DSG 6

DSG 6 DQ250 (02E) - TCU's
DSG 6 DQ250 (02E)

TCU's

Registreer of log in om prijzen te zien

De naam DSG geeft het verschil met de oude “handbak” al een beetje aan: DSG staat namelijk voor Direkt Shalt Getriebe oftewel Direct Shift Gearbox.

Het systeem werkt vele malen sneller dan een conventionele versnellingsbak, mede omdat de volgende versnelling al klaar staat. Waar een handgeschakelde transmissie slechts één koppeling heeft, heeft een DSG6 er namelijk twee. Hetzelfde geldt voor de primaire as; ook dat zijn er twee. Je hebt dus eigenlijk de beschikking over twee deelversnellingsbakken die samenwerken in één huis: 1 deelversnellingsbak voor de oneven versnellingen en 1 deelversnellingsbak voor de even versnellingen.

Klachten en foutcodes

Bekende klachten

  • De schakelindicator (“PRNDS”) op het dashboard gaat knipperen
  • De versnellingsbak schakelt niet
  • De versnellingsbak schakelt willekeurig over naar “N” of een onlogische versnelling



Reviseerbaar

OBD II VAG Omschrijving
P0701 17085 Transmission control system, unlikely signal
P0715 17099 Gearbox input speed sensor G182, error in electrical circuit
P0722 17106 Speed sensor G195, no signal
P0735 17119 5th gear, incorrect ratio
P0746 17130 Pressure control valve N215 fluid pressure, break / short circuit to ground
P0756 17140 Solenoid valve 2 (N89), break / short circuit to ground
P0761 17145 Solenoid valve 3 (N90), break / short circuit to ground
P0766 17150 Solenoid valve 4 (N91), break / short circuit to ground
P0771 17155 Solenoid valve 5 (N92), break / short circuit to ground
P0776 17160 Pressure control valve 2 (N216), break / short circuit to ground
P1604 18012 Control module defective
P1707 18115 Fault in mechatronic module
P1740 18148 Clutch temperature monitoring (G509)
P1746 18154 Supply voltage for solenoid valve, electrical fault in circuit
P1813 18221 Pressure control valve 1 (N215), electrical fault in circuit
P1814 18222 Pressure control valve 1 (N215), interruption / short circuit to ground
P1815 18223 Pressure control valve 1 (N215), short circuit to B +
P1818 18226 Pressure control valve 2 (N216), electrical fault in circuit
P1819 18227 Pressure control valve 2 (N216), break / short circuit to ground
P1820 18228 Pressure control valve 2 (N216), short circuit to B +
P1823 18231 Pressure control valve 3 (N217), electrical fault in circuit
P1824 18232 Pressure control valve 3 (N217), interruption / short circuit to ground
P1825 18233 Pressure control valve 3 (N217), short circuit to B +
P1828 18236 Pressure control valve 4 (N218), electrical fault in circuit
P1829 18237 Pressure control valve 4 (N218), interruption / short circuit to ground
P1830 18238 Pressure control valve 4 (N218), short circuit to B +
P1833 18241 Pressure control valve 5 (N233), electrical fault in circuit
P1834 18242 Pressure control valve 5 (N233), interruption / short circuit to ground
P1835 18243 Pressure control valve 5 (N233), short circuit to B +
P1838 18246 Pressure control valve 6 (N371), electrical fault in circuit
P1839 18247 Pressure control valve 6 (N371), break / short circuit to ground
P1840 18248 Pressure control valve 6 (N371), short circuit to B +
P2732 19164 Pressure control valve 6 (N371), break / short circuit to ground

Mogelijk reviseerbaar (extra diagnose nodig)

OBD II VAG Omschrijving
P0716 17100 Gearbox input speed sensor (G182), unlikely signal

Controleer eerst sensor G182 op vervuiling door metaaldeeltjes.Is er vervuiling aanwezig, controleer dan de versnellingsbak goed op mechanische slijtage/schade. Controleer daarna ook het versnellingsbakolie-filter, want deze kan verstopt raken. De olie zal in dat geval via de bypass gaan circuleren, waardoor de olie niet meer gefilterd wordt. Dit kan vervuiling op sensoren veroorzaken. Reinig vervolgens de sensor en controleer of de foutcode aanwezig blijft. Is dit het geval, dan is het alsnog aannemelijk dat de TCU defect is en gereviseerd dient te worden.

OBD II VAG Omschrijving
P2711 19143 Unlikely gear shift sequence

Controleer eerst de magneten van de versnellingspositie-sensoren op vervuiling door metaaldeeltjes. Is er vervuiling aanwezig, controleer dan de versnellingsbak goed op mechanische slijtage/schade. Controleer daarna ook het versnellingsbakolie-filter, want deze kan verstopt raken. De olie zal in dat geval via de bypass gaan circuleren, waardoor de olie niet meer gefilterd wordt. Dit kan vervuiling op sensoren veroorzaken. Reinig vervolgens de magneten en controleer of de foutcode aanwezig blijft. Is dit het geval, dan is het alsnog aannemelijk dat de TCU defect is en gereviseerd dient te worden.

Algemene werking DSG 6


dsg6-versnellingsbak-weergave

Mechanisch gezien is de DSG6 versnellingsbak te omschrijven als een handgeschakelde versnellingsbak met twee natte lamellenkoppelingen, twee prise- (ingaande, primaire) assen en twee uitgaande (secundaire) assen. Een elektronisch geregelde hydraulische bediening (mechatronic) zorgt ervoor dat de versnellingsbak volledig automatisch kan werken. Als optie kan voor een aanvullende handbediende schakelmogelijkheid worden gekozen (Tiptronic). Een tweemassavliegwiel verbindt de krukas van de motor met de twee koppelingshuizen (buitenste lamellendragers) die samen (vast aan elkaar) in het verlengde van de krukas draaien. De twee binnenste lamellendragers draaien onafhankelijk van elkaar om diezelfde as en drijven via een vaste verbinding ieder hun prise-as aan. Prise-as 1 draait in de holle prise-as 2.

Op prise-as 1 zitten de tandwielen voor de 1e-, 3e-, 5e- en de achteruit-versnelling; de tandwielen voor de 2e, 4e en 6e versnelling zitten op prise-as 2. Bij het schakelen naar een volgende versnelling wordt dus overgeschakeld van de ene naar de andere prise-as waarbij de volgende versnelling al op de bijbehorende uitgaande (hoofd-) as is ingeschakeld. Bij het schakelen wordt de koppeling aan de prise-as van de ‘oude’ versnelling in een vloeiende beweging ontkoppeld en wordt de koppeling aan de prise-as van de ‘nieuwe’ versnelling in een vloeiende beweging gekoppeld.

dsg-schema

Er is dus een overlap in de aandrijving door de beide versnellingen. Daarnaast wordt bij het opschakelen het motorkoppel even iets verlaagd, terwijl bij terugschakelen het motorkoppel iets wordt verhoogd. Alles tezamen zorgt dit voor een snelle en soepele schakelactie zonder merkbare onderbreking in de aandrijving.

Informatie uitwisselen

Het schakelen, koppelen en ontkoppelen wordt geregeld vanuit de centrale module van de versnellingsbak: de mechatronic (J743). Deze bestaat uit een elektronisch regelapparaat en een elektrohydraulische regeleenheid. De mechatronic is tegen de versnellingsbak aan gebouwd en maakt deel uit van het hydraulische circuit van de versnellingsbak.

De mechatronic krijgt de benodigde informatie niet alleen van de eigen sensoren, maar wisselt via de CAN-bus informatie uit met de diverse meet- en regelapparaten in de auto, zoals bijvoorbeeld:

  • Versnellingskeuzehendel (E313, J587)
  • ABS/ESP/EDS controller (J104)
  • Controller met display in instr.paneel (J285)
  • Controller elektrische installatie (J519)
  • Stuurhoeksensor (G85)
  • Controller voor multifunctiestuurwiel (J453)
  • Controller voor aanhangerherkenning (J345)
  • Controller voor motor (J220, J623)
  • Controller voor inspuitsysteem diesel (J248)
  • Controller voor stuurkolom (J527)
  • Diagnose-interface voor databus (J533)

De mechatronic in detail

dsg6-mechatronic-detail

Actuator Functie
N88 Schakelklep voor het schakelen van de 1e en 5e versnelling
N89 Schakelklep voor het schakelen van de 3e versnelling en Neutraal (vrijstand)
N90 Schakelklep voor het schakelen van de 2e en 6e versnelling
N91 Schakelklep voor het schakelen van de 4e en de achteruitversnelling
N92 Schakelklep voor de Multiplexer
N215 Drukregelklep voor koppeling K1
N216 Drukregelklep voor koppeling K2
N217 Hoofddrukregelklep
N218 Drukrekgelklep voor de koppelings-koelolie
N233 Veiligheidsklep voor deelversnellingsbak 1
N371 Veiligheidsklep voor deelversnellingsbak 2

De mechatronic heeft vijf schakel- (ja/nee) kleppen en zes regel- (modulatie) kleppen. Met de vijf schakelkleppen (N88, N89, N90, N91 en N92 - voor de Multiplexer, zie hydraulisch schema) worden de schakelvorken bediend die de versnellingstandwielen op de uitgaande assen inschakelen.

De zes regelkleppen regelen de diverse benodigde drukken: de hoofddruk in het hydraulisch systeem (N217), de druk voor de koelolie in de lamellenkoppelingen (N218), de druk waarmee de twee lamellenkoppelingen worden bekrachtigd (aangedrukt) (N215 en N216) en de druk in de twee veiligheidsschuiven die bij een storing aangestuurd worden om het desbetreffende versnellingsbakdeel drukloos te maken (N233 en N371).

Drukregelkleppen N215, N216, N233 en N371hebben een stijgende stroom/drukcurve; de regeldruk neemt toe als de regelstroom toeneemt. Dit betekent dat als de regelklep stroomloos is, dat de regeldruk dan nul is.


In geval van storing
Bij een storing van de kleppen N215 en N233 wordt versnellingsbakdeel 1 (met Prise- as 1) uitgeschakeld en het noodprogramma ingeschakeld. De auto is dan alleen nog in de tweede versnelling te rijden en er wordt een storing gemeld in het instrumentenpaneel.


Bij een storing van de kleppen N216 en N371 wordt versnellingsbakdeel 2 (met Prise-as 2) uitgeschakeld en het noodprogramma ingeschakeld. De auto is dan alleen nog in de eerste en derde versnelling te rijden en er wordt een storingsmelding in het instrumentenpaneel gegeven.

Drukregelkleppen N217 en N218 hebben een dalende stroom/druk-curve; de regeldruk neemt af als de regelstroom toeneemt. Dit betekent dat als de regelklep stroomloos is, dat de regeldruk dan maximaal is.


In geval van storing
Bij een storing van klep N217 wordt de maximale hoofddruk ingesteld. Het schakelen kan luidruchtig worden, het brandstofverbruik zal toenemen en er wordt een storingsmelding in het instrumentenpaneel gegeven.


Bij een storing van klep N218 wordt de maximale koeloliestroom ingesteld. Het brandstofverbruik zal toenemen, er kunnen bij lage buitentemperaturen problemen ontstaan bij het inschakelen van de versnellingen en er wordt in het instrumentenpaneel een storing gemeld.

De TCU in detail

dsg6-tcu-detail

Sensor Functie
G93 Temperatuursensor versnellingsbakolie
G182 Toerentalsensor ingaande as versnellingsbak
G193 Druksensor voor de hydraulische druk van koppeling K1
G194 Druksensor voor de hydraulische druk van koppeling K2
G195 Toerentalsensor voor de tweede uitgaande as van de versnellingsbak
G196 Toerentalsensor voor de tweede uitgaande as van de versnellingsbak
G487 Standherkennings-sensor voor de schakelvork voor de 1e en 3e versnelling
G488 Standherkennings-sensor voor de schakelvork voor de 2e en 4e versnelling
G489 Standherkennings-sensor voor de schakelvork voor de 6e en achteruit-versnelling
G490 Standherkennings-sensor voor de schakelvork voor de 5e versnelling en neutraal (vrijstand)
G501 Toerentalsensor voor prise-as 1
G502 Toerentalsensor voor prise-as 2
G509 Temperatuursensor versnellingsbakolie bij de lamellenkoppeling
G510 Temperatuursensor versnellingsbakolie in het elektronisch regelapparaat

Om de mechatronic van de benodigde informatie te kunnen voorzien, krijgt de TCU informatie van een aantal sensoren:

  • De druksensoren voor de hydraulische druk op de lamellenkoppelingen: G193 en G194
  • De olie-temperatuursensoren: G93, G509 en G510
  • De toerentalsensoren: G501 en G502 voor de twee prise-assen G195 en G196 voor de tweede uitgaande as G182 voor de ingaande as
  • De standherkennings-sensoren voor de schakelvorken: G487, G488, G489 en G490

De meeste sensoren zijn in de TCU ingebouwd; alleen G182 en G509 zijn (naast elkaar) buiten de mechatronic geplaatst.

dsg-6-versnellingsbak-olie

Problemen door vervuilde versnellingsbak-olie

Om de versnellingsbak goed aan te kunnen sturen, is het belangrijk dat de sensoren, de schakelkleppen en de regelkleppen in de mechatronic goed werken. Omdat de olie waarin en waarmee deze componenten werken, ook gebruikt wordt om de lamellenkoppelingen, versnellingsbaktandwielen, lagers en de synchronisatie te koelen en/of te smeren, kan deze sterk vervuilen.


Als de vervuiling van de olie zo groot wordt dat het versnellingsbakolie-filter verstopt raakt, zal de olie via de bypass gaan circuleren, waardoor de olie niet meer gefilterd wordt. Slijtstoffen kunnen zich dan op de sensoren en in de schakel- en regelkleppen afzetten waardoor de mechatronic niet meer goed werkt en het functioneren van de versnellingsbak nadelig beïnvloed wordt. Het is daarom belangrijk dat de olie en het filter van de DSG6-versnellingsbak iedere 60.000 km vervangen worden.

DSG 6 DQ250 (02E) - TCU's
DSG 6 DQ250 (02E)

TCU's

Registreer of log in om prijzen te zien