Volvo V70 XC: de geboorte van Volvo’s offroad historie
Wie begin jaren 90 aan het Zweedse merk Volvo dacht, dacht waarschijnlijk meteen aan een grote vierkante stationwagen of een sedan. En dat is ook niet zo gek! Tijdens deze tijd waren de Volvo 850 en Volvo 940 de twee paradepaartjes van het Zweedse merk. Halverwege de jaren 90 kwam daar echter verandering in. Een verandering die gezien de Europese verkoopcijfers stiekem ook wel nodig leek te zijn: waar Volvo in 1990 nog 234.539 auto’s in Europa verkocht, daalde dit op het dieptepunt in 1993 naar 171.612 stuks.
In 1996 kwam er gelukkig een nieuwe generatie Volvo’s. De sedan S40 en stationwagen V40 waren beiden een stuk ronder en een categorie kleiner, waarmee deze auto’s in de populaire compacte middenklasse behoorden. Een jaar later kwam Volvo met de C70 die zowel als coupé en cabrio te bestellen was. Tijdens deze periode bracht Volvo overigens ook de opvolger van de 850 uit: de V70. En juist deze laatste auto is de auto die de nodige uitleg nodig heeft. Alle reden om hier dus even op verder te gaan!
De Volvo V70 als opvolger van de Volvo 850
Zoals gezegd werd de V70 gebaseerd op de Volvo 850. De 850 was de eerste auto met airbags tegen zijwaartse impact en moest vanwege het wat stoffige imago dat Volvo eind jaren 80 had, een moderne, veilige, maar ook sportieve auto worden. En dat lukte aardig! Met haar opvallende optreden in verschillende raceklasses won deze station aan populariteit en kreeg vanwege het kenmerkende geluid van de 5-cilinder de bijnaam ‘De Roffel’. Echter, na vijf jaar in productie te zijn geweest, werd de stekker uit de 850 getrokken. Of nou ja, een soort van.
Zoals gezegd kwam in het najaar van 1996 de Volvo V70. Deze werd gemaakt op basis van het ‘Volvo P80 platform’. Dit platform maakt gebruik van een transaxle-ontwerp waarbij de motoren en versnellingsbakken dwars op een subframe zijn gemonteerd. Dit bleek ook zo ongeveer het enige waarin de 850 en de V70 op elkaar leken, want in totaal werden er 1800 punten aan de 850 aangepast om tot de V70 te komen! Onder andere de hoekige lijnen van de 850 werden ingewisseld voor rondere vormen, de voorkant werd vernieuwd en volledig meegespoten, de stoelen waren nieuw, het dashboard was nieuw, de auto kreeg centrale deurvergrendeling en de remmen werden dankzij de ATE MK20 van ABS functionaliteit voorzien. De auto was zowel als benzine/diesel, 2WD/4WD en automaat/handgeschakeld leverbaar.
De V70 XC komt in beeld
Het eerste jaar van de V70 was een groot succes. De auto’s gingen als warme broodjes over de toonbank. In het jaar na de introductie van de V70 (1997 dus), verkocht Volvo dan ook ruim 12 procent meer auto’s dan in 1996. Een succes dat mede aan de V70 toe te schrijven was. In september van dat jaar kwam Volvo op de Autoshow van Frankfurt met een nieuwe primeur. Daar onthulden ze namelijk de V70 XC, die later in de volksmond ook wel de V70 Cross Country genoemd werd.
Naast de visuele verschillen als de bumpers, dorpels, grill en de toevoeging van een mudplate, kreeg de auto standaard vierwielaandrijving en een Visco-koppeling. Daarnaast stond de auto hoger op z’n poten, waardoor de bodemvrijheid met 2,6 centimeter steeg. Hierdoor transformeerde de V70 van stationcar naar een echte cross-over! Volvo’s allereerst cross-over was geboren en zou de concurrentie aangaan met de Subaru Legacy Outback. Samen met de oer-V70 en de later onthulde sportieve V70 R verkocht Volvo tussen 1996 en 2000 ruim 370.000 van deze auto’s. Ongeveer 53.000 daarvan waren een V70 XC.
1e generatie Volvo V70 XC
Model | Motorcode | In productie | Brandstof | Cilinders | Motorinhoud | Vermogen |
---|---|---|---|---|---|---|
2.5T AWD | B5254 T | 1997-2000 | Benzine | 5 | 2435 cc | 193 pk |
Tweede generatie V70 XC
In het voorjaar van 2000 kwam Volvo alweer met de tweede generatie V70, waarbij ook nu de V70 Cross Country weer in het Volvo gamma zat. De nieuwe generatie die op het nieuwe P2 platform werd gebouwd, werd op kritieke punten verlijmd in plaats van gepuntlast. Hierdoor werd de nieuwe carrosserie volgens Volvo zo’n 70 procent stijver dan de eerste generatie. Daarnaast werd de ruimte in de auto effectiever ingericht: de wielbasis werd met 5 centimeter verlengd, zonder dat daarbij de totale lengte groeide. De auto kreeg door deze wijziging meer laadruimte. De bodemvrijheid steeg van 16,6 centimeter naar 21 centimeter dankzij een verhoogde wielophanging.
De grill werd veranderd, spatbordverbredingen werden toegepast om de grote banden een plaats te geven, de bumpers kregen een stoer en zwart uiterlijk en de Visco-koppeling van de AWD werd vervangen door een Haldex-koppeling. Waar je bij veel moderne auto’s ziet dat er een paar bumpers worden toegevoegd om de auto een beetje op te leuken en stoerder te maken, is de V70 XC dus echt een cross-over met AWD. Dit ruige karakter werd in 2002 nog eens onderstreept: nadat Volvo de officiële naamgever werd van de Ocean Race, kwamen er een aantal ‘Ocean Race Special Edition’ XC70’s. Deze auto’s werden in een unieke kleur blauw gespoten met daarbij een aantal zilvergekleurde accenten, zoals bijvoorbeeld in de dakdragers.
Een onderdeel die in deze tweede generatie niet werd vernieuwd, was het gasklephuis. Jaren na dato kunnen we wel zeggen dat dit gasklephuis één van de all-time meest beruchte gasklephuizen is. De positiesensoren in dit Magneti Marelli gasklephuis maakten namelijk nog gebruik van sleepcontacten op de positiesensoren, die stevig aan slijtage onderhevig zijn. Dit zorgt ervoor dat de sensoren na verloop van tijd te ver zijn afgesleten, waardoor ze niet meer goed kunnen functioneren.
Een ander leuk elektronica-feitje: de S60, V70, S80, XC70 en XC90 deelden allemaal hetzelfde instrumentenpaneel!
Op eigen benen
Na drie jaren als variant van de V70 op de markt te zijn geweest, veranderde dit in 2003. Dit had alles te maken met een andere auto die Volvo in 2002 lanceerde. In dat jaar kwam Volvo namelijk met de XC90, de eerste SUV van het merk die onder andere in Amerika enorm populair was. Nu dit offroad model een ‘eigen naam’ kreeg, kon de offroad V70 XC niet achterblijven. In 2003 werd de naam dan ook aangepast naar de XC70. Verrassend genoeg kreeg dit model pas een jaar later een facelift. Hoewel de aanpassingen vooral visueel waren, werd het beruchte gasklephuis vervangen voor een nieuw gasklephuis van Bosch.
2e generatie Volvo XC70 facelift
Model | Motorcode | In productie | Brandstof | Cilinders | Motorinhoud | Vermogen |
---|---|---|---|---|---|---|
2.4T AWD | B5244 T3 | 2000-2003 | Benzine | 5 | 2435 cc | 200 pk |
2.5T AWD | B5254 T2 | 2003-2007 | Benzine | 5 | 2521 cc | 210 pk |
D | D5244 T2 | 2000-2007 | Diesel | 5 | 2401 cc | 126 pk |
D5 AWD | D5244 T | 2000-2005 | Diesel | 5 | 2401 cc | 163 pk |
D5 AWD | D5244 T4 | 2005-2007 | Diesel | 5 | 2400 cc | 185 pk |
Derde generatie
Vier jaar na de facelift werd er alweer afscheid genomen van de tweede iteratie van Volvo’s eerste terreinwagen. In 2007 werd de V70 samen met de XC70 compleet vernieuwd. Het beproefde concept van de tweede generatie werd eigenlijk in deze derde generatie opnieuw uitgevoerd. De stationwagen werd offroad-proof gemaakt in zowel visueel aspect als in mechanisch aspect. Daarnaast werden de keuzes in motoren ook sterk uitgebreid. Niet alleen werden er nieuwe varianten van de veelal met de Hella turboactuator uitgevoerde turbo dieselmotoren gepresenteerd, maar de benzinemotoren kregen als standaard zes cilinders.
De XC70 Mk3 werd in een aantal landen extra populair, omdat de auto daar als politiewagen werd ingezet. Vooral in Zweden en Engeland waren er plenty XC70 politiewagens op de weg. En wees eerlijk: zo’n stoere offroader in politiekleuren ziet er niet verkeerd uit toch!
3e generatie Volvo XC70 van de Zweedse politie
Model | Motorcode | In productie | Brandstof | Cilinders | Motorinhoud | Vermogen |
---|---|---|---|---|---|---|
3.2 AWD | B6324S | 2007-2010 | Benzine | 5 | 3192 cc | 238 pk |
T6 AWD | B6304T2 | 2008-2010 | Benzine | 6 | 2953 cc | 285 pk |
3.2 | B6324S5 | 2010-2016 | Benzine | 6 | 3192 cc | 243 pk |
3.2 AWD | B6324S5 | 2010-2016 | Benzine | 6 | 3192 cc | 243 pk |
T6 AWD | B6304T4 | 2010-2016 | Benzine | 6 | 2953 cc | 304 pk |
D5 AWD | D5244T4 | 2007-2009 | Diesel | 5 | 2400 cc | 185 pk |
2.4D DRIVe (handgeschakeld) | D5244T14 | 2009-2010 | Diesel | 5 | 2400 cc | 175 pk |
2.4D (automaat) | D5244T14 | 2009-2010 | Diesel | 5 | 2400 cc | 175 pk |
2.4D AWD | D5244T16 | 2009-2010 | Diesel | 5 | 2400 cc | 163 pk |
D5 AWD | D5244T10 | 2010-2011 | Diesel | 5 | 2400 cc | 205 pk |
D3 DRIVe (handgeschakeld) | D5204T2 | 2010-2017 | Diesel | 5 | 1984 cc | 163 pk |
D3 (automaat) | D5204T2 | 2010-2017 | Diesel | 5 | 1984 cc | 163 pk |
D3 AWD | D5244T16 | 2010-2017 | Diesel | 5 | 2400 cc | 163 pk |
D4 AWD | D5244T12 | 2010-2017 | Diesel | 5 | 2400 cc | 181 pk |
D5 AWD | D5244T10 | 2011-2017 | Diesel | 5 | 2400 cc | 215 pk |
In tegenstelling tot de tweede generatie, kreeg deze versie geen facelift. Sterker nog: de XC70 kreeg zelfs helemaal geen vervolg. In het voorjaar van 2016 rolde de laatste XC70 van de productieband en werd opgevolgd door de Volvo V90 Cross Country. Hoewel de XC70 dan geen deel meer uitmaakt van het SUV / Cross-over programma van Volvo, was deze auto achteraf het prille begin van Volvo’s offroad-gamma. In het huidige assortiment heb je als cross-over liefhebber naast de V90 Cross Country ook nog de mogelijk om voor een iets compactere V60 Cross Country te kiezen. De naam ‘XC’ gebruikt Volvo enkel en alleen nog maar voor hun SUV’s / terreinwagens (de XC40, XC60 en XC90). Wie had dat in 1997 kunnen bedenken!?