Durashift (Ford & Mazda)
Registreer of log in om prijzen te zien

Veelvoorkomende problemen
- Foutcode P0810
- Constant 'F' op het display
- Auto start niet
- Slecht schakelen
Staat je klacht er niet tussen? Neem dan contact met ons op.
Hoe wij werken
Wij reviseren het door jou opgestuurde onderdeel. Prijzen zijn exclusief BTW en eventuele verzendkosten. Aanbod geldt uitsluitend voor garages en dealers en niet voor particulieren.
Reviseerbaar
OBDII | Omschrijving | |
P0810 | Clutch position control error | |
P0919 | Gearshift position control error | |
Het waarschuwingslampje “aandrijflijn” brandt | ||
De versnellingsindicator in het display geeft “—“ aan |
Mogelijk reviseerbaar
OBDII | Omschrijving | |
P0614 | ECM / TCM Incompatible |
Alleen bij benzine-modellen waarbij deze foutcode verschijnt, is revisie mogelijk. Stuur in dit geval wel de ECU mee!
P0919-20-TCM | CAN fault with Gear Selector |
Bij deze en andere fouten met betrekking tot de versnellings-keuzehendel kan het probleem zowel bij de TCU als bij de keuzehendel liggen. Neem in dit geval contact op met onze klantenservice.
In veel gevallen zal gevraagd worden om zowel de TCU als de keuzehendel toe te sturen.
P0915 | Shift position circuit range/performance | |
P0916 | Shift position circuit low | |
P0917 | Shift position circuit high | |
P2793 | Gear shift direction circuit range/performance | |
P2794 | Gear shift direction circuit low | |
P2795 | Gear shift direction circuit high |
Deze foutcodes verschijnen vaak bij een probleem in de bedrading van het Durashift-systeem. Controleer vooral de kabelboom tussen de schakelmotoren en de mechatronic.
Is de bedrading echt in orde? Dan kan de schakelmotor toch defect zijn. Revisie is in dat geval wel mogelijk.
Niet reviseerbaar
OBDII | Omschrijving | |
P1750 | Maximum adapted (EPC) pressure for reverse |
Deze klacht heeft meestal een mechanische oorzaak. Controleer de versnellingsbak goed op schade / slijtage. Verder kan vervuilde hydrauliekvloeistof de oorzaak zijn.
Durashift TCU defect?
Het Durashiftsysteem is een zogenoemde gerobotiseerde handgeschakelde versnellingsbak toegepast door Ford en Mazda. Het Durashiftsysteem bestaat uit 2 onderdelen namelijk de TCU/koppelingsactuator en de schakelmotoren. Welke problemen worden voor de autorijder zichtbaar? Op het display in het dashboard wordt er “F” weergeven. Ook kan het voorkomen dat de motor van de auto niet start en dat de versnellingsbak niet of heel erg moeilijk schakelt. Tevens is de olie in het hydraulisch reservoir ernstig vervuild.
Mogelijke defecten en foutcodes
De technici in de werkplaats kunnen de klachten waarnemen tijdens een proefrit. Tevens kunnen ze de toestand van de olie in het hydraulisch reservoir inspecteren. De opgeslagen foutcodes kunnen uitgelezen worden met de diagnosetester.
Veel voorkomende klachten zijn: op het info display in het instrumentencluster wordt “F” weergegeven. De motor kan niet gestart worden en de auto schakelt slecht of niet. De olie in het hydraulisch reservoir is ernstig vervuild, er is geen communicatie met de TCU mogelijk en de TCU is niet in te leren.
De problemen en defecten worden veroorzaakt door slijtage en het niet in achtnemen van het verversingstermijn van de hydrauliek-vloeistof. Wanneer deze vloeistof niet tijdig wordt ververst wordt deze stroperig waardoor de koppelings- en schakelactuatoren overbelast worden.
Veel voorkomende foutcodes zijn:
- P0810
- P0919
Effect op andere onderdelen
Bij een defect aan de TCU kan het voorkomen dat de auto niet wil starten.
Risico’s
Bij een defecte TCU zal de auto niet goed of helemaal niet meer schakelen waardoor de auto niet meer goed te rijden is.
Informatie voor de monteur
Voor het uitbouwen dienen de voorschriften van de fabrikant aangehouden te worden. Stuur altijd de TCU, de schakelmotoren en indien mogelijk ook de kabelboom op. Zo kan het gehele systeem worden gecontroleerd.
Bij het inbouwen van de koppelingspomp dienen de inbouwvoorschriften van de fabrikant en de codecard van ACtronics die mee wordt gestuurd gevolgd te worden. Parameters moeten worden aangeleerd en het systeem dient op de juiste wijze worden ontlucht.
Revisie oplossing
De TCU ondergaat bij binnenkomst altijd een Entry Test. Tijdens deze test wordt gekeken of de door de klant opgegeven klacht waarneembaar is. Zijn de klachten waargenomen dan ondergaat de TCU het revisieproces. Aan het eind wacht de functionele End Of Line (EOL) test. Hierbij wordt gecontroleerd of de klachten daadwerkelijk verholpen zijn en of de TCU weer helemaal naar behoren werkt.