ESP, of Electronic Stability Program, zorgt ervoor dat de auto grip houdt bij onverwachte bewegingen. In dit artikel bespreken we wat het ESP-systeem is, hoe het werkt en wat er kapot gaat. Daarnaast geven we een inkijkje in de combinatie tussen ESP en ABS.
ESP, voluit Electronic Stability Program, zorgt ervoor dat een auto niet in een slip raakt bij onverwachte stuurbewegingen. Het systeem doet dit door het motorkoppel te verminderen en/of op de juiste wielen te remmen. Alle auto’s die na november 2014 op de markt zijn gebracht, zijn verplicht uitgerust met ESP.
Mercedes-Benz en Bosch ontwikkelden samen het eerste ESP-systeem en gebruiken de term ‘ESP’. Andere automerken gebruiken ook andere afkortingen om het systeem aan te duiden:
Het ESP-systeem bestaat uit sensoren op de stuurinrichting en welophanging, een meter die de omwenteling van de auto om zijn eigen as meet, een stuurhoeksensor en het ESP-besturingsapparaat. De stuurhoeksensor controleert hierbij de rijrichting van het voertuig te vergelijken met de door de bestuurder beoogde stuurrichting. Elke seconde voert het systeem 25 controles uit om te beoordelen of de auto dreigt te slippen. Als de koers verandert, bijvoorbeeld door scherpe bochten of onverwachte obstakels, grijpt het systeem in met bijvoorbeeld korte remingrepen. Door specifieke wielen af te remmen, zorgt ESP ervoor dat de auto terug in de geplande rijrichting komt. Hierbij werkt het ESP-systeem samen met het ABS-systeem, dat voorkomt dat de wielen blokkeren. Als ESP ingrijpt, zul je dit herkennen aan een knipperend ESP-lampje op het dashboard.
Als het ESP-lampje niet knippert, maar continu brandt, kan dit een indicatie zijn van een stabiliteitsprobleem. Waarschuwingen rondom het ESP-systeem hebben echter niet altijd te maken met een kapotte ESP: de verkeerde bandenmaat, te weinig remvloeistof of versleten remblokken kunnen ook waarschuwingen veroorzaken. Als het ESP-systeem daadwerkelijk defect is, heeft dit vaak te maken met de volgende problemen:
ESP reparatie aanvragen
Het ESP-systeem corrigeert de koers van voertuigen door automatisch bij te sturen, zodat de auto de geplande rijrichting behoudt. Onderzoek toont aan dat zonder ESP maar liefst 40% van de dodelijke ongevallen door slippen veroorzaakt wordt. Dankzij ESP daalt het risico op slippen met 80%. De universiteit van Keulen concludeerde dat een verplichte invoering van ESP 4.000 doden en 100.000 gewonden per jaar kan voorkomen.
ESP en ABS gaan hand in hand om te veiligheid in jouw auto te vergroten. ABS voorkomt dat de wielen blokkeren tijdens remmen, wat de grip en controle vergroot. ESP voegt daar stabiliteit aan toe door de auto in de juiste rijrichting te houden, zelfs bij onverwachte stuurbewegingen of gladde omstandigheden. Wanneer er onder- of overstuur dreigt, remt ESP automatisch één of meer wielen af. Onderzoek toont aan dat het aantal eenzijdige ongevallen met 30% afneemt dankzij ESP. Hierdoor is ESP sinds 2014 verplicht voor nieuwe voertuigen.
Het lijkt misschien nog niet zo lang geleden, maar al in 1995 werd ESP - wat staat voor ‘Electronic Stability Program’ - geïntroduceerd voor personenvoertuigen. In de jaren die volgden, is het systeem uitgegroeid tot een waar fenomeen. Mede dankzij enkele wetswijzigingen kreeg de populariteit van ESP een enorme boost, waardoor deze extra functionaliteit niet meer weg te denken is uit de auto van vandaag. Om dit te vieren, zijn wij eens de geschiedenisboeken ingedoken, met deze prachtige infografic als resultaat!
© 2025 ACTRONICS BV. All Rights Reserved.