Ford Focus instrumentenpaneel U1900 foutcode

Het instrumentenpaneel van de Ford Focus is een veel ingestuurd product dat door ons gereviseerd kan worden. Een veel voorkomende probleem is dat de auto niet meer wilt starten. Door het instrumentenpaneel te laten reviseren zal de auto weer starten en zullen de problemen opgelost zijn.


Problemen met startonderbrekers of communicatieproblemen

We zien een toenemend aantal revisie opdrachten binnenkomen met betrekking tot een specifieke storing die kan worden veroorzaakt door een aantal problemen. Het specifieke probleem wat in dit artikel wordt besproken heeft betrekking op de U1900-foutcode.

Deze foutcode zien we meestal als er defecten zijn aan de startonderbrekers of als er communicatiefouten zijn met de ECU. Deze defecten worden normaal gesproken veroorzaakt door defecte verbindingen, connectoren en pads op de printplaat. ACtronics biedt een revisie oplossing om de defecten te verhelpen.

Storing en defecten aan het instrumentenpaneel

Over het algemeen zorgt de revisie oplossing ervoor dat de problemen of storingen de defecten oplossen. Maar wij kregen in de loop van de tijd een toenemend aantal klachten met betrekking tot de foutcode U1900 die niet opgelost werden door de mogelijke defecten te verhelpen. Ons R&D-team is daarom opzoek gegaan naar een oplossing om de oorzaak van dit probleem op te kunnen verhelpen.

Om een goed beeld te krijgen van het probleem zijn er testen uitgevoerd met een Ford Focus met de U1900-foutcode. Na het testen van de Ford Focus werd gedacht dat er een dieperliggend probleem zou zijn met de auto.

Testen van het instrumentenpaneel

Met het voertuig die bij ons hoofdkantoor aanwezig was konden onze medewerkers de Ford met het defecte instrumentenpaneel testen. Tijdens het testen werd bevestigd dat het voertuig niet wilde starten en de U1900-code nog steeds aanwezig was. Zoals bij alle elektrische storingen van voertuigen moeten er controles worden uitgevoerd aan de bedrading, om te bevestigen dat de componenten waarvan u denkt dat ze defect zijn, inderdaad ook echt defect zijn.

Wetende dat de ECU gebruik maakt van een 12 Volt systeem, konden we met een multimeter testen dat de ECU zijn 12 Volt spanning op het apparaat miste. Door het testen konden wij tevens zien dat er 12 Volt spanning uit de zekeringkast kwam.

Multimeter ECU-testing

Op de foto is te zien dat er een bedradingsfout aanwezig is, die uit de zekeringkast komt en naar de ECU lijdt. Normaal gesproken moet er 12 Volt getoond worden op de spanningsmeter, maar in dit geval wordt er een 0 getoond.

Fusebox pins ECU

Als we vervolgens een tijdelijke bedradingsbrug maken van de zekeringkast (Fuse F30) naar pin F9 op de ECU, keerde de 12V-voeding terug en kon de auto weer starten.

Kapotte bedrading veroorzaakte problemen

Een eenvoudige bedradingstest bevestigde dat er een bedradingsfout was die de U1900-code in de auto veroorzaakte. Er werd een permanente fout geconstateerd, nadat de multimeter zonder spanning in de verbinding was blijven zitten.

Deze diagnose van onze R&D medewerkers werd vervolgens bevestigd, nadat de garage de bedrading opnieuw had gecontroleerd en de defecte bedrading had gevonden die de problemen veroorzaakte.Toen dit eenmaal was verholpen verdween de U1900-code en kon de auto weer gestart worden

Het stellen van een goede diagnose is cruciaal

Het is van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat alle diagnoses worden gesteld, voordat instrumentenpaneel of andere onderdelen naar ons toe worden verzonden. Omdat veel storingen aan voertuigen kunnen worden veroorzaakt door veel verschillende defecten en problemen die niet te maken hebben met het ingestuurde onderdelen.

Tijdens dit onderzoek werd dus nog een extra benadrukt hoe belangrijks een goede diagnose in de werkplaats is, om een goede revisie uit te voeren zodat het probleem opgelost kan worden.