Less is more, dat geldt in bepaalde mate ook voor de ATE / Continental MK100. Een alliantie tussen deze twee elektronica grootmachten zorgde ervoor dat in 2015 de MK100 in productie werd genomen. Hiermee kreeg de populaire MK60E/MK61 dus een opvolger. De MK100 is kleiner en lichter, maar biedt tal van extra functionaliteiten en integraties, waardoor deze ook geschikt is voor voertuigen met een elektro- of hybridemotor.
Van Dacia tot Nissan en van BMW tot Ford, je vindt de MK100 in auto’s uit ieder continent en in ieder segment. En dat is ook niet zo vreemd: de MK100 is namelijk in diverse varianten gemaakt, zodat er altijd wel een geschikt ABS systeem voor ieder type auto verkrijgbaar is. Er is zelfs een versie van de MK100 speciaal voor motorfietsen ontwikkeld! Combineer dit met het feit dat het ABS systeem ook gereed is voor elektrificatie (en regeneratief remmen) en je zult begrijpen dat dit ABS systeem een regelrecht verkoopsucces is.
Maar wat is er dan allemaal veranderd? Als je de buitenkant van de MK100 en z’n voorganger (de MK60E/MK61) met elkaar vergelijkt, dan zou je in eerste instantie zeggen: “niet zoveel”. Je ziet natuurlijk wel dat de MK100 compacter en kleiner is en dat de afdekkap van de pompmotor niet is meegespoten, maar verder zie je weinig verschillen.
De ATE MK61 (links) en de ATE MK100 (rechts)
Het grote verschil zit hem (zoals wel vaker) dan ook binnenin. Als je een blik werpt op de printplaat van de MK100, dan valt je direct het verschil op. Wat vooral in het oog springt is het formaat van de eeprom. Deze is ondanks de kleinere printplaat ruim twee keer zo groot. Je kunt je voorstellen dat de ABS ECU behoorlijk warm wordt om alle data te verwerken. Wat daarom nieuw is, is dat de MK100 op de achterkant van de printplaat een metalen plaatje heeft die de warmte kan verspreiden. Want ook al kunnen veel functies softwarematig worden toegevoegd, in bepaalde gevallen zal er ook hardwarematig wat moeten worden aangepast.
De printplaat van de MK61 (links) en de printplaat van de MK100 (rechts)
Er zijn verschillende klachten waarbij het ABS systeem de mogelijke oorzaak kan zijn. Klachten van deze aard, die we dankzij revisie weten op te lossen, zijn:
Nu komen we bij het merkwaardige aspect van de MK100. Want hoewel ieder prominent automerk wel een auto met een MK100 verkoopt, lijken het (op het moment van schrijven) vooral de auto’s van Ford te zijn die voor problemen zorgen. Sterker nog: meer dan driekwart van alle MK100’s die we op dit moment reviseren zijn afkomstig uit een Ford! Vier auto’s waarvan we de MK100 dan ook vaak reviseren zijn de:
Ford B-Max 2012-2017
Ford C-Max 2010-2019
Ford Fiesta VI/VII
Ford Transit Custom 2013-
Om vast te kunnen stellen of de ABS-unit daadwerkelijk defect is, zal er eerst diagnose aan dit onderdeel gesteld moeten worden. Daarom hebben we hieronder de pinbezetting voor de MK100 met de 38-pins en 46-pins stekker toegevoegd. Daarnaast vind je voor beide versies hieronder ook een elektrisch schema. Dit schema is slechts bedoeld om inzicht te geven in de systeemopbouw. Raadpleeg bij gericht storing zoeken altijd het specifieke schema van de fabrikant.
STANDARD PIN CONFIGURATION, MK100, 38-PIN
Exception on CAN: Peugeot 208, Honda Civic IX
Exception on CAN: BMW Flexray
STANDARD PIN CONFIGURATION MK100 46-PIN (FORD AND OTHERS)
Heb je een auto met een defect ABS systeem in de werkplaats staan? Dan staat ACTRONICS graag voor je klaar met een passende revisie-oplossing. Wij doen altijd ons best om bijvoorbeeld deze ATE MK100 binnen twee dagen na ontvangst gereviseerd retour te sturen naar onze klant. Vermoed je dat de ABS unit defect is, maar staat je klachtomschrijving niet op onze website, neem dan vooral contact met ons op. We staan graag voor je klaar!
© 2025 ACTRONICS BV. All Rights Reserved.