Foutcode C1301 bij Peugeot en Citroën: Coherentie tussen rempedaalschakelaar en druksensor
ATE MK60 Hydraulic unit (with internal pressure sensor)
ABS units
Registreer of log in om prijzen te zien
Wat betekent deze foutcode?
Bij diverse merken, maar met name bij auto’s van PSA (Citroën & Peugeot) zien we dat de coherentie (ook wel aangeduid met samenhang / plausibiliteit) tussen de rempedaalschakelaar en druksensor problemen geven. De foutcode die hierbij uitgelezen kan worden is de foutcode C1301.
Bij welke auto’s komt deze foutcode veel voor?
Citroën C4 Picasso
Citroën C5
Peugeot 206
Peugeot 308
Peugeot Partner
Deze foutcode wordt vaak uitgelezen bij auto’s die zijn uitgerust met een ATE MK60 of een recentere Bosch 8 ESP.
Symptomen bij foutcode C1301
Een ESP ECU controleert de samenhang (coherentie zoals deze vaak genoemd wordt door diagnose-apparatuur) tussen de rempedaalschakelaar en druksensor. Dit houdt in dat zodra het rempedaal ingetrapt wordt, de remdruk in live data op zou moeten lopen en de status van de rempedaalschakelaar ook verandert (van uit naar aan). Deze afstelling komt zeer nauwkeurig. Een afwijking in deze afstelling zorgt ervoor dat de auto in storing schiet. Hierbij zal in veel gevallen het ABS lampje gaan branden.
Oorzaken van foutcode C1301
Er zijn in principe twee redenen die ervoor kunnen zorgen dat de foutcode C1301 bij een Peugeot of Citroën getriggerd wordt: een defect in de rempedaalschakelaar óf een defect in de druksensor van de ABS-unit. Beide problemen zijn relatief eenvoudig zelf te controleren.
Ons advies in het geval van foutcode C1301
Om te onderzoeken of het de rempedaalschakelaar of de druksensor is die defect is, is het tijd om aan de slag te gaan met de diagnose-apparatuur en live data. De rempedaalschakelaar is namelijk ook in live data te controleren door te bepalen of deze overeenkomt met het wel of niet intrappen van het rempedaal. Gebeurt dit niet, dan duidt dit op een probleem met de rempedaalschakelaar.
Maar let op: er zijn ook gevallen bekend waarbij men eerst dacht dat de rempedaalschakelaar goed was, omdat de remlichten gingen branden. Echter bleek later toch dat de rempedaalschakelaar defect was. Lees dit dus met de diagnose-apparatuur uit!
Is de rempedaalschakelaar wel gewoon in orde, dan is het zaak om de druksensor te controleren. De druksensor moet in ruststand (rempedaal niet ingetrapt) +/- 0 bar zijn. Bij het intrappen van het rempedaal dient de remdruk op te lopen en in ruststand weer op 0 bar uit te komen. Gebeurt dit niet, dan duidt dit op een probleem met de druksensor. Mocht de auto uitgerust zijn met de ATE MK60, dan is revisie in 99% van de gevallen wel mogelijk. Echter, bij de Bosch 8 ESP kan dit probleem vaak niet hersteld worden. Neem voor de zekerheid dus contact met ons op om te bepalen of revisie van een Bosch 8 ECU mogelijk is. We staan graag voor je klaar om je te helpen.