Foutcode P1725 bij Opel: Shift motor sensor supply voltage
Wat betekent deze foutcode?
Als je tijdens het uitlezen van een Opel deze OBD II foutcode uitleest, betekent het dat er een probleem is met de schakelmotor die aan de versnellingsbak gekoppeld zit. Deze foutcode wordt eigenlijk louter uitgelezen bij auto’s die zijn uitgerust met een Easytronic versnellingsbak.
In welke auto komt deze foutcode voor?
Opel Corsa D
Opel Meriva A
Opel Zafira B
Kortom: alle auto’s die met een Easytronic versnellingsbak zijn uitgerust
Symptomen bij foutcode P1725 (Opel)
Aangezien deze foutcode directe impact heeft op de werking van de versnellingsbak, zal de bestuurder merken dat de gerobotiseerde versnellingsbak niet meer goed schakelt. Daarnaast wordt een probleem het Easytronic systeem vaak duidelijk door de knipperende ‘F’ die de bestuurder in het dashboard zal opmerken.
Oorzaken van foutcode P1725
De omschrijving van de foutcode wijst je eigenlijk direct in de richting van de schakelmotor van de Easytronic. En dat is eigenlijk ook wel correct. Het is namelijk goed mogelijk dat er een defect in de schakelmotor zit, waardoor de foutcode getriggerd wordt. Echter is dit lang niet altijd het geval! Er komen ook vaak problemen in de bedrading van de Easytronic voor.
Ons advies in het geval van foutcode P1725
Omdat er vaak problemen in de bedrading voorkomen die voor deze foutcode zorgen, is ons advies om eerst deze grondig te inspecteren. Controleer of deze in orde zijn, om dit probleem uit te kunnen sluiten. Vooral de kabelboom tussen de schakelmotoren en de mechatronica zijn erg gevoelig. Mocht de bekabeling toch wel gewoon in orde zijn, dan kun je er bijna zeker van uitgaan dat de schakelmotor van de Easytronic defect is geraakt. Dit probleem kan middels revisie verholpen worden! Maak via onze website in dat geval een revisie-opdracht aan, volg de stappen die worden aangegeven en stuur het onderdeel naar ons op. Let op: wanneer een Easytronic voor revisie aangeboden wordt, dienen de TCU met koppelingsactuator, de schakelmotoren én de TCU kabelboom samen opgestuurd te worden. Op deze manier kan het gehele systeem worden getest en kan een complete systeemrevisie worden uitgevoerd. Omdat de koppelingspomp erg kwetsbaar is, kan deze beter niet meegestuurd worden, dit om transportschade te voorkomen. Demonteer daarom - voordat de TCU naar ons opgestuurd wordt - de koppelingspomp. Heb je nog vragen? Dan staan we je graag te woord!