- Home
- TCU Reparatie
- Continental 7G-tronic (722.9) First, Second and Third Generation
Continental 7G-tronic (722.9) First, Second and Third Generation
Registreer of log in om prijzen te zien

Veelvoorkomende problemen
- Fout(en) op toerentalsensor(en) - Foutcode(s): 0717, 0718, 0722, 0723, 2200, 2201, 2204, 2205, 2206,2207, 2767, 2768; transmissie in noodloop (sporadisch).
- P0705 - Transmissiebereik sensor circuit storing.
Staat je klacht er niet tussen? Neem dan contact met ons op.
Hoe wij werken
Wij reviseren het door jou opgestuurde onderdeel. Prijzen zijn exclusief BTW en eventuele verzendkosten. Aanbod geldt uitsluitend voor garages en dealers en niet voor particulieren.
Reviseerbaar
OBDII | Omschrijving | |
P0705 | Component Y3/8s1 selection range sensor is defective | |
P0717 | The signal from component (sensor) Y3/8n1 is not available | |
P0718 | Component (sensor) Y3/8n1 is defective | |
P0720 | Output speed sensor circuit malfunction | |
P0721 | The transmission output speed signal is implausible, when compared to the wheel RPM signal | |
P0722 | Output speed sensor no signal | |
P0723 | Output speed sensor is defective | |
P2200 | The signal from component (sensor) Y3/8n2 is not available | |
P2201 | Component (sensor) Y3/8n2 is defective | |
P2550 | Component (sensor) Y3/8n3 is defective | |
P2767 | The signal from component (sensor) Y3/8n2 is not available | |
P2768 | Component (sensor) Y3/8n2 is defective |
In theorie kunnen deze sensorproblemen ook veroorzaakt worden door een afwijking aan de magnetische sensorringen. Denk aan afwijkingen zoals beschadigingen en/of ijzerslijpsel aan de ring.
Mogelijk reviseerbaar
OBDII | Omschrijving | |
P0894 | Transmission component slipping | |
P2204 | The signal from component (sensor) Y3/8n1 is not available | |
P2205 | Component (sensor) Y3/8n1 is defective | |
P2206 | The signal from component (sensor) Y3/8n3 is not available | |
P2207 | The value of component Y3/8n3 is implausible | |
P2502 | Implausible gear or transmission slipping | |
P2505 | Gear not engaged or transmission slipping | |
P2711 | Unexpected mechanical gear disengagement |
Deze foutcodes verschijnen normaal gesproken zodra de software een probleem detecteert via de signalen van de toerentalsensoren. Mocht een toerentalsensor niet goed werken, dan kunnen deze foutcodes dus ten onrecte geactiveerd worden. Mochten deze foutcodes dus verschijnen in combinatie met de foutcodes van de voorgaande tabel, laat dan toch eerst de TCU reviseren en wis alle foutcodes na montage. De kans is groot dat deze foutcodes daarna gewoon wegblijven.
P2806 | Component (sensor) Y3/8s1 is not learned |
Wanneer foutcode 2806 actief is, zal het diagnose apparaat de schakelstanden niet laten zien. De TCU zal opnieuw ingeleerd moeten worden. Blijft de storing aanwezig, dan is de schakelstandsensor defect. Deze kunnen wij tijdens de revisie vervangen.
Niet reviseerbaar
OBDII | Omschrijving | |
P2716 | Pressure control solenoid electrical | |
P2783 | Clutch actuator temperature too high |
Deze foutcode (i.c.m. auto in noodloop) wijst richting slijtage en/of schade van de lockup-koppeling. Er vanuitgaande dat de temperatuurmeting correct is: controleer of de magneten in de oliepan vol zitten met (ijzer)slijpsel. Wanneer dit inderdaad het geval is, dan kan aangenomen worden dat de lock-up-koppeling werkelijk beschadigd is. Het is dan aan te raden om de gehele versnellingsbak inclusief koppelomvormer te vervangen, omdat het ijzerslijpsel zich inmiddels heeft verspreid over de gehele transmissie.
Daarnaast dient de oliekoeler gespoeld te worden. Echter, als de oliekoeler is voorzien van een thermostaat, dan is spoelen niet mogelijk. De oliekoeler dient dan ook vervangen te worden.
P0748 | Pressure control solenoid “A” electrical | |
P0778 | Pressure control solenoid “B” electrical | |
P0798 | Pressure control solenoid “C” electrical | |
P2716 | Pressure control solenoid “D” electrical | |
P2725 | Pressure control solenoid “E” electrical | |
P2734 | Pressure control solenoid “F” electrical | |
P2759 | Torque converter lockup clutch control solenoid | |
P2810 | Pressure control solenoid “G” electrical |
Bovenstaande foutcodes (i.c.m. auto in noodloop) kunnen wijzen op 1 of meerdere defecte solenoid valves, maar het probleem kan ook ergens anders zitten.
Continental 7G-tronic (722.9) TCU laten repareren?
De TCU Continental 7G-tronic is het brein van de 722.9 automatische transmissie van Mercedes Benz. Deze transmissie heeft 7 in plaats van 5 versnellingen. Door deze extra 2 versnellingen is er een kleiner toerentalbereik mogelijk, hierdoor verloopt het schakelen soepeler wat resulteert in meer comfort, lager brandstofverbruik en minder geluid. De 7G-tronic wordt met name toegepast in Mercedes Benz modellen uit het midden- grotere segment. De bestuurder van de auto merkt dat er problemen met de versnellingsbalk zijn door foutmeldingen op het dashboard, doordat de auto niet goed schakelt en doordat de transmissie in noodloop is geschakeld.
Mogelijke defecten en foutcodes
De technici in de werkplaats kunnen de klachten waarnemen tijdens een proefrit en het uitlezen van live data. Met de diagnosetester kunnen de opgeslagen foutcodes uitgelezen worden. De TCU 7G-tronic 722.9 wordt gebruikt in diverse Mercedes Benz modellen. Veel voorkomende klachten zijn: de automatische transmissie schakelt niet goed of helemaal niet meer, de auto gaat in noodloop, diverse foutmeldingen op het display, foutcodes die verwijzen naar de toerentalsensoren. De problemen en defecten worden vaak veroorzaakt door sensoren van inferieure kwaliteit. Veel voorkomende foutcodes van de Multec zijn:
Fouten op toerentalsensor:
- 0717
- 0718
- 0722
- 0723
- 2200
- 2201
- 2204
- 2205
- 2206
- 2207
- 2767
- 2768
- Transmissie in noodloop (sporadisch)
- P0705 transmissiebereik sensor circuit storing
Effect op andere onderdelen
Bij een defect aan de TCU kan het voorkomen dat de auto niet meer start.
Risico’s
Bij een defecte TCU zal de auto niet goed of helemaal niet meer schakelen waardoor de auto niet meer goed te rijden is.
Informatie voor de monteur
Voor het uitbouwen dienen de voorschriften van de fabrikant gevolgd te worden. Stuur alleen de TCU in en niet het complete hydraulisch blok met solenoids; dit om transportschade te voorkomen. Volg bij het inbouwen van de TCU de inbouwvoorschriften van de fabrikant en de codecard van ACtronics die mee wordt gestuurd.
Revisie oplossing
De TCU ondergaat bij binnenkomst altijd een Entry Test. Tijdens deze test wordt gekeken of de door de klant opgegeven klacht waarneembaar is. Zijn de klachten waargenomen dan ondergaat de TCU het revisieproces. Aan het eind wordt de functionele End Of Line (EOL) test uitgevoerd waarbij wordt gecontroleerd of de klachten daadwerkelijk verholpen zijn en of de TCU weer helemaal naar behoren functioneert.