Bosch EDC16U1

Registreer of log in om prijzen te zien

Bosch EDC16U1 - ECU Reparatie
Door te kiezen voor revisie van dit onderdeel, bespaar je 1 kg aan grondstoffen.

Veelvoorkomende problemen

  • Auto start niet
  • Geen communicatie
  • Aansturing van injectoren ontbreekt
  • Fout in 5 volt circuit
  • P1640 (18048) - Internal Control Module: EEPROM Error

Staat je klacht er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Bestel uit voorraad; morgen in je werkplaats

Snel en eenvoudig: bestel jouw onderdeel direct uit voorraad. Wij vragen statiegeld dat je terug krijgt zodra je jouw defecte onderdeel naar ons opstuurt. Op werkdagen voor 16:00 besteld = morgen in huis.

Wij reviseren het originele onderdeel

Meld je onderdeel eenvoudig aan. Stuur hem op of laat hem ophalen door onze pick-up service. Met de hoogst mogelijke zorg gaan wij aan de slag om jouw onderdeel te reviseren. Binnen enkele dagen ontvang je het onderdeel terug in je werkplaats, met 2 jaar garantie.

Bosch EDC16U1 ECU repareren?

De Bosch EDC16CU1 is een motormanagementsysteem voor diesels welke toegepast wordt bij de 1.9 TDI en 2.0 TDI motoren van de VAG groep in de bouwjaren 2003 t/m 2009. Een autobestuurder merkt dat hij een probleem met zijn ECU heeft als op het instrumentencluster het motorstoringslampje (MIL) brandt, er diverse andere meldingen op het dashboard verschijnen, de auto in noodloop gaat, de auto schokt en de motor niet meer op alle cilinders loopt.

Werkplaatsconstatering

In de werkplaats kunnen defecten aan de ECU geconstateerd worden door een proefrit, het uitlezen van foutcodes, het meten van live-data en het aan de hand van het stroomloopschema controleren van de bedrading, voedingspanningen en massa’s. Vooral het controleren van de in- en uitgaande signalen van de ECU is van belang omdat hierbij de meeste problemen voorkomen. Voorbeelden hiervan zijn het controleren van het wel of niet aansturen van de injectoren door de ECU en het ontbreken van de 5 volt voeding vanuit de ECU.

Ook wel bekend als

Een ECU heeft verschillende benamingen zoals Engine Control Unit, Electronic Control Unit, motorregelapparaat en motormanagementsysteem. De term EDC in de benaming staat voor Electronic Diesel Control. Het gaat hierbij om een ECU voor dieselmotoren.

Veelvoorkomende klachten

De ECU Bosch EDC16U1 wordt met name toegepast in diverse Audi, Seat, Skoda en Volkswagen modellen. Problemen die vaak voorkomen zijn: het niet starten van de auto, injectoren die niet worden aangestuurd vanuit de ECU, een defect 5 volt circuit, een interne Eeprom fout en foutcodes op de smoorklep.

Oorzaken

Door externe invloeden - vaak kortsluiting in de bedrading of in een component - raakt de ECU defect. Dit kunnen hardware-matige defecten zijn zoals doorgebrande componenten en / of sporen.

Effect op andere onderdelen

Een ECU in storing zal van grote invloed zijn op andere control units in het voertuig. Het kan voorkomen dat de motor geen vermogen meer heeft, niet meer goed loopt of helemaal niet meer start. Verder kunnen er foutmeldingen zijn in bijvoorbeeld het ABS systeem, de TCU, het instrumentencluster, etc.

Risico’s

Een defecte ECU kan - afhankelijk van de ernst en invloed van het interne defect - klachten veroorzaken zoals het niet starten van de motor, het onregelmatig lopen van de motor, vermogensverlies en een brandend motorstoring-lampje (MIL).

Revisie oplossing

De ECU ondergaat bij binnenkomst altijd een Entry Test. Indien klacht waargenomen ondergaat de ECU het revisieproces. Aan het eind wordt de End Of Line (EOL) test uitgevoerd om te bevestigen dat de klachten verholpen zijn en de ECU naar behoren functioneert.

Informatie voor de monteur

Bouw de ECU altijd uit volgens de fabrieksvoorschriften. Verwijder altijd eerst de massa [-] poolklem van de accu voordat de ECU wordt uitgebouwd. Hierdoor wordt eventuele schade door ompoling voorkomen. Sommige motorregelapparaten zitten vast met breekbouten. Let op de toestand van de behuizing of ruimte waarin de ECU gemonteerd zit. Bij VAG modellen zit de ECU vaak gemonteerd in de paravanbak / waterkast en dit kan een vochtige omgeving zijn. Controleer altijd of deze schoon en vochtvrij is en verwijder eventuele bladeren en ander vuil uit de waterafvoeropeningen.

Volg altijd de voorschriften van de fabrikant en de codecard meegeleverd door ACtronics om de ECU na revisie werkend te krijgen. Wis eventuele aanwezige foutcodes.

ECU-unit laten reviseren door ACtronics?

Wil je een Bosch EDC16U1 of een andere ECU laten reviseren? Via onze website kun je snel en makkelijk een revisie aanvraag indienen. ACtronics heeft een uitgebreid aanbod met ECU-units van de bekende merken en modellen zoals: Valeo J34P en Bosch EDC16C34 PSA/Fiat.
Wil je een product laten reviseren dat niet te vinden is op de website? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Klantbeoordelingen

0 281 01 901 | 03...
0 281 010 278 | 0...
0 281 010 730 | 0...
0 281 010 731 | 0...
0 281 010 732 | 0...
0 281 010 733 | 0...
0 281 010 734 | 0...
0 281 010 735 | 0...
0 281 010 736 | 0...
0 281 010 737 | 0...
0 281 011 258 | 0...
0 281 011 271 | 0...
0 281 011 364 | 0...
0 281 011 383 | 0...
0 281 011 391 | 0...
0 281 011 450 | 0...
0 281 011 453 | 0...
0 281 011 477 | 0...
0 281 011 478 | 0...
0 281 011 479 | 0...
0 281 011 481 | 0...
0 281 011 535 | 0...
0 281 011 541 | 0...
0 281 011 568 | 0...
0 281 011 604 |...
0 281 011 606 | 0...
0 281 011 617 | 0...
0 281 011 664 | 0...
0 281 011 666 | 0...
0 281 011 671 | 0...
0 281 011 672 | 0...
0 281 011 674
0 281 011 730 | 0...
0 281 011 761 | 0...
0 281 011 765 | 0...
0 281 011 786 | 0...
0 281 011 818 | 0...
0 281 011 832 | 0...
0 281 011 835 | 0...
0 281 011 837
0 281 011 838 | 0...
0 281 011 842
0 281 011 843 | 0...
0 281 011 844 | 0...
0 281 011 847 | 0...
0 281 011 848 | 0...
0 281 011 855 | 0...
0 281 011 856 | 0...
0 281 011 858
0 281 011 859 | 0...
0 281 011 864 |...
0 281 011 882 | 0...
0 281 011 883 | 0...
0 281 011 884 | 0...
0 281 011 885 | 0...
0 281 011 891 | 0...
0 281 011 892 | 0...
0 281 011 900 | 0...
0 281 011 902 | 0...
0 281 011 903 | 0...
0 281 011 904 | 0...
0 281 011 905 | 0...
0 281 011 906 | 0...
0 281 011 908 | 0...
0 281 011 909 | 0...
0 281 011 945 | 0...
0 281 011 946 | 0...
0 281 011 947 | 0...
0 281 011 950 | 0...
0 281 011 953 | 0...
0 281 011 955 | 0...
0 281 011 956 | 0...
0 281 012 076 | 0...
0 281 012 077
0 281 012 089 | 0...
0 281 012 092 | 0...
0 281 012 168 |...
0 281 012 220 | 0...
0 281 012 221 | 0...
0 281 012 236 | 0...
0 281 012 237 | 0...
0 281 012 251 | 0...
0 281 012 252
0 281 012 253 | 0...
0 281 012 272 | 0...
0 281 012 288 | 0...
0 281 012 289 | 0...
0 281 012 291 | 0...
0 281 012 292 | 0...
0 281 012 614 | 0...
0 281 012 615 | 0...
0 281 012 641 | 0...
0 281 012 922 | 0...
0 281 012 933 | 0...
0 281 012 934
0 281 012 936 | 0...
0 281 014 059
0 281 014 069 | 0...
0 281 014 619 | 0...
038 997 016 F
03G 906 016 CF
03G 906 016 CG
03G 906 016 DN
03G 906 016 FA
03G 906 016 HH
03G 906 016 HP
03G 906 016 LH
070 906 016 BF
070 906 016 BM
070 906 016 J | 0...