Wat zijn de verschillen tussen een DSG6 en DSG7?

Wat is het eerste waar je aan denkt bij de belangrijkste automotive ontwikkelingen uit 2003? De kans is groot dat er niet direct een belletje gaat rinkelen. Echter, zonder het waarschijnlijk door te hebben gehad was 2003 een jaar die heel veel impact op de huidige automotivebranche heeft gehad. Zo werd in dat jaar Tesla opgericht, de nieuwe generatie Toyota Prius werd onthuld en kwam de Volkswagen Group plotseling met een compleet nieuwe versnellingsbak die in de Volkswagen Golf R32 werd gebruikt: de ‘Direktschaltgetriebe’, beter bekend als de DSG.

Een aantal jaren later kunnen we niet meer om deze drie auto’s en hun ontwikkelingen heen en werden ze stuk voor stuk een verkoopsucces. Zo werden er in de vijftien jaar die daarop volgde ruim 26(!) miljoen auto’s met een DSG6 of DSG7 automaatbak uitgerust. Maar hoe werkt dit systeem eigenlijk en wat zijn de verschillen tussen deze versnellingsbakken? Dat lees je in dit artikel!

Werking van de DSG automaat

dsg6-dsg7-tcu

De DSG-automaatbak, die dus ook wel bekend staat als Direkt Schalt Getriebe of Direct Shift Gearbox, is een versnellingsbak met dubbele koppeling en twee primaire assen waarbij de ene de even en de andere de oneven versnellingen bedient. Ondanks dat BorgWarner namens Volkswagen het systeem ontwikkelde, was dit niet de eerste poging tot een automaatbak met dubbele koppeling. Zoals veel innovaties in de autobranche terug zijn te herleiden naar de autosport, is dat hier ook het geval.

In de jaren 80 maakte de Porsche 962 namelijk al gebruik van een automaatbak met dubbele koppeling. Bij het schakelen naar een volgende versnelling wordt overgeschakeld van de ene naar de andere prise-as waarbij de volgende versnelling al op de bijbehorende uitgaande (hoofd-) as is ingeschakeld. Bij het schakelen wordt de koppeling aan de prise-as van de ‘oude’ versnelling in een vloeiende beweging ontkoppeld en wordt de koppeling aan de prise-as van de ‘nieuwe’ versnelling in een vloeiende beweging gekoppeld. Er is dus een overlap in de aandrijving door de beide versnellingen.

Daarnaast wordt bij het opschakelen het motorkoppel even iets verlaagd, terwijl bij terugschakelen het motorkoppel iets wordt verhoogd. Dit zorgt voor een snelle en soepele schakelactie zonder merkbare onderbreking in de aandrijving Daarnaast claimt Volkswagen dat de DSG ook nog eens tot 20 procent aan brandstofbesparing zorgt ten opzichte van de ‘standaard’ automaatbak met hydraulische koppelomvormer!

De werking van de DSG lijkt in veel opzichten dus stiekem best wel veel op die van een traditionele handbak en kan dan ook omschreven worden als een dubbel uitgevoerde conventionele wisselbak. Het grote verschil met een standaard versnellingsbak is uiteraard dat de DSG elektronisch aangestuurd wordt.

Twee types: DSG6 en DSG7

Na de introductie van de DSG in 2003 heeft de Volkswagen Group verschillende versies van de DSG-versnellingsbak op de markt gebracht. Sinds die introductie heeft het Duitse autoconcern twee varianten uitgebracht: een DSG-bak met 6 versnellingen (DSG6) en een DSG met 7 versnellingen (DSG7). Ondanks dat er door de jaren heen verschillende technische verbeteringen op beide versnellingsbakken zijn toegepast, bleven de basisprincipes hetzelfde. Hoog tijd om die dus toe te lichten!

DSG 6 DQ250 (02E)
DSG 6 DQ250 (02E)

TCU's

Registreer of log in om prijzen te zien

DSG6: De DSG automaat met natte lamellenkoppeling

Mechanisch gezien is de DSG6-versnellingsbak te omschrijven als een handgeschakelde versnellingsbak met twee natte lamellenkoppelingen, twee prise- (ingaande, primaire) assen en twee uitgaande (secundaire) assen. Een elektronisch geregelde hydraulische bediening (mechatronic) zorgt ervoor dat de versnellingsbak volledig automatisch kan werken. Als optie kan voor een aanvullende handbediende schakelmogelijkheid worden gekozen (Tiptronic).

Een tweemassavliegwiel verbindt de krukas van de motor met de twee koppelingshuizen (buitenste lamellendragers) die samen (vast aan elkaar) in het verlengde van de krukas draaien. De twee binnenste lamellendragers draaien onafhankelijk van elkaar om diezelfde as en drijven via een vaste verbinding ieder hun prise-as aan. Prise-as 1 draait in de holle prise-as 2.

Het schakelen, koppelen en ontkoppelen wordt geregeld vanuit de centrale module van de versnellingsbak: de mechatronic. Deze bestaat uit een elektronisch regelapparaat en een elektrohydraulische regeleenheid. De mechatronic is tegen de versnellingsbak aan gebouwd en maakt deel uit van het hydraulische circuit van de versnellingsbak.

Sinds de introductie van de DSG6 zijn er slechts twee varianten van deze versnellingsbak gemaakt. De meest recente variant is de DQ400e. Wat deze DQ400e DSG zo uniek maakt is dat deze gebruikmaakt van drie koppelingen. Deze derde koppeling verbindt namelijk de elektromotor met de verbrandingsmotor. Deze automaatbak is bijvoorbeeld in de Škoda Superb Mk4 en Volkswagen Golf GTE toegepast. De ‘oer DSG’, de in 2003 onthulde DQ250, is sinds de introductie eigenlijk onveranderd gebleven. De DQ250 die maximaal 400 N·m aankan, wordt heden ten dage nog steeds gebruikt.

icon-check-markAuto’s die met DSG6 DQ250 versnellingsbak geleverd zijn

Volkswagen Passat
3C 2005-2010

Volkswagen Golf
V 2003-2009

Volkswagen Touran
1T 2003-2010

Audi A3
8P 2003-2012

Audi TT
8N 1998-2006

Ondanks dat deze DQ250 versnellingsbak als zeer betrouwbaar en geliefd onder bestuurders bestempeld mag worden, kunnen er na verloop van tijd verschillende klachten met het systeem ontstaan. Een knipperende schakelindicator (“PRNDS”) die op het dashboard verschijnt, willekeurig of onlogisch overschakelen of in sommige gevallen zelfs compleet uitvallen van de versnellingsbak, zijn bekende klachten voor ons.

Kom je bij het uitlezen een auto met de DQ250 automaatbak één van de onderstaande foutcodes tegen, dan weet je zeker dat de mechatronica defect is. Gelukkig heeft ACtronics voor deze foutcodes een revisie-oplossing ontwikkeld waarmee het probleem verholpen kan worden!

> Reviseerbare foutcodes voor de DSG6 DQ250

Verschil tussen DSG6 en DSG7

In 2008 volgde een nieuw hoofdstuk in de DSG-geschiedenis. Het grootste verschil tussen de DSG6 en de DSG7 is door LuK Clutch Systems ontwikkelde koppeling. Waar de DSG6 gebruik maakt van natte lamellenkoppelingen, gebruikt de DSG7 versnellingsbak twee droge platenkoppelingen. Daarnaast heeft de DSG7 een extra uitgaande as waar de achteruitversnelling aan gekoppeld is.

verschil-dsg6-en-dsg7

Een ander groot verschil tussen de DSG6 en de DSG7 zijn de hoeveelheid versies die door de jaren ontwikkeld zijn. Op het moment van schrijven zijn er namelijk al acht verschillende varianten ontwikkeld. De bekendste en misschien ook wel meest beruchte onder de autokenners is de DQ200.

DSG 7 DQ200 (0AM)
DSG 7 DQ200 (0AM)

TCU's

Registreer of log in om prijzen te zien

DSG7 DQ200

De DQ200 was de eerste DSG7 versnellingsbak die geproduceerd was. Ondanks dat deze versnellingsbak een extra versnelling in petto heeft, is deze bak met haar 70kg ruim 23 kilo lichter dan de DSG6. Het grote nadeel van deze versnellingsbak is het feit dat hij ‘slechts’ 250Nm aan koppel kan verdragen. Dit betekent dat deze DQ200 vooral in auto’s met kleinere motoren is gebruikt.

icon-check-markAuto's met de DSG 7 DQ200 (0AM)

Volkswagen Golf
V 2003-2009

Volkswagen Golf
VI 2005-2012

VW Passat
3C 2005-2010

VW Touran
1T 2003-2010

Audi A3
8P 2003-2012

Echter, zoals we net al even kort aanstipten, is de DQ200 een beruchte versnellingsbak. In 2013 was er namelijk een wereldwijde terugroepactie wegens problemen met deze versnellingsbak, waardoor 1,6 miljoen auto’s terug naar de fabriek moesten. Dat betekent echter niet dat alle problemen met dit onderdeel compleet verholpen zijn. Net als bij de DSG6 kan de schakelindicator op het dashboard gaan knipperen en kan de versnellingsbak problemen geven met het schakelen.

Daarnaast zien we het ook regelmatig voorkomen dat wegens kortsluiting de 30A zekering is weggesmolten en dat er lekkage en/of drukverlies optreedt. Kom je bij het uitlezen van de auto één van onderstaande foutcodes tegen, dan weet je dat er iets met de mechatronica aan de hand is. Ook voor deze foutcodes heeft ACtronics een revisie-oplossing ontwikkeld!

> Reviseerbare foutcodes voor de DSG7 DQ200

Een defecte DSG 6 & DSG 7 laten reviseren?

Wil je een defecte DSG6 of DSG7 laten repareren? Selecteer het juiste "Merk & Model" en het juiste OE-nummer om een revisie in te dienen. Wil je eerst meer informatie over de revisie-oplossingen die ACtronics kan bieden? Of kun je een product niet vinden op de website? Neem dan contact op via info@actronics.nl of bel met onze Customer Service: 0546-660410.