Onze top 5 ECU's en veelvoorkomende problemen

ECU

Een ECU, of motorregelapparaat, is een elektronisch onderdeel dat de aansturing van de motor regelt. Aan de hand van informatie, bijvoorbeeld vanuit de lambdasensor, koelvloeistoftemperatuursensor en gaspedaalpositiesensor, bepaalt de ECU het optimale inspuitmoment en de juiste inspuitduur. Deze gevoelige elektronische onderdelen kunnen door kortsluiting, trillingen en temperatuursinvloeden defect raken. Dat betekent echter niet dat deze onderdelen altijd onherstelbaar zijn. ACtronics heeft daarom verschillende revisie-oplossingen voor deze computers ontwikkeld, zodat de auto weer veilig de weg op kan!




Delphi Delco Multec HSFI-2.x / HDRC

ATE MK61 Delphi Delco Multec HSFI-2.x / HDRC

Wie denkt aan ‘Opel’ en ‘ECU’ denkt waarschijnlijk al heel snel aan de Delphi Delco Multec. Dit beruchte regelapparaat is door Opel in de auto’s met Z16SE (1.6 liter) motoren gebruikt en heeft de afgelopen jaren voor de nodige kopzorgen in de werkplaats gezorgd. De Delphi Delco ECU zit namelijk aan de zijkant van de cilinderkop geschroefd, waardoor het onderdeel de nodige trillingen en temperatuurverschillen te verduren krijgt. Dit kan ervoor zorgen dat de motor in noodloop gaat of tijdens het rijden gaat inhouden of zelfs zal uitvallen.




icon-check-markAuto's met de Delphi Delco Multec HSFI-2.x / HDRC

Opel Astra G

Opel Astra H

Opel Zafira A

Opel Combo C

Opel Vectra B







icon-fault-codesVeelvoorkomende foutcodes

  • Opel: P0105, P0230, P0335, P0340, P0351, P0352, P0353, P0354, P1122, P1482, P148, P1550


Bosch PSG 5 (EDU from VP44)

Bosch PSG 5 (EDU from VP44) Bosch PSG 5 (EDU from VP44)

Bij het horen van het onderdeel ‘Bosch PSG 5’ zal er waarschijnlijk niet direct een belletje gaan rinkelen. Echter, wanneer we zeggen dat dit het onderdeel is die de VP44 dieselpomp aanstuurt, wordt het waarschijnlijk al een heel stuk duidelijker. Het bijzondere aan deze ECU is dat deze in zowel personenauto’s als vrachtwagen en tractoren is gebruikt. De klachten waarmee we dit onderdeel zien binnenkomen zijn daarentegen minder divers. Het voertuig kan mogelijk gaan schokken, niet meer starten of biedt niet het beschikbare vermogen. Dit veroorzaakt in veel gevallen een brandend motormanagementlampje.




icon-check-markAuto's met de Bosch PSG 5 (EDU from VP44)

Audi A4 8D

Audi A6 4B

Ford Mondeo III

Ford Transit MK3

Volkswagen Passat 3B






icon-fault-codesVeelvoorkomende foutcodes

  • BMW: 27, 73;
  • Dodge: P1688;
  • Ford: P1564, P1664, P0216, P1608;
  • Opel: P1630, P1631, P1651;
  • Nissan: P1600, P1690;
  • VAG: 01268, 01318


Siemens Simtec 71-serie

Siemens Simtec 71-serie Siemens Simtec 71-serie

Wat de Delphi Delco Multec voor de Z16SE-motoren is, is de Siemens Simtec 71-serie voor de 1.8 liter Z18XE-motoren. Ondanks dat de fabrikant van de ECU verschilt, is de oorzaak van het defect veelal identiek. Deze ECU zit namelijk aan de inlaatzijde van de motor gemonteerd en is daardoor ook sterk onderhevig aan temperatuurverschillen en trillingen. Hierdoor kan de auto in noodloop gaan of zelfs gaan inhouden c.q. uitvallen. Het ontbreken van aansturing van de gasklep, injectoren en bobines zijn hierbij veelvoorkomende klachten.




icon-check-markAuto's met de Siemens Simtec 71-serie

Opel Corsa C

Opel Meriva A

Opel Vectra C

Opel Zafira A

Opel Astra G






icon-fault-codesVeelvoorkomende foutcodes

  • Opel: P0120, P0170, P0201, P0202, P0203, P0204, P0220, P0325, P0351, P0352, P0353, P0354, P0606, P1550, P1600


Magneti Marelli IAW 59F / 59M / 5AF / 5AM

Magneti Marelli IAW 59F / 59M / 5AF / 5AM Magneti Marelli IAW 59F / 59M / 5AF / 5AM

Heb je een Italiaanse achtklepper met een 1.1 of 1.2 liter blok uit het begin van deze eeuw in de werkplaats staan. Dan is de kans groot dat je te maken hebt met een auto die beschikt over een Magneti Marelli IAW ECU. Deze ECU zit in veel gevallen op het gasklephuis gemonteerd en krijgt daardoor de nodige warmte en trillingen te verduren, waardoor componenten als ontstekingsdrivers en verbindingen defect raken. De klacht waarmee we dit onderdeel vaak op onze revisie-afdeling zien binnenkomen is het ontbreken van de aansturing van de bobines.




icon-check-markAuto's met de Magneti Marelli IAW 59F / 59M / 5AF / 5AM

Fiat Punto 188

Fiat Panda 169

Fiat Palio 178

Fiat Seicento 187

Lancia Ypsilon 843







icon-fault-codesVeelvoorkomende foutcodes

  • Fiat: P0351, P0352


Bosch EDC16U1

Bosch EDC16U1 Bosch EDC16U1

Toen de Volkswagen Auto Group op zoek was naar een regelapparaat voor hun 1.9 TDI en 2.0 TDI motoren, klopte het Duitse concern bij Bosch aan. In 2003 werd dan ook Bosch’s nieuwste ECU uitgebracht: de EDC16U1. Deze ECU werd door Volkswagen tot en met 2009 gebruikt. In tegenstelling tot de hiervoor genoemde ECU’s, waar vooral temperatuursinvloeden en trillingen voor defecten zorgen, raakt de EDC16U1 vaak door externe invloeden zoals kortsluiting defect. Hierdoor is het goed mogelijk dat de auto niet meer wil starten, de aansturing van de injectoren ontbreekt, een defect in het 5 volt circuit aanwezig is, de interne EEPROM voor problemen zorgt of dat er foutcodes met betrekking tot de smoorklep actief zijn.




icon-check-markAuto's met de Bosch EDC16U1

Volkswagen Golf V 1K

Volkswagen Transporter T5

Volkswagen Touran 1T1

Seat Leon 1P

Audi A3 8P






icon-fault-codesVeelvoorkomende foutcodes

  • VAG: P1640, P0604


Staat jouw ECU niet in deze lijst?

Niet getreurd! Wij hebben een handige tool waarmee je jouw ECU kunt opzoeken.