De 3 belangrijkste redenen van een defecte ECU

De ECU (Engine Control unit) is één van de belangrijkste onderdelen in de moderne auto. Dit onderdeel, dat ook wel eens motorstuurapparaat wordt genoemd, vervult namelijk een fundamentele rol in het aansturen van de motor. Helaas komen defecten aan dit onderdeel nogal eens voor. Daarom gaan we in dit artikel in op onderwerpen in zoals: de werking van een ECU, de belangrijkste symptomen van een defecte ECU, mogelijke oorzaken van het defect raken en de oplossingen die ACTRONICS hiervoor kan bieden.

De werking van een ECU

Zoals het woord motorstuurapparaat al doet vermoeden, beheert de ECU de aansturing van de motor. De ECU is een motormanagementcomputer die bijvoorbeeld het gasklephuis, het moment van ontsteking en de druk in turbo regelt. Aan de hand van de gegevens die het regelapparaat van de verschillende sensoren krijgt doorgestuurd, wordt in het zogenoemde kenveld van de ECU deze informatie verwerkt. Het regelapparaat zet deze data om naar een actie, namelijk het aansturen van de actuatoren. Hierbij moet de ECU informatie van vaak meer dan honderd verschillende sensoren verwerken. Denk hierbij aan informatie over de buitentemperatuur, de stand van het gaspedaal enzovoort

De belangrijkste symptomen van een defecte ECU

Maar hoe kun je nu merken dat een ECU defect is? Er zijn een aantal symptomen aan te wijzen, waarmee een defect te constateren is. Bekende voorbeelden zijn: motorstoringslampje (MIL-lampje) die op het instrumentencluster gaat branden, auto die in noodloop gaat, de auto schokt of als de motor niet meer op alle cilinders loopt. Het kan allemaal duiden op een defect aan het motorstuurapparaat. Echter, deze constateringen bieden natuurlijk niet volledig uitsluitsel dat het motorstuurapparaat defect is. Hiervoor zal de auto in de werkplaats gediagnosticeerd moeten worden door onder andere een proefrit te maken en de live-data in te zien. Het uitlezen van foutcodes kan verdere gedetailleerde informatie geven over het defect, aangezien bepaalde foutcodes vaak in combinatie met een bepaald motorstuurapparaat gevonden worden. Zo is de foutcode P0354 veelvoorkomend bij de Siemens Simtec 71-serie. Deze foutcode duidt op problemen met de aansturing van de bobine.

Oorzaken van een defect motorstuurapparaat

defect delphi delco multec

Alle hiervoor genoemde symptomen hebben natuurlijk een trigger die het defect veroorzaakt. Deze oorzaken kunnen heel erg per ECU verschillen. Eén van de belangrijkste oorzaken is kortsluiting in de bedrading of in componenten, waardoor deze kunnen doorbranden. Deze kortsluiting ontstaat vaak door externe invloeden, zoals het verkeerd overstarten van de auto. Dit is een oorzaak die voor een breed pakket aan ECU’s dus opgaat, al zijn sommige motorstuurapparaten daar gevoeliger voor dan anderen. Een voorbeeld van zo’n onderdeel is de Valeo J34P, die in verschillende modellen van Citroën en Peugeot is gebruikt.

Een ander veel voorkomende oorzaak zijn de trillingen die de ECU’s door de loop van de tijd krijgt te verduren. De gevoelige elektronica die op de printplaat van de ECU zit gemonteerd, is vaak in een stevige behuizing gemonteerd, om zo het onderdeel te kunnen beschermen. Echter, door de jaren heen kunnen de trillingen die het onderdeel te verduren heeft gehad, er toch voor zorgen dat deze defect raakt. Zo kunnen de bonddraadjes (of verbindingsdraadjes) in het regelapparaat defect raken. De Magneti Marelli IAW 59F / 59M / 5AF / 5AM die vooral in verschillende modellen van Fiat is gebruikt, is zo’n ECU die gevoelig is voor trillingen.

Een derde oorzaak die veel voorkomend is, is schade die wordt opgelopen door temperatuursinvloeden. Vooral in de zomer, wanneer de temperatuur onder de motorkap tot grote hoogte stijgt, hebben de ECU’s het zwaar. Hierbij speelt de locatie waar het regelapparaat is gemonteerd een belangrijke rol. De Delphi Delco Multec HSFI die veel gebruikt is in verschillende Opel modellen is zo’n ECU, omdat deze aan de zijkant van de cilinderkop zit gemonteerd. Dankzij deze warmte zijn de bonddraadjes vaak de zwakke plek.

ECU-unit laten reviseren

Heb jij nou ook een defect regelapparaat die je graag weer werkend wil hebben? Wij kunnen je wellicht met een revisie-oplossing helpen! Bekijk eens ons complete overzicht van de door ons te reviseren ECU’s. De kans is groot dat ook jouw ECU in aanmerking komt voor revisie. Neem voor meer informatie over onze producten gerust contact met ons op. Let op: wij werken alleen samen met autobedrijven en garages.

Ben je een particulier, dan kun je naar een garage bij jou in de buurt. Zij helpen je dan verder. De dichtstbijzijnde garage vind je via onderstaande banner.