Problemen met de ABS van je motorfiets? Bekijk onze 5 tips om je motor lenteklaar te maken!

Het is weer voorjaar! De natuur staat weer helemaal in bloei en het kwik is al aardig gestegen. Wanneer de temperatuur zo rond de tien à vijftien graden komt is dat voor de meeste motorrijders het sein om de motor weer uit de schuur te halen. Na de winterperiode heeft de motorfiets echter vaak al een half jaar in de schuur gestaan voordat hij weer gebruikt wordt. Voordat je op pad gaat is het dus van groot belang om een voorjaarscheck te doen. In dit blog zullen we enkele tips geven om de motor tip top in orde te maken voor de aanstaande lente en we zullen ingaan op de gevoelige elektronica van de motorfiets die voor defecten kan zorgen.

ABS van een motorfiets en auto

Controleer op lekkages

Eén van de eerste dingen die je moet doen tijdens de voorjaarscheck is het controleren op lekkages. Door stilstand verliezen bepaalde onderdelen hun kwaliteit en worden stugger. Dit kan ervoor zorgen dat er lekkages ontstaan.

Motorolie verversen

Als de eventuele lekkages verholpen zijn, is het tijd om naar de motorolie te kijken. Het advies is om de motorolie in het voorjaar te vervangen!

Bandenspanning nakijken

Het moge duidelijk zijn dat de juiste bandenspanning essentieel is voor iedere motorrijder. Het zorgt voor een betere wegligging, minder slijtage en een korte remafstand. Een optimale bandenspanning is echter lastig te adviseren. In de specificaties van de motorfiets en op de band van de motor geeft de fabrikant veelal een precies advies voor de optimale bandenspanning.

Zorg voor een volle accu

Een accu die de hele winter in een koude schuur heeft gestaan, kan in het voorjaar voor vervelende verrassingen zorgen. Wanneer de motorfiets aan de druppellader heeft gestaan is dit uiteraard geen probleem. Wanneer dit niet het geval is, zorg er dan voor dat je de accu oplaadt voordat je op pad gaat.

ABS van een motorfiets en auto

Remsysteem van een motorfiets

Om de werking van het remsysteem te garanderen, is het belangrijk om de kwaliteit van de remvloeistof te controleren. Oude remvloeistof kan luchtbelletjes en water bevatten, wat ervoor zorgt dat de kwaliteit sterk afneemt. Wanneer de remvloeistof voor een lange periode niet wordt ververst en een te hoog vochtgehalte heeft, wordt het kookpunt van de vloeistof verlaagd bij hogere temperaturen. Dit zorgt voor dampbelvorming.

Ook het ABS-systeem kan na een paar koude wintermaanden voor problemen zorgen. In het voorjaar zien we namelijk een sterke stijging van defecte ABS-pompen die afkomstig zijn van motorfietsen. Door stilstand in de winter kan het voorkomen dat de kleppen in de pomp gaan vastzitten. Deze vastzittende kleppen kunnen vervolgens storingen op de motorfiets veroorzaken.

ABS-pomp van motorfiets reviseren

Heb jij problemen met een ABS-pomp en wil je deze verhelpen? Het vervangen van het ABS-systeem voor nieuw is een prijzige aangelegenheid. Het vervangen voor nieuw kost namelijk al snel zo’n €1000,-. Het reviseren van het onderdeel is echter stukken goedkoper. De kosten van revisie zijn namelijk slechts een kwart van de prijs. Elke dag reviseren wij tal van ABS-units van bijvoorbeeld de BMW K 1200-serie, BMW R 1200-serie en de Kawasaki ER-6N.

Ben je nog geen klant en wil je een ABS-unit bij ons laten reviseren? Maak dan hier een account aan. Let wel op: wij werken alleen samen met auto- en motorbedrijven. Als je particulier bent, verwijzen wij door naar jouw lokale garage.