Bosch ECU: dit zijn de verschillen tussen de ME en EDC variaties

Bosch is een grootmacht als het gaat om de productie van motormanagementsystemen. Als je even naar de parkeerplaats buiten kijkt, staat daar gegarandeerd een auto met een Bosch ECU tussen. Aangezien Bosch hoofdleverancier van ECU’s is, hebben ze door de jaren heen behoorlijk wat verschillende types met uiteenlopende namen uitgebracht. Denk bijvoorbeeld aan de Bosch ME, de Bosch EDC en ga zo maar verder. Maar wat betekenen al die letters in die typenamen eigenlijk? We leggen het je graag uit!

De oorsprong van de letter ‘M’

Als je de geschiedenisboeken induikt, dan zal het opvallen dat Bosch al heel erg vroeg pionierde op het gebied van de ontwikkeling van elektronische aansturingen in auto’s. Al in de jaren 60 claimden ze (voor die tijd) revolutionaire patenten, wat uiteindelijk resulteerde in de Bosch D-Jetronic.

Pas in de jaren 80 volgde een type die je meer en beter kunt vergelijken met de modernere ECU: de Motronic. Het was Bosch’s eerste digitale motormanagementsysteem die alle belangrijke parameters in de motor kon regelen en aansturen. De Motronic werd voor het eerst gebruikt in de BMW 7-serie, maar ook merken zoals Volkswagen en Volvo zagen de voordelen en volgden snel.

Verschillende series van de Motronic ECU volgden, zoals de Motronic M1.1, M2.5 en ML4.1. En nu, jaren na dato, vind je de letter ‘M’ nog steeds terug in de serienummers die Bosch voor haar ECU’s voor benzinemotoren maakt. Dit is dus allemaal te herleiden naar de naam ‘Motronic’ die Bosch destijds introduceerde!

De ME-serie en de varianten daarop

“Maar… Sinds de introductie van de Motronic zijn er toch verschillende functionaliteiten bijgekomen?” Dat klopt! En dat is precies waarom Bosch verschillende letters achter de ‘M’ toevoegt bij zo’n belangrijke functie. Eén van de belangrijkste die je in alle ‘moderne’ ECU’s van Bosch terug zult vinden is de letter ‘E’. De ‘E’ staat voor ‘Electronic Accelerator’. Een bekend voorbeeld van de Bosch ME-serie is de ME7.4.5, die gebruikt is bij verschillende auto’s van PSA zoals de Citroën C4 en de Peugeot 307.

Door de jaren heen zijn er drie varianten gemaakt van de ME-serie. De eerste variatie op de ME-serie is de Bosch MED ECU. De ‘D’ staat in dit geval voor ‘Direct Injection’. Een bekend voorbeeld van deze serie is de Bosch MED9.5.10. Deze ECU vind je bijvoorbeeld terug in VAG modellen met een 1.6 FSI motor zoals de Audi A3 8P, Volkswagen Golf 5 en de Skoda Octavia 1Z.

De tweede variant op de Bosch ME-lijn is de Bosch MEV. Laat je echter niet te veel afleiden door de betekenis van de letter ‘V’. De ‘V’ is namelijk de afkorting van Valvetronic (VVT), een benaming die vooral gebruikt wordt door BMW. De MEV-serie wordt echter ook gebruikt voor motoren van andere automerken die beschikken over variabele nokkenas-timing. Het meest bekende hiervan is de Bosch MEV17.4 die PSA gebruikt heeft in combinatie met de 1.4 en 1.6 VTI motoren. De Peugeot 207 en Peugeot 308 zijn de twee auto’s waarin deze ECU vaak terug te vinden is.

Ten slotte is er dan nog de MEG-serie. Het meest bekende voorbeeld hiervan is de Bosch MEG1 die is toegepast in de Smart ForTwo. Deze ECU stuurt niet alleen de motor aan, maar regelt ook de transmissie. De ‘G’ staat in dit geval dus voor ‘Gearbox’.

ECU’s voor dieselmotoren: de EDC-lijn

Nu alle variaties op de benzinemotoren zijn besproken, is het ook interessant om eens te kijken naar de dieselmotoren. Want hoewel je misschien denkt dat dieselmotoren steeds verder worden uitgefaseerd, bestaat ongeveer 15% van het Europese wagenpark nog steeds uit auto’s met zo’n dieselmotor. Bijzonder feitje: ondanks dat er veel meer auto’s met benzinemotoren rondrijden, betekent het niet dat de diesel ECU’s veel minder vaak ter revisie worden ingestuurd. In tegenstelling zelfs! De diesel ECU’s worden namelijk procentueel vaker aangemeld dan de M (benzine) ECU’s. Deze Bosch diesel ECU’s zijn te herkennen onder de serienaam ‘EDC’. EDC staat namelijk voor ‘Electronic Diesel Control’. In deze lijn met diesel ECU’s heeft Bosch ook weer verschillende variaties ontwikkeld. Deze zullen we dus weer even kort doornemen.

We trappen af met één van de bekendste en tevens ook één van de meest gedateerde ECU’s uit ons revisiegamma: de Bosch EDC15V. Deze ECU is terug te vinden in bijvoorbeeld de Seat Ibiza 6K1 en Volkswagen Caddy MK2. De ‘V’ hierin staat voor ‘Verteiler’. Dit is de hogedruk verdeelpomp die voorheen mechanisch geregeld werd. Nu gebeurt dit allemaal elektronisch. Een variatie hierop is de EDC15VM, waarbij VM een afkorting is voor VerteilerModul.

Een andere letter die vaak terug te vinden is bij de diesel ECU’s is de letter ‘P’ welke staat voor Pumpe Düze. Dit vertaald zich het beste naar pompverstuiver. Deze pompverstuiver kan een eenheid of een afzonderlijke verstuiver met bijbehorende pomp zijn. Een bekend voorbeeld hiervan is de EDC15P(+) die bij verschillende VAG modellen is terug te vinden.

Vanaf de 16-serie is Bosch minder open over de betekenis van de letters. We hebben echter het vermoeden dat er vanaf de 16-serie is gekozen voor een Engelse betekenis van de letters. De ‘U’ in de EDC16U1 staat waarschijnlijk voor ’Unit’. Deze ECU stuurt per cilinder een pompverstuiver eenheid aan. Deze ECU is overigens in combinatie met 1.9 TDI en 2.0 TDI motoren tussen 2003 t/m 2009 gebruikt.

Bij de EDC16C36 zijn we er in ieder geval 100 procent van overtuigd dat de ‘C’ staat voor Common Rail. Dit type ECU is in staat om motoren aan te sturen die van de Common Rail techniek gebruikmaken: Een systeem waarbij de brandstof via een centrale aanvoer-rail gelijk verdeeld wordt over de injectoren. Bij dit type ECU zijn de injectoren voorzien van een elektromagnetische bediening. De weerstand is met +/- 0,1 Ohm erg laag. Voorbeelden van Common Rail motoren zijn bijvoorbeeld de alom bekende TDCI, JTD en CDI motoren. De Bosch EDC16C36 is dus een voorbeeld van zo’n ECU en is toegepast op onder andere de Opel Zafira B met CDI motor en de Fiat Ducato met Multijet (JTD) motor.

De laatste type ECU in Bosch’ alfabet is een variatie op deze common rail ECU. Er zijn namelijk ook ECU’s met zowel de letter C als de letter P. De Bosch EDC16CP33 is zo’n ECU welke terug te vinden is in de Opel Vivaro en Renault Trafic. De C staat in dit geval nog steeds voor Common Rail, terwijl de P staat voor Piezo. De injectoren hiervan zijn voorzien van een piezo element bediening. De weerstand bij deze ECU is juist heel erg hoog (+/- 180 Kohm). De injectoren kunnen hierbij sneller schakelen, waardoor er meer inspuitingen plaats kunnen vinden (voor-, hoofd- en nainspuiting).

Hopelijk hebben we nu wat orde in alle verschillende Bosch ECU benamingen kunnen brengen! Heb je een Bosch ECU die bepaalde klachten vertoont, neem dan gerust contact met ons op. Wellicht dat één van onze ECU revisie-oplossingen het probleem kan verhelpen.