Mercedes-Benz 722.9 versnellingsbak en foutcode P0894 / P2502 / P2505 / P2711?
Continental 7G-tronic (722.9) First, Second and Third Generation
TCU's
Registreer of log in om prijzen te zien
Wat betekenen deze foutcodes?
Voordat we van start gaan met het uitleggen van de foutcodes, is het goed om te benadrukken dat dit artikel zich specifiek richt op de 722.9 versnellingsbak van Mercedes-Benz. Deze versnellingsbak is in 2003 geïntroduceerd voor de Mercedes-modellen die met een 8-cilinder motor werden uitgerust en is tot 2019 geproduceerd. De TCU/TCM, die als officiële benaming ‘ Continental 7G-tronic’ heeft, is gevoelig voor storingen. In veel gevallen wijzen de foutcodes je direct richting de TCU, maar in sommige gevallen is het toch wat lastiger. Het gaat hierbij om de volgende foutcodes, die vooral richting een defecte versnellingsbak lijken te wijzen:
- P0894 - Transmission component slipping
- P2502 - Implausible gear or transmission slipping
- P2505 - Gear not engaged or transmission slipping
- P2711 - Unexpected mechanical gear disengagement
Bij welke Mercedes-Benz modellen komt deze foutcode veel voor?
C-Klasse W203/W204
CLS W219
E-Klasse W211/W212
M-Klasse W164/W166
S-Klasse W220/W221
Zoals gezegd: dit probleem komt voor bij tal van Mercedes-Benz modellen die zijn uitgerust met een 8-cilinder motor.
Oorzaken van foutcodes P0894 / P2502 / P2505 / P2711
Deze foutcodes verschijnen zodra de software een probleem detecteert, vaak tijdens het wegrijden of overschakelen, maar soms ook al direct bij het starten van de motor. Overigens kan het defect zowel een mechanisch defect als een elektronisch defect zijn en juist dat maakt het stellen van een goede diagnose zo lastig.
Ons advies in het geval van foutcode P0894 / P2502 / P2505 / P2711
Maar we hebben een goede tip om diagnose stellen stukken eenvoudiger te maken: wordt de foutcode P0894, P2502, P2505 of P2711 op zichzelf staand uitgelezen, dan betekent dit dat er een mechanisch defect in de versnellingsbak is. Echter, worden deze foutcodes in combinatie met één of meerdere van onderstaande foutcodes uitgelezen, dan wijst dit op een elektronisch defect in de versnellingsbak: (controleer in dit geval desondanks de versnellingsbak op mechanische problemen!)
Mercedes-Benz 722.9 foutcodes |
---|
P0705 - Component Y3/8s1 selection range sensor is defective |
P0717 - The signal from component (sensor) Y3/8n1 is not available |
P0718 - Component (sensor) Y3/8n1 is defective |
P0720 - Output speed sensor circuit malfunction |
P0721 - The transmission output speed signal is implausible, when compared to the wheel RPM signal |
P0722 - Output speed sensor no signal |
P0723 - Output speed sensor is defective |
P2200 - The signal from component (sensor) Y3/8n2 is not available |
P2201 - Component (sensor) Y3/8n2 is defective |
P2204 - The signal from component (sensor) Y3/8n1 is not available |
P2205 - Component (sensor) Y3/8n1 is defective |
P2206 - The signal from component (sensor) Y3/8n3 is not available |
P2207 - The value of component Y3/8n3 is implausible |
P2550 - Component (sensor) Y3/8n3 is defective |
P2716 - Pressure control solenoid electrical |
P2767 - The signal from component (sensor) Y3/8n2 is not available |
P2768 - Component (sensor) Y3/8n2 is defective |
Continental 7G-tronic (722.9) First, Second and Third Generation
TCU's
Registreer of log in om prijzen te zien
In dit geval zal de Continental 7G-tronic TCM gereviseerd moeten worden. Dankzij de laatste technieken in de revisiebranche ben je ervan verzekerd dat je onderdeel weer zo goed als nieuw retour komt en weer voor de nodige kilometers op pad kan. Om transportschades te voorkomen, dient de 7G-tronic altijd zonder hydraulisch blok ingezonden te worden. Wij verzenden de TCU altijd in een daarvoor speciaal ontwikkelde transportverpakking aan u terug. Dit doen wij, omdat het kunststof van de TCU bijzonder breekbaar is. Let er bij het inpakken dan ook op, dat de TCU bijzonder goed beschermd is.
Mocht je verder nog vragen hebben, neem dat gerust contact met ons op: we staan graag voor je klaar