Magneti Marelli IAW 59F / 59M / 5AF / 5AM ECU's

Veelvoorkomende problemen

  • Aansturing van bobine ontbreekt.
  • P0351 - Ignition Coil 'A' Primary/Secondary Circuit Malfuntion.
  • P0352 - Ignition Coil 'B' Primary/Secondary Circuit Malfuntion.

Hoe wij werken

Wij reviseren het door jou opgestuurde onderdeel. Prijzen zijn exclusief BTW en eventuele verzendkosten. Aanbod geldt uitsluitend voor garages en dealers en niet voor particulieren.

Revisie expert
15+ jaar ervaring
24 maanden garantie
Volledig kwalitatief alternatief
Technische ondersteuning
Betaalbare prijs

Klantbeoordelingen

Dit is wat anderen over ons zeggen

Magneti Marelli IAW 59F / 59M / 5AF / 5AM ECU laten repareren?

De Magneti Marelli IAW 59F / 59M / 5AF / 5AM is een motormanagementsysteem voor 1.1 en 1.2 8v (2000 t/m 2004) benzine motoren toegepast bij voertuigen uit de Fiat groep, maar ook in verschillende motorfietsen van Ducati, Gilera en Moto-Guzzi. Hoe merkt de bestuurder dat hij een probleem heeft met zijn ECU? Doordat in het instrumentencluster het motorstoringslampje (MIL) brandt, er diverse andere meldingen op het dashboard verschijnen, de auto in noodloop gaat, de auto schokt en de motor niet meer op alle cilinders loopt.

Mogelijke defecten en foutcodes

In de werkplaats kunnen defecten aan de ECU geconstateerd worden door een proefrit, het uitlezen van foutcodes en het meten van live-data. Het controleren van de bobine aansturing vanuit de ECU is van belang, omdat hier de meeste problemen op voorkomen. De meest voorkomende klacht is het ontbreken van de aansturing van de bobines vanuit de ECU. Deze ECU van Magneti Marelli zit op het gasklephuis en dus op het motorblok geschroefd. Hierdoor is de unit onderhevig aan trillingen en warmte waardoor er componenten zoals ontstekingsdrivers en verbindingen defect raken.

De foutcodes die horen bij het ontbreken van de bobineaansturing zijn:

  • P0351 - Ignition coil ‘A’ Primary/ Secondary Circuit Malfunction
  • P0352 - Ignition Coil ‘B’ Primary / Secondary Circuit Malfunction.

Effect op andere onderdelen

Een ECU in storing zal van grote invloed zijn op andere control units in het voertuig. Het kan voorkomen dat het voertuig geen vermogen meer heeft, de motor niet meer goed loopt of helemaal niet meer start. Verder kunnen er foutmeldingen zijn in bijvoorbeeld het ABS, de TCU en het instrumentenpaneel.

Risico’s

Een defecte ECU kan - afhankelijk van de ernst en invloed van het interne defect - klachten veroorzaken zoals het niet starten van de motor, het onregelmatig lopen van de motor, vermogensverlies en een brandend motorstoring-lampje (MIL). Niet repareren kan leiden tot motorschade.

In- en uitbouwinstructies

Bouw de ECU altijd uit volgens de fabrieksvoorschriften. Verwijder altijd eerst de massa [-] poolklem van de accu voordat de ECU wordt uitgebouwd. Hierdoor wordt eventuele schade door ompoling voorkomen. Volg altijd de voorschriften van de fabrikant bij het inbouwen van de unit. Er wordt door ACtronics ook altijd een codecard met instructies meegestuurd om de ECU na revisie werkend te krijgen in de auto. Volg de instructies op deze codecard altijd op. Wis eventueel aanwezige foutcodes.

Revisie oplossing

De ECU ondergaat bij binnenkomst altijd een Entry Test. Zijn de klachten waargenomen dan ondergaat de ECU het revisieproces. Aan het eind wacht de functionele End Of Line (EOL) test, hier wordt gekeken of de klachten daadwerkelijk verholpen zijn en of de ECU weer helemaal naar behoren functioneert.

OEM nummer