Durashift (Ford & Mazda) TCU

Gemiddelde doorlooptijd van 2 dagen (exclusief transporttijd)

Revisie

Indien het onderdeel niet defect is berekenen we testkosten

Veelvoorkomende problemen

  • Auto start niet
  • Constant 'F' op het display
  • Foutcode P0810
  • Slecht schakelen
Professionele revisie
Second opinion (entry test)
24 maanden garantie
Volledig kwalitatief alternatief
Technische ondersteuning
Betaalbare prijs

Durashift laten repareren?

Het Durashiftsysteem is een zogenoemde gerobotiseerde handgeschakelde versnellingsbak toegepast door Ford en Mazda. Het Durashiftsysteem bestaat uit 2 onderdelen namelijk de TCU/koppelingsactuator en de schakelmotoren. Welke problemen worden voor de autorijder zichtbaar? Op het display in het dashboard wordt er “F” weergeven. Ook kan het voorkomen dat de motor van de auto niet start en dat de versnellingsbak niet of heel erg moeilijk schakelt. Tevens is de olie in het hydraulisch reservoir ernstig vervuild.

MOGELIJKE DEFECTEN EN FOUTCODES

De technici in de werkplaats kunnen de klachten waarnemen tijdens een proefrit. Tevens kunnen ze de toestand van de olie in het hydraulisch reservoir inspecteren. De opgeslagen foutcodes kunnen uitgelezen worden met de diagnosetester.

Veel voorkomende klachten zijn: op het info display in het instrumentencluster wordt “F” weergegeven. De motor kan niet gestart worden en de auto schakelt slecht of niet. De olie in het hydraulisch reservoir is ernstig vervuild, er is geen communicatie met de TCU mogelijk en de TCU is niet in te leren.

De problemen en defecten worden veroorzaakt door slijtage en het niet in achtnemen van het verversingstermijn van de hydrau- “C” van Chassic. liek-vloeistof. Wanneer deze vloeistof niet tijdig wordt ververst wordt deze stroperig waardoor de koppelings- en schakelactuatoren overbelast worden.

Veel voorkomende foutcodes zijn:

  • P0810
  • P0919

Effect op andere onderdelen

Bij een defect aan de TCU kan het voorkomen dat de auto niet wil starten.

Risico’s

Bij een defecte TCU zal de auto niet goed of helemaal niet meer schakelen waardoor de auto niet meer goed te rijden is.

INFORMATIE VOOR DE MONTEUR

Voor het uitbouwen dienen de voorschriften van de fabrikant aangehouden te worden. Stuur altijd de TCU, de schakelmotoren en indien mogelijk ook de kabelboom op. Zo kan het gehele systeem worden gecontroleerd.

Bij het inbouwen van de koppelingspomp dienen de inbouwvoorschriften van de fabrikant en de codecard van ACtronics die mee wordt gestuurd gevolgd te worden. Parameters moeten worden aangeleerd en het systeem dient op de juiste wijze worden ontlucht.

Revisie oplossing

De TCU ondergaat bij binnenkomst altijd een Entry Test. Tijdens deze test wordt gekeken of de door de klant opgegeven klacht waarneembaar is. Zijn de klachten waargenomen dan ondergaat de TCU het revisieproces. Aan het eind wacht de functionele End Of Line (EOL) test. Hierbij wordt gecontroleerd of de klachten daadwerkelijk verholpen zijn en of de TCU weer helemaal naar behoren werkt.