De blik vooruit: ACTRONICS neemt eerste (H)EV-onderdeel in assortiment op
De Europese (H)EV-markt zit flink in de lift. De afgelopen jaren hebben de elektrische en hybride voertuigen een flinke inhaalslag gemaakt ten opzichte van de ICE (verbrandingsmotor). In 2019 was 1 op de ongeveer 30 nieuw verkochte auto’s in Europa een (H)EV, maar vier jaar later is dit aantal al gestegen naar ongeveer 1 op de 4. En een groeiende nieuwe markt betekent ook nieuwe kansen. We kunnen dan ook met trots melden dat ACTRONICS revisie-oplossingen voor (H)EV-onderdelen gaat aanbieden.
Aantal elektrische auto’s explosief gestegen
Aangezien ACTRONICS vertegenwoordigd is in heel Europa, hebben we iedere dag contact met ‘mensen uit de eerste lijn’. Dit betekent dat informatie krijgen vanuit het noordelijkste puntje van Zweden tot aan het zuidelijkste puntje van Italië. En wat daarbij opvalt, zijn de grote verschillen per land. Zo werd 2022 een topjaar in Noorwegen voor de (H)EV, want maar liefst 85% (!) van alle nieuw verkochte auto’s daar was elektrisch. In Spanje daartegen, waar 25 miljoen auto’s geregistreerd staan, bleef het aantal nieuw verkochte elektrische auto’s op 4% steken (desondanks een groei van 31% ten opzichte van 2021). Het totaal aantal nieuw verkochte auto’s in Europa met een stekker kwam in 2022 voor het eerst door de barrière van de 2,5 miljoen. Als je dit afzet tegen de totale afzet van 2018 die net geen 400.000 auto’s bedroeg, dan is wel duidelijk dat deze markt de afgelopen jaren sterk gegroeid is.
Nieuwe onderdelen met hoog prijskaartje maakt revisie extra interessant
Nu de elektrificatie een steeds belangrijkere rol in het totale Europese wagenpark speelt, beginnen de eerste patronen op het gebied van defecten ook langzamerhand zichtbaar te worden. De roep om revisie wordt daarmee steeds groter. Tijdens de eerste jaren worden defecten namelijk veelal door de fabrikant onder garantie vervangen. Zodra deze garantie is verlopen, komt reparatie/revisie in beeld. Want hoewel elektrische en hybride auto’s een lagere onderhoudsinterval hebben, liggen de prijzen van eventueel onderhoud en reparatie een stuk hoger. Dit heeft alles te maken met de nieuwprijs van de geavanceerde elektronische onderdelen: bijna altijd torenhoog. Dat zien we natuurlijk ook bij de nieuwe technische hoogstandjes die tevens bij auto’s met een verbrandingsmotor worden toegepast. Denk aan infotainmentsystemen, Integrated Power Brake en ADAS-systemen. Maar ook de (H)EV’s hebben specifieke onderdelen die, zodra ze vervangen moeten worden, bijzonder kostbaar zijn. De On-Board Charger (OBC) is hier een goed voorbeeld van.
Eerste Onboard Charger in revisie-assortiment ACTRONICS
En voor laatst genoemde onderdeel kunnen we met trots mededelen dat ACTRONICS een eerste product in het revisie-assortiment heeft opgenomen. Het betreft de door de VAG ontwikkelde Onboard Charger die is gebruikt in de Volkswagen E-Golf (tussen 2014-2021) en Audi Q7 4M 3.0 TDI V6 24V e-tron Plug-in Hybrid (vanaf 2015). Een veelvoorkomende foutcode die bij dit onderdeel is P33E100 - Charge Socket A Electrical Error. De nieuwprijs van dit onderdeel is enkele duizenden euro’s, terwijl de prijs voor revisie tot een fractie daarvan beperkt blijft.
Meerdere onderdelen zitten eraan te komen
Blijft het dan hierbij? Zeker niet! Achter de schermen zijn we gedurende een lange periode al keihard bezig om vraag uit de markt te analyseren. Welk type ‘nieuwe onderdelen’ zijn gevoelig voor storingen? Welke onderdelen zijn vanwege hun nieuwprijs interessant om te reviseren? Deze en meer vragen stonden voor onze R&D-afdeling centraal bij het opstarten van het ACTRONICS revisie-assortiment 2.0. Er wordt dan ook gewerkt om gedurende dit jaar steeds meer nieuwe revisie-oplossingen uit te rollen. Houd onze website en socials in de gaten om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen!
Onderdeel defect? Vraag eenvoudig een offerte aan!
Heb jij ook een onderdeel van bijvoorbeeld een (H)EV, of een onderdeel die je niet in ons assortiment terug kunt vinden? Vraag dan vrijblijvend een offerte bij ons aan (inloggen vereist). Wellicht dat we iets voor je kunnen betekenen! Heb je na het lezen van dit artikel nog tips over specifieke onderdelen die wellicht interessant zijn voor ons revisie-assortiment? Ook daar staan we natuurlijk altijd graag voor open! Stuur ons in dat geval een berichtje via het contactformulier.