TCU DSG7 DQ200

DSG 7 DQ200 (0AM) - TCU's
DSG 7 DQ200 (0AM)

TCU's

Registreer of log in om prijzen te zien

Na het succes van DSG6 kon een opvolger niet uitblijven. Althans, de DSG7-versnellingsbak kun je eigenlijk geen opvolger noemen. Deze nieuwere DSG-variant maakt namelijk gebruik van een droge koppeling en kan mede daardoor net wat minder koppel aan dan zijn oudere broer. Waarom heeft Volkswagen AG dan toch deze keuze gemaakt? Het antwoord hierop moet men vooral zoeken in gewicht en weerstand. Met het oog op milieu en brandstofverbruik is DSG 7 dus de betere optie, zolang er niet al te veel koppel nodig is tenminste.

Klachten en foutcodes

icon-fault-codesBekende klachten

  • De schakelindicator (“PRNDS”) op het dashboard gaat knipperen
  • De versnellingsbak schakelt niet
  • Kortsluiting: 30A zekering weggesmolten
  • Lekkage en/of drukverlies

icon-check-markReviseerbaar

OBD II VAG Omschrijving
P0562 VAG System voltage, voltage too low
16946 17099 Sensor / pressure switch transmission fluid pressure A, Unlikely signal
P0841 17225 Control module defective
P1604 18012 Hydraulic pump system, supply voltage too low
P177F - Hydraulic pump system, overload protection
P17BF - Functional limitation due to pressure drop
P1895 18303 Functional limitation due to insufficient pressure
P189C - No communication with TCM

icon-magnifierMogelijk reviseerbaar (extra diagnose nodig)

OBD II VAG Omschrijving
P173A - Position sensor 1 for Gear Selector, unlikely signal
P173B - Position sensor 2 for Gear Selector, unlikely signal
P173C - Position sensor 3 for Gear Selector, unlikely signal
P173D - Position sensor 4 for Gear Selector, unlikely signal

Controleer de positiesensoren en de bijhorende magneten op vervuiling door metaaldeeltjes. Is er vervuiling aanwezig, controleer dan de versnellingsbak goed op mechanische slijtage/schade. Reinig vervolgens de sensor en controleer of de foutcode aanwezig blijft. Is dit het geval, dan is het alsnog aannemelijk dat de TCU defect is en gereviseerd dient te worden.

icon-check-markNiet reviseerbaar

OBD II VAG Omschrijving
P072A - Neutral not selectable
P072B - Reverse gear not selectable
P072C - 1st gear not selectable
P072D - 2nd gear not selectable
P072E - 3rd gear not selectable
P072F - 4th gear not selectable
P073A - 5th gear not selectable
P073B - 6th gear not selectable
P073C - 7th gear not selectable

Bovenstaande foutcodes verschijnen meestal na het inbouwen van de mechatronic. Deze foutcodes geven in dat geval aan dat 1 of meerdere schakelpennen niet goed in de gaffels van de versnellingsbak gemonteerd zitten. In “Het inbouwen van de mechatronic” geven we tips om deze situatie te voorkomen.

Algemene werking DSG 7

dsg7-versnellingsbak-weergave

De DSG7-versnellingsbak is een automatisch werkende versnellingsbak met een dubbele koppeling. DSG staat voor “Direktschaltgetriebe” of “Direct-Shift Gearbox” en de 7 geeft aan dat er zeven vooruit-versnellingen zijn. Voor deze versnellingsbak wordt ook wel de aanduiding ‘DQ200’ gebruikt waarbij de Q (‘Quermotor’) aangeeft dat deze versnellingsbak toegepast wordt voor dwarsgeplaatste motoren.

Mechanisch gezien is de DSG 7 versnellingsbak te omschrijven als een handgeschakelde versnellingsbak met twee droge platenkoppelingen, twee prise- (ingaande, primaire) assen en drie uitgaande (secundaire) assen. Een elektronisch geregelde hydraulische bediening (mechatronic) zorgt ervoor dat de versnellingsbak volledig automatisch kan werken. Als optie kan voor een aanvullende handbediende schakelmogelijkheid worden gekozen (Tiptronic).

Automatische versnellingsbak

Een tweemassa-vliegwiel verbindt de krukas van de motor met de aandrijfplaat die in het verlengde van de krukas draait. Twee droge koppelingen aan weerszijden van de aandrijfplaat draaien onafhankelijk van elkaar om diezelfde as en drijven via een ‘spline-vertanding’ ieder hun prise-as aan. Prise-as 1 draait in de holle prise-as 2. Op prise-as 1 zitten de tandwielen voor de 1e, 3e, 5e en 7e versnelling. De tandwielen voor de 2e, 4e, 6e en achterruit-versnelling zitten op prise-as 2. Vanaf prise-as 1 worden de tandwielen voor de 1e en 3e versnelling op de eerste uitgaande as aangedreven en de tandwielen voor de 5e en 7e versnelling op de tweede uitgaande as aangedreven. Vanaf prise-as 2 worden de tandwielen voor de 2e en 4e versnelling op de eerste uitgaande as aangedreven en de tandwielen voor de 6e en de achteruit-versnelling op de tweede uitgaande as aangedreven.

dsg-schema

Tussen-tandwiel R1 op de tweede uitgaande as drijft via tandwiel R2 de derde uitgaande as aan voor de achteruitversnelling. Alle drie de uitgaande assen drijven het differentieel-tandwiel aan. Omdat de tandwielen voor de 1e, 3e, 5e en 7e versnelling op prise-as 1 zitten en de tandwielen voor de 2e, 4e, 6e versnelling op prise-as 2, wordt bij het schakelen naar een volgende versnelling overgeschakeld van de ene naar de andere priseas. Hierbij is de volgende versnelling al op de bijbehorende uitgaande (hoofd-)as ingeschakeld. Bij het schakelen wordt de koppeling aan de prise-as van de ‘oude’ versnelling in een vloeiende beweging ontkoppeld en wordt de koppeling aan de prise-as van de ‘nieuwe’ versnelling in een vloeiende beweging gekoppeld. Er is dus een overlap in de aandrijving door de beide versnellingen. Daarnaast wordt bij het opschakelen het motorkoppel even iets verlaagd, terwijl bij terugschakelen het motorkoppel iets wordt verhoogd. Alles tezamen zorgt dit voor een snelle en soepele schakelactie zonder merkbare onderbreking in de aandrijving.

De mechatronic in detail

dsg7-mechatronic-detail

Actuator Functie
N433 Schakelklep voor het schakelen van de 1e en 3e versnelling
N434 Schakelklep voor het schakelen van de 5e en 7e versnelling
N435 Drukregelklep voor koppeling K1
N436 Drukregelklep voor systeemdruk in versnellingsbakhelft 1
N437 Schakelklep voor het schakelen van de 2e en 4e versnelling
N438 Schakelklep voor het schakelen van de 6e en achteruit-versnelling
N439 Drukregelklep voor koppeling K2
N440 Drukregelklep voor systeemdruk in versnellingsbakhelft 2
V401 Motor hydraulische pomp

Het schakelen, koppelen en ontkoppelen wordt geregeld vanuit de centrale regeleenheid van de versnellingsbak: de mechatronic (J743). Deze bestaat uit een elektronisch regelapparaat en een elektrohydraulische regeleenheid. De mechatronic is tegen de versnellingsbak aangebouwd en heeft een eigen oliecircuit, onafhankelijk van dat van de eigenlijke versnellingsbak. Dit betekent dat het hydraulische deel van de DSG7 DQ200 een eigen oliepomp, kleppen en cilinders heeft. Deze cilinders zitten rechtstreeks verbonden met de schakelgaffels en de koppelingshevels.

In de elektro-hydraulische regeleenheid zijn een elektrisch aangedreven hydrauliekpomp V401 en een oliedrukaccumulator gemonteerd die er samen voor zorgen dat de systeemdruk in de regeleenheid tussen de 40 en 60 bar blijft.

De elektro-hydraulische regeleenheid heeft acht regelkleppen. Met de kleppen N433, N434, N437 en N438 worden de schakelvorken bediend die de versnellingstandwielen op de uitgaande assen inschakelen. De regelkleppen N435 en N439 bedienen de beide koppelingen. De kleppen N436 en N440 regelen de benodigde systeemdrukken in de beide versnellingsbakhelften:

De TCU in detail

dsg7-mechatronic-detail

Sensor Functie
G182 Toerentalsensor ingaande as versnellingsbak
G270 Druksensor voor de hydraulische druk van de versnellingsbak
G487 Standherkennings-sensor voor de schakelvork voor de 2e en 4e versnelling
G488 Standherkennings-sensor voor de schakelvork voor de 1e en 3e versnelling
G489 Standherkennings-sensor voor de schakelvork voor de 5e en 7e versnelling
G490 Standherkennings-sensor voor de schakelvork voor de 6e en achteruit-versnelling
G510 Temperatuursensor versnellingsbakolie in het elektronisch regelapparaat
G612 Toerentalsensor voor prise-as 2
G617 Koppelingswegsensor voor koppeling K1
G618 Koppelingswegsensor voor koppeling K2
G632 Toerentalsensor voor prise-as 1

Om de mechatronic van de benodigde informatie te kunnen voorzien, krijgt de TCU informatie van een aantal sensoren. Het overzicht hiernaast toont welke informatie er precies ontvangen wordt. Bijna al deze sensoren zijn in de mechatronic ingebouwd. Echter, de toerentalsensor G182 is buiten de mechatronic geplaatst.

De TCU krijgt de benodigde informatie niet alleen van de eigen sensoren, maar wisselt via CAN informatie uit met de diverse meet- en regelapparaten in de auto, zoals bijvoorbeeld:

  • E313-Versnellings-keuzehendel
  • J104-ABS (met EDL) regelapparaat
  • J248-Regelapparaat diesel direct-inspuitsysteem
  • J285-Regelapparaat met display instrumentenpaneel
  • J453-Control unit for multifunction steering wheel
  • J519-Regelapparaat elektrische installatie
  • J527-Regelapparaat voor stuurkolomelektronica
  • J533-Diagnose-interface voor databus
  • J623-Motorregelapparaat voor dieselmotoren