Continental 7G-tronic (722.9) First, Second and Third Generation

Registreer of log in om prijzen te zien

Continental 7G-tronic (722.9) First, Second and Third Generation - TCU Reparatie
Door te kiezen voor revisie van dit onderdeel, bespaar je 1 kg aan grondstoffen.

Veelvoorkomende problemen

  • Fout(en) op toerentalsensor(en) - Foutcode(s): 0717, 0718, 0722, 0723, 2200, 2201, 2204, 2205, 2206,2207, 2767, 2768; transmissie in noodloop (sporadisch).
  • P0705 - Transmissiebereik sensor circuit storing.

Staat je klacht er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Bestel uit voorraad; morgen in je werkplaats

Snel en eenvoudig: bestel jouw onderdeel direct uit voorraad. Wij vragen statiegeld dat je terug krijgt zodra je jouw defecte onderdeel naar ons opstuurt. Op werkdagen voor 16:00 besteld = morgen in huis.

Wij reviseren het originele onderdeel

Meld je onderdeel eenvoudig aan. Stuur hem op of laat hem ophalen door onze pick-up service. Met de hoogst mogelijke zorg gaan wij aan de slag om jouw onderdeel te reviseren. Binnen enkele dagen ontvang je het onderdeel terug in je werkplaats, met 2 jaar garantie.

Reviseerbaar

OBDII Omschrijving
P0705 Component Y3/8s1 selection range sensor is defective
P0717 The signal from component (sensor) Y3/8n1 is not available
P0718 Component (sensor) Y3/8n1 is defective
P0720 Output speed sensor circuit malfunction
P2200 The signal from component (sensor) Y3/8n2 is not available
P2201 Component (sensor) Y3/8n2 is defective
P2204 The signal from component (sensor) Y3/8n1 is not available
P2205 Component (sensor) Y3/8n1 is defective
P2767 The signal from component (sensor) Y3/8n2 is not available
P2768 Component (sensor) Y3/8n2 is defective

In theorie kunnen deze sensorproblemen ook veroorzaakt worden door een afwijking aan de magnetische sensorringen. Denk aan afwijkingen zoals beschadigingen en/of ijzerslijpsel aan de ring.

Mogelijk reviseerbaar

OBDII Omschrijving
P0721 The transmission output speed signal is implausible, when compared to the wheel RPM signal
P0722 Output speed sensor no signal
P0723 Output speed sensor is defective
P0894 Transmission component slipping
P2206 The signal from component (sensor) Y3/8n3 is not available
P2207 The value of component Y3/8n3 is implausible
P2502 Implausible gear or transmission slipping
P2505 Gear not engaged or transmission slipping
P2550 Component (sensor) Y3/8n3 is defective
P2711 Unexpected mechanical gear disengagement

Deze foutcodes verschijnen normaal gesproken zodra de software een probleem detecteert via de signalen van de toerentalsensoren. Mocht een toerentalsensor niet goed werken, dan kunnen deze foutcodes dus ten onrecte geactiveerd worden. Mochten deze foutcodes dus verschijnen in combinatie met de foutcodes van de voorgaande tabel, laat dan toch eerst de TCU reviseren en wis alle foutcodes na montage. De kans is groot dat deze foutcodes daarna gewoon wegblijven.

P2806 Component (sensor) Y3/8s1 is not learned

Wanneer foutcode 2806 actief is, zal het diagnose apparaat de schakelstanden niet laten zien. De TCU zal opnieuw ingeleerd moeten worden. Blijft de storing aanwezig, dan is de schakelstandsensor defect. Deze kunnen wij tijdens de revisie vervangen.

Niet reviseerbaar

OBDII Omschrijving
P2716 Pressure control solenoid electrical
P2783 Clutch actuator temperature too high

Deze foutcode (i.c.m. auto in noodloop) wijst richting slijtage en/of schade van de lockup-koppeling. Er vanuitgaande dat de temperatuurmeting correct is: controleer of de magneten in de oliepan vol zitten met (ijzer)slijpsel. Wanneer dit inderdaad het geval is, dan kan aangenomen worden dat de lock-up-koppeling werkelijk beschadigd is. Het is dan aan te raden om de gehele versnellingsbak inclusief koppelomvormer te vervangen, omdat het ijzerslijpsel zich inmiddels heeft verspreid over de gehele transmissie.

Daarnaast dient de oliekoeler gespoeld te worden. Echter, als de oliekoeler is voorzien van een thermostaat, dan is spoelen niet mogelijk. De oliekoeler dient dan ook vervangen te worden.

P0748 Pressure control solenoid “A” electrical
P0778 Pressure control solenoid “B” electrical
P0798 Pressure control solenoid “C” electrical
P2716 Pressure control solenoid “D” electrical
P2725 Pressure control solenoid “E” electrical
P2734 Pressure control solenoid “F” electrical
P2759 Torque converter lockup clutch control solenoid
P2810 Pressure control solenoid “G” electrical

Bovenstaande foutcodes (i.c.m. auto in noodloop) kunnen wijzen op 1 of meerdere defecte solenoid valves, maar het probleem kan ook ergens anders zitten.

Continental 7G-tronic (722.9) TCU laten repareren?

De TCU Continental 7G-tronic is het brein van de 722.9 automatische transmissie van Mercedes Benz. Deze transmissie heeft 7 in plaats van 5 versnellingen. Door deze extra 2 versnellingen is er een kleiner toerentalbereik mogelijk, hierdoor verloopt het schakelen soepeler wat resulteert in meer comfort, lager brandstofverbruik en minder geluid. De 7G-tronic wordt met name toegepast in Mercedes Benz modellen uit het midden- grotere segment. De bestuurder van de auto merkt dat er problemen met de versnellingsbalk zijn door foutmeldingen op het dashboard, doordat de auto niet goed schakelt en doordat de transmissie in noodloop is geschakeld.

Mogelijke defecten en foutcodes

De technici in de werkplaats kunnen de klachten waarnemen tijdens een proefrit en het uitlezen van live data. Met de diagnosetester kunnen de opgeslagen foutcodes uitgelezen worden. De TCU 7G-tronic 722.9 wordt gebruikt in diverse Mercedes Benz modellen. Veel voorkomende klachten zijn: de automatische transmissie schakelt niet goed of helemaal niet meer, de auto gaat in noodloop, diverse foutmeldingen op het display, foutcodes die verwijzen naar de toerentalsensoren. De problemen en defecten worden vaak veroorzaakt door sensoren van inferieure kwaliteit. Veel voorkomende foutcodes van de Multec zijn:

Fouten op toerentalsensor:

  • 0717
  • 0718
  • 0722
  • 0723
  • 2200
  • 2201
  • 2204
  • 2205
  • 2206
  • 2207
  • 2767
  • 2768
  • Transmissie in noodloop (sporadisch)
  • P0705 transmissiebereik sensor circuit storing

Effect op andere onderdelen

Bij een defect aan de TCU kan het voorkomen dat de auto niet meer start.

Risico’s

Bij een defecte TCU zal de auto niet goed of helemaal niet meer schakelen waardoor de auto niet meer goed te rijden is.

Informatie voor de monteur

Voor het uitbouwen dienen de voorschriften van de fabrikant gevolgd te worden. Stuur alleen de TCU in en niet het complete hydraulisch blok met solenoids; dit om transportschade te voorkomen. Volg bij het inbouwen van de TCU de inbouwvoorschriften van de fabrikant en de codecard van ACtronics die mee wordt gestuurd.

Revisie oplossing

De TCU ondergaat bij binnenkomst altijd een Entry Test. Tijdens deze test wordt gekeken of de door de klant opgegeven klacht waarneembaar is. Zijn de klachten waargenomen dan ondergaat de TCU het revisieproces. Aan het eind wordt de functionele End Of Line (EOL) test uitgevoerd waarbij wordt gecontroleerd of de klachten daadwerkelijk verholpen zijn en of de TCU weer helemaal naar behoren functioneert.

Klantbeoordelingen