ABS units
Registreer of log in om prijzen te zien
De VAG foutcode 01423 geeft aan dat er problemen zijn met de dwarsversnellingssensor G200. De dwarsversnellingssensor staat ook wel bekend als draaihoeksensor, yaw rate sensor of G-sensor. Het is een sensor die wordt gebruikt in combinatie met ABS systemen die zijn uitgerust met ESP-functionaliteit. Bij het nemen van een bocht verschuift een plaat tussen een tweetal condensatoren. Als de auto in een rechte lijn rijdt, dan is de spanning op beide condensatoren gelijk. Echter, zodra er een bocht wordt ingestuurd, zal deze plaat dankzij de centrifugaalkracht verschuiven, waardoor de spanning in de ene condensatoren groter wordt, terwijl die bij de andere juist afneemt. De dwarsversnellingssensor verstuurt deze informatie naar de ABS/ESP-unit en kan op basis hiervan bepalen hoe scherp de bocht aangesneden wordt. Wijken deze waarden af van de referentiewaarden in vergelijking tot de informatie die vanuit de stuurhoeksensor wordt verkregen? Dat grijpt de ESP in om de auto recht op de weg te houden om zo onder- of overstuur te voorkomen
Volkswagen Golf VI
Audi A3 8P
Skoda Octavia 1Z
Deze foutcode kan bij verschillende auto’s van het VAG-concern worden uitgelezen. Vooral bij VAG auto’s die met de ATE MK61 zijn uitgerust komt deze foutcode naar voren. Deze luxe variant van de ATE MK60 (die ook wel bekend staat als de ATE MK60E) is met ESP-functionaliteit uitgerust.
In een situatie waarin de ESP-functionaliteit niet hoeft in te grijpen zal de bestuurder aan het rijgedrag van de auto in eerste instantie nog niet heel veel merken. Een fout met betrekking tot de G-sensor is echter in potentie gevaarlijk en zal daarom in veel gevallen ervoor zorgen dat het ABS / ESP- lampje getriggerd wordt. Dat zal dan in veel gevallen ook de reden zijn dat de bestuurder merkt dat er een probleem met de auto is.
Het ‘vervelende’ van deze foutcode is dat er niet direct één oorzaak toegewezen kan worden. Er kunnen verschillende oorzaken zijn die deze 01423 foutcode tot gevolg hebben. Grofweg gezegd kunnen de oorzaken in twee categorieën opgesplitst worden, namelijk problemen met de basisinstellingen en zogenoemde ‘electric circuit failures’.
Voer bij ‘No or incorrect Basic Setting / Adaptation’ de basisinstelling nogmaals uit. Dit zijn voertuigspecifieke procedures. In veel gevallen zal de foutcode na het uitvoeren van deze procedure de foutcode verdwenen zijn.
Bij een Electric Circuit Failure zijn er wat meer stappen die doorlopen moeten worden. Start met het controleren van de (meetwaardeblokken)bedrading en de aansluitingen van en naar de dwarsversnellingssensor G200. Zorgen deze niet voor het probleem? Controleer dan de voedingsspanning. Mocht ook deze niet afwijkend zijn, dan zijn er nog twee mogelijkheden over. Vervang als eerste de G200 sensor en kijk of de foutcode nu wel uitwisbaar is. Mocht ook nu de foutcode nog steeds aanwezig zijn, dan is de kans bijzonder groot dat de fout in de ATE MK61 zit. We hebben dit namelijk al meermaals gezien en hebben hiervoor een revisie-oplossing ontwikkeld. Neem in dat geval contact met ons op om de mogelijkheden van revisie te bespreken.
© 2025 ACTRONICS BV. All Rights Reserved.