Registreer of log in om prijzen te zien
Staat je klacht er niet tussen? Neem dan contact met ons op.
Alleen bij benzine-modellen waarbij deze foutcode verschijnt, is revisie mogelijk. Stuur in dit geval wel de ECU mee!
Bij deze en andere fouten met betrekking tot de versnellings-keuzehendel kan het probleem zowel bij de TCU als bij de keuzehendel liggen. Neem in dit geval contact op met onze klantenservice.
In veel gevallen zal gevraagd worden om zowel de TCU als de keuzehendel toe te sturen.
Deze foutcodes verschijnen vaak bij een probleem in de bedrading van het Durashift-systeem. Controleer vooral de kabelboom tussen de schakelmotoren en de mechatronic.
Is de bedrading echt in orde? Dan kan de schakelmotor toch defect zijn. Revisie is in dat geval wel mogelijk.
Deze klacht heeft meestal een mechanische oorzaak. Controleer de versnellingsbak goed op schade / slijtage. Verder kan vervuilde hydrauliekvloeistof de oorzaak zijn.
Het Durashiftsysteem is een zogenoemde gerobotiseerde handgeschakelde versnellingsbak toegepast door Ford en Mazda. Het Durashiftsysteem bestaat uit 2 onderdelen namelijk de TCU/koppelingsactuator en de schakelmotoren. Welke problemen worden voor de autorijder zichtbaar? Op het display in het dashboard wordt er “F” weergeven. Ook kan het voorkomen dat de motor van de auto niet start en dat de versnellingsbak niet of heel erg moeilijk schakelt. Tevens is de olie in het hydraulisch reservoir ernstig vervuild.
De technici in de werkplaats kunnen de klachten waarnemen tijdens een proefrit. Tevens kunnen ze de toestand van de olie in het hydraulisch reservoir inspecteren. De opgeslagen foutcodes kunnen uitgelezen worden met de diagnosetester.
Veel voorkomende klachten zijn: op het info display in het instrumentencluster wordt “F” weergegeven. De motor kan niet gestart worden en de auto schakelt slecht of niet. De olie in het hydraulisch reservoir is ernstig vervuild, er is geen communicatie met de TCU mogelijk en de TCU is niet in te leren.
De problemen en defecten worden veroorzaakt door slijtage en het niet in achtnemen van het verversingstermijn van de hydrauliek-vloeistof. Wanneer deze vloeistof niet tijdig wordt ververst wordt deze stroperig waardoor de koppelings- en schakelactuatoren overbelast worden.
Veel voorkomende foutcodes zijn:
Bij een defect aan de TCU kan het voorkomen dat de auto niet wil starten.
Bij een defecte TCU zal de auto niet goed of helemaal niet meer schakelen waardoor de auto niet meer goed te rijden is.
Voor het uitbouwen dienen de voorschriften van de fabrikant aangehouden te worden. Stuur altijd de TCU, de schakelmotoren en indien mogelijk ook de kabelboom op. Zo kan het gehele systeem worden gecontroleerd.
Bij het inbouwen van de koppelingspomp dienen de inbouwvoorschriften van de fabrikant en de codecard van ACtronics die mee wordt gestuurd gevolgd te worden. Parameters moeten worden aangeleerd en het systeem dient op de juiste wijze worden ontlucht.
De TCU ondergaat bij binnenkomst altijd een Entry Test. Tijdens deze test wordt gekeken of de door de klant opgegeven klacht waarneembaar is. Zijn de klachten waargenomen dan ondergaat de TCU het revisieproces. Aan het eind wacht de functionele End Of Line (EOL) test. Hierbij wordt gecontroleerd of de klachten daadwerkelijk verholpen zijn en of de TCU weer helemaal naar behoren werkt.
0 130 005 506 | 0...
0 132 900 007 | 2...
2N1R-7M168-BA L90...
2S6R-7M168-SC L905D
© 2025 ACTRONICS BV. All Rights Reserved.