook ontstaan er scheuren in het hydraulisch blok rond de drukaccumulator. Dit komt door de relatief grote massa van de accumulator ten opzichte van de behuizing.
Door een defecte DSG 7 TCU (Mechatronic) kunnen er in diverse andere regelapparaten communicatie fouten worden opgeslagen. Bij een defecte DSG 7 TCU (Mechatronic) zal de auto niet goed of helemaal niet meer schakelen waardoor de auto niet meer goed te rijden is.
Voor het uitbouwen moeten de voorschriften van de fabrikant aangehouden worden. Let op de mate van ijzervijzel op de magneten in de transmissie: Als dit grote ‘bloemkolen’ zijn dan is de transmissie mechanisch versleten. Voor het opsturen is er een door ACtronics speciaal ontwikkelde transportverpakking beschikbaar. Neem hiervoor contact op met onze customer service.
Bij het inbouwen van de TCU dienen de inbouwvoorschriften van de fabrikant gevolgd te worden. Tevens moeten de magneten in de versnellingsbak gereinigd worden en dient er een basisafstelling te worden uitgevoerd.
Wil je een defecte transmission control unit laten reviseren? Via onze website kun je snel en makkelijk een revisie aanvraag indienen. ACtronics heeft een uitgebreid aanbod met TCU-modules van de bekende merken en modellen.
Wil je een product laten reviseren dat niet te vinden is op de website? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
0AM 325 025 D
0AM 325 025 H
0AM 325 065 L
0AM 325 065 N
0AM 325 065 S
0AM 927 769 D
ACTRONICS werkt uitsluitend samen met autobedrijven, merkdealers en specialisten. Je hebt een ACTRONICS-account nodig om een opdracht te plaatsen. Onze klantenservice beoordeelt op basis van jouw ingevulde gegevens of je account wordt goedgekeurd.
Selecteer bovenaan deze pagina je voertuig en kies het onderdeelnummer dat je op het onderdeel kunt aflezen. Kun je het OE-nummer niet aflezen? Selecteer dan op deze pagina de optie “OE-nummer staat niet in de lijst”. Kun je het onderdeel niet vinden? Vraag dan een offerte aan.
Bij het aanmelden van een revisie-opdracht vragen we om meer informatie over je diagnose, zoals je waarnemingen en/of een foutcode. Dat helpt ons bij het uitvoeren van de revisie. Hierna kies je jouw verzend- en betaalvoorkeur en start je de opdracht.
Zorg dat het onderdeel stevig verpakt is, zodat het niet beschadigt tijdens transport. Heb je gekozen voor onze ophaalservice? Dan zorgen wij dat het onderdeel bij jou wordt opgehaald. Dit gebeurt op werkdagen (tussen 08:00 en 18:00) vaak binnen enkele uren. Heb je gekozen voor zelf verzenden? Breng dan het pakket naar een pakketpunt bij jou in de buurt. In beide gevallen krijg je instructies van onze klantenservice.
Wij testen en inspecteren jouw onderdeel zodra het bij ons binnenkomt. Daarna starten we met de revisie. Soms wijst onze test iets anders uit dan de diagnose-informatie. In dat geval nemen we contact met je op en delen we onze bevindingen en diagnose. We brengen hiervoor slechts testkosten in rekening en geen revisiekosten.
Onze specialisten reviseren jouw onderdeel. Je ontvangt updates, zodat je altijd op de hoogte bent van de status van jouw opdracht. Als jouw onderdeel succesvol door onze eindtest is gekomen, verzenden we het naar jou. Indien nodig geven we extra werkplaatsinstructies en tips.
© 2025 ACTRONICS BV. All Rights Reserved.