Audi Multitronic: wat zijn de verschillen en welke problemen zijn er zoal?
Voordat Audi in 2014 de overstap maakte naar de S-Tronic versnellingsbak, vertrouwden ze voor een periode van 15 jaar vooral op de techniek van het Multitronic systeem. Wij blikken daarom eens terug op deze 15 jaar en bekijken de verschillen tussen de diverse varianten van de Multitronic versnellingsbakken!
De eerste generatie Multitronic 01J CVT in 1999
In 1999 kwam Audi met de allereerste generatie Multitronic, met als typenaam 01J die 310 tot 330Nm aan koppel aan kon. Gebaseerd op een idee uit de jaren 50 van DAF, ging Audi dus de paden van een CVT-versnellingsbak verkennen. De Multitronic gebruikte een rubberen band die tussen twee conische poelies heen en weer bewoog, waardoor je ‘traploos’ kon schakelen in je A4, A6 of A8. Dat betekent dan weer dat je eigenlijk niet merkte dat je schakelde. Het accelereren ging dus in één geleidelijke beweging, waardoor de rijervaring heel soepel was. En Audi was hier best wel heel trots op! Sterker nog, in verschillende landen werd de Multitronic zelfs door middel van een op z’n minst bijzondere tv-commercials gepromoot. In dit reclamespotje is te zien hoe een Elvis persiflage een ‘Wackel Elvis’ op het dashboard zette en dat deze dankzij de soepele versnellingsbak totaal niet bewoog.
De eerste generatie Multitronic is overigens acht jaar lang geproduceerd. Dat er een nieuwe generatie kwam, had vooral met het feit te maken dat er na verloop van tijd nogal wat kinderziektes naar voren kwamen met de TCU’s (Transmission Control Units) die in deze versnellingsbak waren toegepast. Zo zijn er gevallen bekend waarbij de versnellingsbak het na 100.000 kilometers al opgaf. De reden voor het defect van de unit was de olie waarmee de TCU / TCM / computer in contact kwam. De smeermiddelen in de versnellingsbak werd zo heet dat het de versnellingsbakcomputer uiteindelijk vernielde.
Voor deze eerste generatie Multitronic heeft Temic (toeleverancier van de TCU’s) twee computers ontwikkeld: de Temic Hytronic V30 en de Temic Hytronic VL300. De V30 zien we vooral terug bij de eerste lichting 01J versnellingsbakken en werd langzaam uitgefaseerd naar de betrouwbaardere VL300. Deze VL300 is bijvoorbeeld ook gebruikt op de later onthulde Audi A4 B8 en Audi A8 4E. De klachten zijn overigens wel vrij identiek: beide TCU’s kunnen namelijk storingen veroorzaken die ervoor zorgen dat de auto niet meer in z’n achteruit gaan, de auto niet meer start, of gewoon slecht ‘schakelt’. Daarnaast kunnen er ook diverse foutcodes genereerd worden. Deze kunnen echter wel verschillend zijn. Bekijk daarom de hier de reviseerbare foutcodes van de Temic V30 en hier de reviseerbare foutcodes voor de Temic Hytronic VL300.
De 0AN Multitronic VL380(-F) voor grotere motoren
Ondanks dat de 01J Multitronic versnellingsbak nog volop in productie was, werd in 2004 al gestart met de productie van de tweede generatie: de 0AN Multitronic. Deze nieuwe generatie Multitronic kan echter niet direct als een opvolger van de 01J gezien worden. Met 380Nm kon de 0AN aardig wat meer koppel aan dan de 01J en werd vooral toegepast op dieselmotoren met een turbocompressor en de 6 cilinder motoren. Dat de 0AN een wat minder bekendere variant is van de Multitronic versnellingsbak is dus ook niet zo heel gek: hij is simpelweg gewoon niet zoveel geproduceerd als de 01J. Audi ging al vrij snel weer aan het ontwikkelen met een nieuwe generatie Multitronic. De 0AN versnellingsbak is al met al slechts vijf jaar in productie geweest.
Het laatste Mulitronic hoofdstuk: de 0AW CVT met VL381F TCU
Zoals gezegd was de 01J ‘oer-Multitronic’ tot en met 2007 in productie. Vanaf dat jaar startte Audi namelijk met wat later bleek het laatste hoofdstuk in het Multitronic geschiedenisboek: de 0AW die voor het eerst acht ‘versnellingen’ had. En hoewel dit type misschien niet als opvolger van de 0AN gezien mag worden, heeft het zeker wel één van zijn belangrijkste karaktereigenschappen over genomen. De 0AW Multitronic kon namelijk een maximaal koppel van 400Nm aan. Zelfs dus nog iets meer dan de 0AN, maar tevens ook het meeste dat in 2007 fysiek mogelijk was met een CVT-versnellingsbak. Maar waar de 0AN eigenlijk niet heel breed toepasbaar was, werd de 0AW juist wel op heel veel Audi’s toegepast. Denk aan de A5 (8F), A6 (C6/C7) en A7 (C7). Het bekendste is deze versnellingsbak echter geworden door de Audi A4 B7/B8. Alle A4 2.0 TFSI’s werden als automaat namelijk met een Multitronic afgeleverd. Echt een combinatie van beide voorgangers dus!
En hoewel de kwaliteit van de Temic Hytronic VL381F TCU niet als slecht bestempeld zal worden, raakt ook deze nog wel eens defect. Hierbij kunnen diverse foutcodes vaak uitgelezen worden. Bekende voorbeelden zijn de P0722 / 17106 en P171E / P171F foutcodes die in de richting van de snelheidssensor wijzen. Door je VL381F te laten reviseren, kunnen deze foutcodes overigens opgelost worden zonder dat je de TCU opnieuw hoeft in te leren. Een handige tip voor dus voor de werkplaatsen die niet beschikken over specifieke diagnoseapparatuur om dit zelf uit te kunnen voeren.
Afsluitend nog even een leuk feitje over deze Audi-versnellingsbak! De 0AW maakt namelijk het gebruik van een ‘sport’-modus mogelijk, waarmee je een klassieke 8 versnellingsbak kunt simuleren. Bij de overdracht van de ‘versnellingen’ wordt er namelijk even koppel ingehouden, zodat je het gevoel hebt of er echt geschakeld wordt.