Kennisartikel Bosch 9.0 ESP

De Bosch 9 borduurt voort op het succes van de Bosch 8: de software is modulair opgebouwd en voor elke toepassing is een andere variant beschikbaar. Bosch claimt dat generatie 9 opnieuw 30% lichter is geworden, waarmee de kleinste variant nu slechts 1,1 kg weegt. Verder vertellen de persberichten weinig over de techniek in het ABS-systeem, maar nadat we een Bosch 9 Premium hadden geopend, waren we toch echt even verbaasd: we zagen een groene printplaat?!?
Bovenstaande moeten we wellicht even toelichten. In de Bosch 5.3, 5.4, 5.7 en 8 werd er altijd gebruik gemaakt van een zeer kleine keramische printplaat die gegoten was op een aluminium koellichaam. Door middel van kleine flexibele verbindingsdraadjes werd deze printplaat met de connectorpinnen verbonden. Aangezien deze manier van printplaten maken ook veel in andere compacte elektronische apparaten wordt toegepast en bovendien zeer ingewikkelde multi-layer architectuur toelaat, hadden we echt verwacht dat concurrent ATE Teves ooit ook op deze techniek zou overstappen.

Maar keramische printplaten hebben ook zo hun nadelen. Niet alleen liggen de fabricagekosten iets hoger, maar blijken de flexibele hybride verbindingen in de praktijk ook wel eens defect te raken. Wellicht dat Bosch daarom weer voor conventionele techniek heeft gekozen.
We hebben echter ook nog een andere theorie voor de keuze van Bosch: standaardiseren. Het was je misschien nog niet opgevallen, maar ATE Teves gebruikt al sinds de MK 25 dezelfde 47-pinsconnector. Sinds de MK 61 is daar ook een universele 38-pinsconnector bijgekomen. Sinds generatie 8 heeft Bosch ook ‘heel toevallig’ een standaard 38-pinsconnector én een 47-pinsconnector. Deze ‘EuCon’-connectoren hebben ook dezelfde vormgeving als ATE Teves, waarmee een autofabrikant dus nog relatief laat in het ontwerpproces nog kan kiezen voor ATE of Bosch. Wij hebben sterk het vermoeden dat deze keuze de denkwijze van Bosch enigszins heeft beïnvloed: de groene printplaat van Bosch heeft enige gelijkenissen met die van concurrent ATE.

Bekende klachten

    • Diverse wielsensorklachten
    • Diverse pompmotorklachten
    • Diverse CAN- en communicatieproblemen
    • Snelheidsmeter werkt niet meer (geen snelheidssignaal)

Reviseerbaar

Artikelnr. Foutcode Omschrijving
Diverse nrs. P0500 Vehicle speed sensor malfunction
C1301 Pressure sensor
B12C9 Vehicle speed signal incorrect

Let op: neem in het geval van foutcode P0500 eerst contact op met onze klantenservice!

Standaard pinbezetting Bosch 9 38-pins

Functie Pin
Massa 13
Massa 38
Voeding 1
Voeding 25
Voeding contact 28
Wielsensor linksvoor 8-19
Wielsensor rechtsvoor 4-16
Wielsensor linksachter 18-31
Wielsensor rechtsachter 17-29
CAN L 14
CAN L2 15
CAN H 26

Bosch 9.0 ESP Wide

Bosch heeft bij de productie van de Bosch 9 lijn verschillende versies uitgerold. Zo is er een versie zonder ESP functionaliteit, maar ook een versie met ESP functionaliteit met een andere pinbezetting. Deze 46-pins versie wordt ook wel de Bosch 9.0 ESP Wide genoemd. Deze versie is onder andere toegepast in de Audi A4 waarbij foutcode C123EF0 een veelgehoord probleem is. Hierover schreven we een tijdje geleden al een artikel.

Standaard pinbezetting Bosch 9 46-pins

Functie Pin
Massa 14
Massa 46
Voeding 1
Voeding 30
Voeding contact 31
Wielsensor linksvoor 22-37
Wielsensor rechtsvoor 23-39
Wielsensor linksachter 21-26
Wielsensor rechtsachter 7-24
CAN L 18-19
CAN L2 25
CAN H 4-5
CAN H2 11

Bij vervanging altijd originele wielsensoren gebruiken

ACtronics raadt aan om bij het vervangen van de wielsensoren altijd voor OEM te kiezen. Tevens dienen deze sensoren op chassisnummer of kenteken uitgezocht te worden, dit omdat er veel verschillende types verkrijgbaar zijn die aan de buitenzijde allemaal op elkaar lijken. Het monteren van een foutieve wielsensor kan de monteur op een dwaalspoor zetten, omdat de sensor in principe wel functioneert, maar het signaal afwijkt van wat de ECU verwacht te ontvangen. De ECU zal dan meestal foutcodes gaan geven met betrekking tot ‘impendantie’ van de wielsensor.

Bosch 9.0 ESP - ABS units
Bosch 9.0 ESP

ABS units

Registreer of log in om prijzen te zien

Het verversen van remvloeistof is extreem belangrijk

We hoeven waarschijnlijk niet uit te leggen dat remvloeistof hygroscopisch is en daardoor van nature vocht aantrekt. Toch wordt de schade die dit vocht kan veroorzaken vaak onderschat. Het vocht in de remvloeistof komt namelijk ook voorbij de kleppen in de HCU en deze gaan daardoor naar verloop van tijd vastzitten (corrosie). ABS-units met vastgelopen kleppen in de HCU worden dan ook regelmatig ter revisie aangeboden.

Tips bij problemen na demontage van de HCU

  • Ontlucht het remsysteem uitsluitend volgens de officiële procedure, dus met behulp van diagnose-apparatuur
  • Codeer/kalibreer altijd de druksensor opnieuw na revisie! Controleer daarna de livedata: de remdruk hoort in ruststand tussen -1 en 1 bar te liggen. Bij het intrappen hoort de druk op te lopen.

Vervuiling, schade en speling op wiellagers

Controleer bij wielsensorklachten altijd de wiellagers op vervuiling, schade en speling. Het signaal dat de magneetring of tandring dient te genereren heeft weinig tolerantie en een kleine afwijking kan daarom al direct een storing veroorzaken.