Durashift (Ford & Mazda) reparatie TCU's

Let op: Wij reviseren voor dit product de TCU/koppelingsactuator + schakelmotoren.

Registreer of log in om prijzen te zien

Durashift (Ford & Mazda) - TCU reparatie
Door te kiezen voor revisie van dit onderdeel, bespaar je 5,33 kg aan grondstoffen.

Veelvoorkomende problemen

  • Foutcode P0810
  • Constant 'F' op het display
  • Auto start niet
  • Slecht schakelen

Staat je klacht er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Bestel uit voorraad; morgen in je werkplaats

Snel en eenvoudig: bestel jouw onderdeel direct uit voorraad. Wij vragen statiegeld dat je terug krijgt zodra je jouw defecte onderdeel naar ons opstuurt. Op werkdagen voor 16:00 besteld = morgen in huis.

Wij reviseren het originele onderdeel

Meld je onderdeel eenvoudig aan. Stuur hem op of laat hem ophalen door onze pick-up service. Met de hoogst mogelijke zorg gaan wij aan de slag om jouw onderdeel te reviseren. Binnen enkele dagen ontvang je het onderdeel terug in je werkplaats, met 2 jaar garantie.

Reviseerbaar

OBDII Omschrijving
P0810 Clutch position control error
P0919 Gearshift position control error
Het waarschuwingslampje “aandrijflijn” brandt
De versnellingsindicator in het display geeft “—“ aan

Mogelijk reviseerbaar

OBDII Omschrijving
P0614 ECM / TCM Incompatible

Alleen bij benzine-modellen waarbij deze foutcode verschijnt, is revisie mogelijk. Stuur in dit geval wel de ECU mee!

P0919-20-TCM CAN fault with Gear Selector

Bij deze en andere fouten met betrekking tot de versnellings-keuzehendel kan het probleem zowel bij de TCU als bij de keuzehendel liggen. Neem in dit geval contact op met onze klantenservice.

In veel gevallen zal gevraagd worden om zowel de TCU als de keuzehendel toe te sturen.

P0915 Shift position circuit range/performance
P0916 Shift position circuit low
P0917 Shift position circuit high
P2793 Gear shift direction circuit range/performance
P2794 Gear shift direction circuit low
P2795 Gear shift direction circuit high

Deze foutcodes verschijnen vaak bij een probleem in de bedrading van het Durashift-systeem. Controleer vooral de kabelboom tussen de schakelmotoren en de mechatronic.

Is de bedrading echt in orde? Dan kan de schakelmotor toch defect zijn. Revisie is in dat geval wel mogelijk.

Niet reviseerbaar

OBDII Omschrijving
P1750 Maximum adapted (EPC) pressure for reverse

Deze klacht heeft meestal een mechanische oorzaak. Controleer de versnellingsbak goed op schade / slijtage. Verder kan vervuilde hydrauliekvloeistof de oorzaak zijn.

Durashift TCU defect?

Het Durashiftsysteem is een zogenoemde gerobotiseerde handgeschakelde versnellingsbak toegepast door Ford en Mazda. Het Durashiftsysteem bestaat uit 2 onderdelen namelijk de TCU/koppelingsactuator en de schakelmotoren. Welke problemen worden voor de autorijder zichtbaar? Op het display in het dashboard wordt er “F” weergeven. Ook kan het voorkomen dat de motor van de auto niet start en dat de versnellingsbak niet of heel erg moeilijk schakelt. Tevens is de olie in het hydraulisch reservoir ernstig vervuild.

Mogelijke defecten en foutcodes

De technici in de werkplaats kunnen de klachten waarnemen tijdens een proefrit. Tevens kunnen ze de toestand van de olie in het hydraulisch reservoir inspecteren. De opgeslagen foutcodes kunnen uitgelezen worden met de diagnosetester.

Veel voorkomende klachten zijn: op het info display in het instrumentencluster wordt “F” weergegeven. De motor kan niet gestart worden en de auto schakelt slecht of niet. De olie in het hydraulisch reservoir is ernstig vervuild, er is geen communicatie met de TCU mogelijk en de TCU is niet in te leren.

De problemen en defecten worden veroorzaakt door slijtage en het niet in achtnemen van het verversingstermijn van de hydrauliek-vloeistof. Wanneer deze vloeistof niet tijdig wordt ververst wordt deze stroperig waardoor de koppelings- en schakelactuatoren overbelast worden.

Veel voorkomende foutcodes zijn:

  • P0810
  • P0919

Effect op andere onderdelen

Bij een defect aan de TCU kan het voorkomen dat de auto niet wil starten.

Risico’s

Bij een defecte TCU zal de auto niet goed of helemaal niet meer schakelen waardoor de auto niet meer goed te rijden is.

Informatie voor de monteur

Voor het uitbouwen dienen de voorschriften van de fabrikant aangehouden te worden. Stuur altijd de TCU, de schakelmotoren en indien mogelijk ook de kabelboom op. Zo kan het gehele systeem worden gecontroleerd.

Bij het inbouwen van de koppelingspomp dienen de inbouwvoorschriften van de fabrikant en de codecard van ACtronics die mee wordt gestuurd gevolgd te worden. Parameters moeten worden aangeleerd en het systeem dient op de juiste wijze worden ontlucht.

Revisie oplossing

De TCU ondergaat bij binnenkomst altijd een Entry Test. Tijdens deze test wordt gekeken of de door de klant opgegeven klacht waarneembaar is. Zijn de klachten waargenomen dan ondergaat de TCU het revisieproces. Aan het eind wacht de functionele End Of Line (EOL) test. Hierbij wordt gecontroleerd of de klachten daadwerkelijk verholpen zijn en of de TCU weer helemaal naar behoren werkt.

Klantbeoordelingen