ATE MK60

Audi, BMW, Citroën, Ford, Honda, Mini, Opel, Peugeot… bijna overal kom je de ATE MK60 tegen. ABS is al een tijdje verplicht op nieuwe auto’s en aangezien alleen Bosch en ATE de grote autofabrikanten aan zich hebben kunnen binden, zal je eigenlijk alleen antiblokkeersystemen van deze twee merken terugvinden. Het systeem begon in 1978 simpel en doeltreffend, maar inmiddels is er wel het één en ander veranderd.


De term “ESP” zal veel mensen inmiddels ook wel bekend voorkomen. Door het gebruik van extra sensoren in de auto, kan een modern ABS-systeem ook ingrijpen als een auto grip dreigt te verliezen in een bocht. De waarden van de zogenaamde gierhoeksensor worden vergeleken met de mate waarmee ingestuurd wordt. Hiermee kan de ABS ECU bepalen of één van de wielen afgeremd moet worden om de grip te behouden. Ook de ATE MK 60 is met deze ESP-functie verkrijgbaar.

Wat raakt er in veel gevallen defect

ATE MK-60 druksensor

Bij de ATE MK 60 zien we bovengemiddeld vaak problemen langskomen die te maken hebben met de druksensor. Het internet staat vol met klachten van klanten die het ABS-systeem laten uitlezen en door druksensorfouten de complete unit moeten laten vervangen. De druksensor zelf is vaak de oorzaak van deze klachten. Om inzicht te geven welke foutcodes een defecte druksensor kunnen betekenen, hebben we een lijst samengesteld:

  • Audi, Seat, Skoda, Volkswagen: 01435, 059B

  • BMW: 5E20, 24096, 24100

  • Citroën: P1301, P1302

  • Daihatsu: C1246

  • Ford: C1288

  • Mazda: 0130, C1288, C0044/28,64

  • Mitsubishi C121D, C1364

  • Opel: C1028, C0131

  • Peugeot: C1301, C1302

  • Renault: DF088

  • Suzuki: C1028

  • Toyota: C1246, vaak in combinatie met C1223

  • Volvo: P0130, P0134

Maar wat raakt er precies defect aan deze druksensor?

Zodra de druksensor eenmaal zorgvuldig is gedemonteerd, zijn de verbindingsdraden maar nauwelijks met het blote oog te zien, ze zijn werkelijk microscopisch klein. Door temperatuurwisselingen en trillingen kan het voorkomen dat deze fragiele verbindingen uiteindelijk breken. Het repareren van deze defecten is alleen mogelijk met hightech apparatuur.

Het revisieproces

ATE MK-60 revisieproces

Voordat we beginnen met de revisie van de druksensor, zullen we eerst de ABS computer (ECU) en de pompmotor moeten verwijderen van het hydrauliekblok. De druksensor is anders niet te bereiken, want deze zit midden op de HCU geplaatst. Eenmaal gedemonteerd, volgt een delicaat proces waarbij we de druksensor demonteren, open maken, de microscopische verbindingen herstellen, de druksensor terugplaatsen en vervolgens uitgebreid testen. Alle hightech apparatuur is in eigen huis aangepast en geprogrammeerd voor dit specifieke doel. Om de vernieuwde verbindingen extra te beschermen, brengen we een speciale gel aan die zowel de trillingen als de temperatuurverschillen afzwakken. Mede door deze extra stap is de gereviseerde druksensor betrouwbaarder dan het origineel. We zijn dan ook erg trots op dat we op deze manier een kwalitatieve revisie kunnen aanbieden.

ATE MK-60 revisie

De ATE MK60 in detail

De MK 60 bestaat grofweg uit drie delen: de pompmotor, de HCU en de ECU. Samen zorgen ze voor de werking van het systeem en de delen kunnen dan ook echt niet zonder elkaar functioneren. We zullen van elk deel de functie toelichten en op die manier het ABS-systeem als geheel uitleggen.

ATE MK-60 Detail

De HCU

De letters HCU staan voor Hydraulic Control Unit. De HCU ziet eruit als een groot massief aluminium blok waarin allerlei kanaaltjes en actuatoren zitten verstopt en het zijn deze kanaaltjes en actuatoren die ervoor zorgen dat ABS doet wat het moet doen. De actuatoren in dit blok kunnen namelijk de afvoerkanalen openen waardoor de druk in de remklauwen tijdelijk wegvalt. Gelukkig staan deze kanalen in ruststand altijd dicht. Je hoeft dus niet bang te zijn dat het remsysteem niet meer functioneert zodra er zich een storing voordoet: het systeem is “foolproof” en bij storing voelt de auto gewoon aan als een ouderwetse auto zonder ABS: de remmen werken gewoon.
Zoomen we verder in op de werking van deze HCU, dan vallen vooral de 12 uitstekende “pinnen” op. Het zijn deze actuatorpinnen die de kanalen kunnen openen en sluiten. De spoelen die aan de onderzijde van de ECU zitten, vallen over deze pinnen heen bij montage en zodra de ECU een spoel onder spanning zet, wordt de pin door het sterke magnetische veld in de spoel naar beneden gedrukt. Valt de spanning weg, dan springt de pin weer omhoog en is het bijhorende afvoerkanaal direct weer afgesloten.

Midden tussen de actuatorpinnen vinden we ook nog de druksensor terug. Deze sensor meet continu de vloeistofdruk in het systeem en is heel belangrijk voor de pompmotor. De pompmotor draait namelijk niet continu, maar springt bij op momenten dat de druk te laag is. Zonder een goed werkende sensor kan de vloeistofstroom dus niet op druk worden gehouden en zal het systeem uit voorzorg uitvallen.

De ECU

De ECU tenslotte is het brein van de unit. Inputs van diverse sensoren komen binnen, waaronder die van de wielsensoren en de zojuist genoemde druksensor. Afhankelijk van de waarde, beslist de ECU welke actie er moet volgen en stuurt de benodigde actuatoren aan. De ECU bestuurt dus de HCU én de pompmotor. Zoals net al genoemd, beschikt de ECU over spoelen aan de onderzijde. Door deze spoelen onder spanning te zetten, kan de ECU ervoor zorgen dat de actuatorpinnen naar beneden gedrukt worden en zo de remvloeistof kan afvloeien.
In het geval van ESP, heeft de ECU nog meer te doen. Inputs van de stuurhoeksensor en gierhoeksensor moeten met elkaar vergeleken worden om te bepalen of de auto een realistische draaihoek maakt. Draait de auto meer of minder dan verwacht wordt door de waarde van de stuurhoek, dan is er sprake van onderstuur of overstuur. ESP kan beide situaties corrigeren door één of meerdere wielen iets af te remmen om zo weer de gewenste draaihoek (gierhoek) te verkrijgen. Het ABS-systeem remt dan dus volledig zelfstandig één of meerdere wielen af, zonder dat het rempedaal wordt ingetrapt. Dit kan, doordat de pompmotor het systeem ook op druk kan zetten en niet per se een pedaalslag nodig is om druk op te bouwen in het systeem.

Demontage van de ABS-unit

Voordat begonnen wordt met de demontage, raden we aan om in ieder geval de accu los te koppelen en deze pas weer aan te sluiten zodra de ABS-assembly is terug gemonteerd. Er is ook bekend dat er auto’s bestaan waarbij het ABS-systeem opnieuw ingeleerd moet worden. Houd hier rekening mee bij het terug monteren. Laat na het loshalen van de stekker eerst de remvloeistof weglopen en start dan pas met de werkelijke demontage.

De demontage zelf verschilt enorm per type auto. Raadpleeg hiervoor de beschikbare documentatie van de autofabrikant. Wel willen we benadrukken dat het hydrauliekblok van aluminium is gemaakt. Dit is relatief zacht materiaal, dus wees voorzichtig bij het los- en vastdraaien van de remleidingen.