Honda P0810 - Clutch Operation Problem: Oorzaak en Oplossingen voor de Foutcode

I-Shift Honda clutch actuator - TCU's
I-Shift Honda clutch actuator

TCU's

Registreer of log in om prijzen te zien

Wat betekent deze foutcode?

Foutcode P0810 biedt direct een heldere omschrijving van het probleem. Voor diegenen die vaker een Opel of Ford in de werkplaats hebben gehad, zullen alle alarmbellen afgaan bij het zien van deze foutcode. Honda maakte, net als Opel en Ford, tussen 2005 en 2015 gebruik van dezelfde techniek: een gerobotiseerde handgeschakelde versnellingsbak. Deze foutcode wordt dan ook uitgelezen bij modellen die zijn uitgerust met de I-Shift Clutch Actuator, Honda's versie van de bekende Opel Easytronic en Ford Durashift versnellingsbakcomputer.

De foutcode P0810 kan voorkomen bij de volgende Honda-modellen

Symptomen van de I-Shift foutcode P0810

Wanneer deze foutcode optreedt, zal de auto waarschijnlijk in noodloop gaan en zal er een oranje waarschuwingslampje op het instrumentenpaneel gaan branden. Dit lampje is te herkennen aan een oranje uitroepteken in een tandwiel. Daarnaast zal het comfort van het schakelen worden verstoord. Het opschakelen verloopt traag en voelt onprettig aan. Bovendien kunnen de volgende problemen optreden:

  • De auto start niet
  • De versnellingsbak schakelt niet naar de juiste versnelling
  • Het 'N'-symbool knippert op het dashboard
  • Mechanisch geluid wanneer een versnelling wordt geactiveerd

In combinatie met foutcode P0810 kunnen ook de foutcodes P0909, P1919 en P19FC worden uitgelezen.

Oorzaken van de foutcode

In veel gevallen wordt de storing veroorzaakt door een defecte TCM. Soms kan de storing echter worden veroorzaakt door een probleem met de koppeling.

Ons advies bij Honda foutcode P0810

De eerste stap is het opnieuw inleren van de I-Shift actuator met merkspecifieke diagnoseapparatuur. Controleer ook het onderhoudsschema om te bepalen of de auto nieuwe hydraulische vloeistof voor de koppelingsactuator nodig heeft. Slecht onderhoud of oude vloeistof kunnen de werking van de I-Shift actuator verstoren.

Als beide zaken zijn gecontroleerd en de storing niet is verdwenen, is de kans groot dat er een intern probleem is met de I-Shift Actuator. In dat geval kan ACTRONICS helpen! Via onze revisie-oplossingen kunnen we de storing mogelijk verhelpen en het onderdeel grondig testen. Als uit onze tests blijkt dat de I-Shift koppelingsactuator inderdaad defect is, zullen onze professionals het onderdeel repareren. Het laten repareren van het onderdeel is niet alleen aanzienlijk goedkoper dan het kopen van nieuw, maar bevordert ook hergebruik zonder in te leveren op kwaliteit. We bieden altijd 2 jaar garantie op het geleverde werk.

Mocht je nog vragen hebben over deze foutcode, neem dan gerust contact op met onze productspecialisten! Onderdeel laten reviseren >