ATE MK60 VAG en foutcode 00810 / 01435 / 059B / 01542 / 02543 / 18322? De oplossing!

Wat betekenen deze foutcodes?

De ATE Teves (Continental) MK60 is een ABS unit die in 2002 op de markt werd gebracht en is in tal van auto’s gebruikt. De MK60 is in vele opzichten een grote vooruitgang ten opzichte van zijn voorganger. Niet alleen is de MK60 technisch gezien beter ontwikkeld, maar hij is ook ruim 30 procent lichter. Foutloos is de ABS echter niet. De interne druksensor in deze MK60 is bijvoorbeeld erg kwetsbaar gebleken. Foutcodes die in deze richting wijzen zijn vaak eenvoudig uit te lezen. Er zijn echter ook een aantal ABS gerelateerde foutcodes bij auto’s van het VAG concern (Audi, Seat, Skoda, Volkswagen) die wat verdere uitleg nodig hebben. Het gaat hierbij om de volgende foutcodes:

  • 00810 - Sensor 1 / 2 brake pressure
  • 01435 / 059B - Sensor 1 brake pressure G201
  • 01542 - Yaw rate sensor G202
  • 02543 - Vacuüm sensor for brake booster G483
  • 18322 - Pressure sensor for brake booster G294

In welke VAG auto komen deze foutcodes vaak voor?

Zoals gezegd, deze ABS-unit is in heel veel verschillende auto’s gebruikt. Het gros van de VAG auto’s uit het begin van deze eeuw maakt dus gebruik van dit ABS-systeem.

Audi A3 8P 2003-2012

Audi TT 8N 1998-2006

Volkswagen Golf MK5 1K_ 2003-2009

Volkswagen Touran 1T1 / 1T2 2003-2010

ATE MK60 Hydraulic unit (with internal pressure sensor) - ABS units
ATE MK60 Hydraulic unit (with internal pressure sensor)

ABS units

Registreer of log in om prijzen te zien

Oorzaken van foutcodes 00810 / 01435 / 059B / 01542 / 02543 / 18322

Je zou kunnen stellen dat er twee verschillende oorzaken zijn die deze foutcodes veroorzaken: in een deel van de gevallen zal de oorzaak namelijk niet in de ABS unit gevonden moeten worden, terwijl dit in een ander deel van de gevallen wel zo is. Hoe je dit kunt onderscheiden, lees je hieronder.

icon-check-markOns advies in het geval van foutcode 00810 / 01435 / 059B / 01542 / 02543 / 18322

Zoals gezegd heeft het defect vaak een externe oorzaak (buiten de ABS unit). Controleer daarom de werking van de sensoren en wees er zeker van dat het signaal correct bij de ABS ECU aankomt. De sensoren zijn in veel gevallen ook opnieuw te coderen en/of te kalibreren. Volg de gekende procedure, wis de foutcodes en controleer of het probleem verholpen is. Blijven de foutcodes weg? Dan is de storing opgelost! Komt een van de foutcodes weer terug? Dan zit het probleem waarschijnlijk in de ABS unit. Neem in dat geval eerst contact op met een van de technische specialisten op onze afdeling Klantenservice. Zij zullen met een passende revisie-oplossing komen, zodat de auto weer vele veilige kilometers op weg kan!

Mocht je verder nog vragen hebben, neem dat gerust contact met ons op: we staan graag voor je klaar!

Klik hier om contact met ons op te nemen!