Dit zijn de 5 meest (en minst) betrouwbare auto’s volgens de Consumentenbond

De Nederlandse Consumentenbond heeft in navolging op de vorige jaren opnieuw marktonderzoek gedaan naar de betrouwbaarheid van de auto’s in het Nederlandse wagenpark. Een interessante lijst, wat ons nieuwsgierig maakte om een vergelijking te maken met de onderdelen die wij binnen krijgen.

Beste auto’s volgens de Consumentenbond

We beginnen met het goede nieuws, namelijk de best beoordeelde en daarmee meest betrouwbare auto’s. Wie de top 5 bekijkt, zal direct opvallen dat het vooral de Aziatische auto’s zijn die dit lijstje domineren. Aan kop staat Toyota’s hatchback: de Yaris. Waar de vorige generatie ‘slechts’ een 8,9 scoorde, scoort de nieuwste generatie een dikke 9,5. Ook de grotere Corolla doet met een 9,4 goed mee en bevestigd Toyota’s reputatie als betrouwbaar merk. Deze auto’s worden op de voet gevolgd door de Lexus CT, de Mitsubishi Space Star en de enige Europese auto in deze lijst, de Volvo XC40.

1. Toyota Yaris (2017-heden): 9,5
2. Lexus CT: 9,4
3. Toyota Corolla (2018-heden): 9,4
4. Volvo XC40 (2018-heden): 9,4
5. Mitsubishi Space Star (2013-heden): 9,3

Kijken we naar de hoeveelheid elektronische storingen die deze auto’s opleveren, dan kunnen we de resultaten van de Consumentenbond ook eigenlijk wel bevestigen. Heel sporadisch gaat het Denso 0T050 gasklephuis die in de Lexus CT en de Toyota Corolla is gebruikt kapot, maar dat is bijna niet noemenswaardig.

Beste automerken volgens de Consumentenbond

Bekijken we de resultaten op merkniveau, dan zien we ook hier dat de auto’s van Aziatische afkomst zijn die deze lijst domineren. Sterker nog: de hele top 5 meest betrouwbare automerken bestaat louter uit automerken uit Japan. Waar de Lexus CT als model ook al goed scoorde, doet Lexus het in het algemeen ook goed. De luxe tak van Toyota triomfeert met een 8,8 bovenaan de lijst.

1. Lexus: 8,8
2. Lexus: 8,6
3. Honda: 8,4
4. Mazda: 8,3
5. Toyota: 8,3

Minst betrouwbare auto’s volgen de consumentenbond

En dan is het nu tijd om over te gaan naar de minder begeerlijke prijs, namelijk die van de minst betrouwbare auto’s. Waarbij we in het vorige lijstje vooral Aziatische auto’s tegenkwamen, moet we de conclusie trekken dat in deze lijst vooral Europese auto’s die dienst uitmaken. Bovenaan deze lijst, met welgeteld een 1,4, vinden we de Volkswagen Passat. Hierbij moet wel vermeld worden dat de Consumentenbond ook aangeeft dat de eerste auto’s uit deze generatie al verouderd beginnen te raken en door hun hoge kilometerstand ook richting afschrijving gaan.

1. Volkswagen Passat (2005-2014): 1,4
2. Peugeot 3008 (2009-2016): 3,3
3. Renault Clio (2005-2013): 3,8
4. Ford Focus (2005-2011): 4,3
5. Skoda Octavia (2004-2013): 4,4

Pakken we ‘onze’ lijst erbij van auto’s waarin we het vaakst elektronische storingen zien, dan valt ok dat deze niet echt overeenkomen. De Passat die in de lijst van de Consumentenbond bovenaan staat, staat in onze ‘top lijst’ niet eens in de top 5. Uiteraard zien we verschillende onderdelen als de TRW EBC 450 ESP, DSG6 mechatronica, Bosch EDC16U34 ECU en het Passat instrumentenpaneel op onze revisie-afdeling binnenkomen, maar van de nummer 4 van de Consumentenbond (de Focus II) zien wij bijvoorbeeld vaker onderdelen binnenkomen. Denk aan de ATE MK60 ABS-unit en het Focus 2 instrumentenpaneel.

Minst betrouwbare automerken volgens de Consumentenbond

Ten slotte hebben we ook het overzicht erbij gepakt van de automerken die volgens de Consumentenbond het vaakst kapot raken. Het vooroordeel dat veel mensen over Franse en Italiaanse merken hebben, wordt hier helaas pijnlijk bevestigd. Wat daarnaast opvalt, is dat de twee merken van het VAG-concern (Skoda en Volkswagen) op een gedeelde vierde plaatsen worden vergezeld door Tesla, een relatieve nieuwkomer in deze lijst. Dit is volgens de makers van het rapport vooral te wijten aan de verschillende problemen die de eigenaren van de Model S met hun auto ervaren.

1. Alfa Romeo: 5,7
2. Peugeot: 6,1
3. Citroën: 6,2
4. Skoda: 6,3
4. Tesla: 6,3
4. Volkswagen: 6,3

Voor de liefhebber die het hele rapport er rustig even bij wil pakken, hier kun je het Consumentenbond Autodossier vinden.