ABS-unit defect? Dit zijn de meest voorkomende oorzaken en klachten

De eerste ABS-units worden sinds de jaren 70 in auto’s toegepast. Mede dankzij het verplicht stellen van ABS-units in nieuwe voertuigen in 2004 door de Europese Unie, is de hoeveelheid ABS-units sterk gestegen. Inmiddels zijn er namelijk al meer dan 300 miljoen ABS-systemen geproduceerd.

Symptomen van een defecte ABS

Dat zo’n ABS-unit ook wel eens defect raakt, zal niemand verbazen. Gelukkig zijn problemen met het ABS-systeem goed te herkennen, want in bijna alle gevallen zal het ABS-lampje gaan branden op het dashboard. Er zijn echter ook andere symptomen aanwijsbaar die aangeven dat een ABS-systeem defect is. Denk bijvoorbeeld aan een rempedaal dat continu schokt tijdens het remmen of remmen die aan blijven lopen. Het kan zelfs voorkomen dat een aanvullend systeem zoals ESP, ASR of PSM zichzelf volledig uitschakelt.

Maar een ABS-unit raakt natuurlijk niet zomaar defect. Vaak is er een logische oorzaak aan te wijzen. Hier is onze top 3:

De 3 belangrijkste oorzaken van een defecte ABS-unit

De eerste oorzaak die we heel vaak terug zien komen, is het effect dat de aandrijflijn heeft op de directe omgeving. Denk bijvoorbeeld aan trillingen en temperatuurschommelingen. Delicate elektronica kan zeer slecht tegen deze wisselende omstandigheden. Het komt daardoor vaak voor dat er componenten van de printplaat losraken. Ook de kleine verbindingsdraden op hybride-printplaten kunnen erg slecht tegen deze invloeden. De tere bonddraadjes kunnen daardoor van de prinplaat losraken, met alle gevolgen van dien.

Een andere bekende oorzaak is kortsluiting in de bedrading. De kabelbomen die in de auto gemonteerd zitten, bewegen constant, bijvoorbeeld door slecht wegdek. Hierdoor ontstaat er wrijving tussen de kabels. Door deze wrijving kan de isolatie om de kabels heen wegslijten, waardoor de kabels naar de ABS-unit toe dus kortsluiting kunnen krijgen. Daarnaast komt het af en toe voor dat een kabel wegens oververhitting voor kortsluiting zorgt: de isolatie is in die gevallen volledig weggesmolten.

En dan tot slot de derde belangrijke oorzaak: vocht. Waarschijnlijk hoeven we niet eens uit te leggen waarom vocht funest is voor de werking van een ABS-unit. Regen, sneeuw en pekel vreten materialen en componenten aan, waardoor deze vanzelf een keer defect zullen raken. Ook kunnen de zouten in vocht voor kortsluiting zorgen, waarna de ABS-unit hoogstwaarschijnlijk stopt met werken. Vochtproblemen komen vooral voor bij auto’s waarbij de ABS-ECU niet goed beschermd gemonteerd zit. Een mooi voorbeeld hiervan is de Renault Espace IV. Bij deze auto zit de unit namelijk direct achter de voorbumper gemonteerd!

De gevolgen: een defect ABS-systeem

Het is nu wel duidelijk waarom een ABS-unit defect kan raken, maar wat zijn dan precies de gevolgen? ABS-units komen bij ACTRONICS met allerlei klachten binnen, maar net als bij de oorzaken, zien we wel degelijk een aantal trends. We zullen de belangrijkste klachten kort bespreken.

Misschien wel de meest voorkomende klacht is dat er totaal geen communicatie meer mogelijk is met de ABS-ECU. Een defecte ABS-unit kan namelijk geen berichten meer versturen over het CAN-netwerk. Er wordt wel een poging gedaan om via de CAN-bus de ABS-ECU te bereiken, maar de unit zal niet meer kunnen reageren. Uitlezen op foutcodes is daardoor ook niet meer mogelijk. Communicatieklachten zien we bij zeer veel verschillende ABS-units, zoals bijvoorbeeld de ATE MK20 en Bosch 5.7.

Een andere veel voorkomende klacht is het feit dat de ABS pompmotor defect raakt. Dit heeft vaak te maken met slijtage van de bewegende delen in de pompmotor zelf. Dit zorgt ervoor dat de ABS het de ene keer wel doet en het andere moment niet.

Tot slot zien we ook vaak dat er fouten op druk- en wielsensoren worden geconstateerd. Een ABS-unit die vaak met deze klacht te kampen heeft, is de ATE MK60. De minuscule verbindingsdraadjes die op de unit zitten gemonteerd, kunnen door temperatuurswisselingen en trillingen breken.

Een speciale vermelding: ABS-wielsensoren

Ze worden nogal eens vergeten, maar ook de wielsensoren horen bij het ABS-systeem. Controleer daarom ook altijd deze ABS-(wiel)sensoren als er klachten zijn. Mocht zo’n sensor namelijk een verstoord signaal doorsturen naar de ABS-ECU, dan lijkt het alsof de ABS-unit defect is, terwijl die wielsensor toch echt de oorzaak is. Overigens is het in deze gevallen ook verstandig om de ABS-ringen goed te controleren op vuil en beschadigingen. Bij magneetringen is het vaak vuil dat het signaal verstoord, bij tandringen kan het ook zo zijn dat er een tand beschadigd is geraakt.

Revisie van het ABS-systeem

Doorrijden met een brandend ABS-dashboardlampje kan niet alleen gevaarlijk zijn, maar in sommige gevallen kan dit er ook voor zorgen dat de auto tijdens de APK-keuring afgekeurd wordt. Dit is namelijk het geval bij auto’s met een eerste toelating (DET) na 31-12-2017. Om dit te verhelpen kan revisie van de ABS-units een goede oplossing zijn. ACTRONICS heeft namelijk voor meer dan 2500 ABS-units een revisie-oplossing. Deze zijn heel eenvoudig via onze zoekbalk op de website te vinden.

Neem voor meer informatie over onze producten gerust contact met ons op. Let op: wij werken alleen samen met autobedrijven en garages. Ben je particulier, maar wil je toch van een revisie-oplossing gebruikmaken? Dan brengen we je graag in contact met je lokale garage. Lees hier meer als je particulier bent.