Top 5 auto's waarin de Hella Turbo Actuator het vaakst defect raakt

Turbo Actuator

Kleinere motoren met turbocompressoren: ze komen steeds vaker voor. Door verstrengde milieueisen zijn turbocompressoren goede oplossingen om de kleinere motorinhoud te compenseren. Eén van de varianten op de turbo is de Variabele Geometrie Turbo (VGT). Om de turbo aan te kunnen sturen maken veel van de VGT’s gebruik van een turbo actuator. Zo ook de turbo’s van Garrett die in een groot aantal auto’s zijn toegepast. Hierbij zijn deze Garrett turbo’s vaak in combinatie gebruikt met de actuatoren van Hella.


Deze foutcodes in combinatie met geen / weinig vermogen in de auto kunnen duiden op een defect aan de turbo actuator:

  • Algemene foutcodes: P0234,P0299,P2263
  • BMW: 3F57, 4191
  • Ford / Jaguar: P132A, P132B, P139A, P1952, P1953, P2263
  • Mercedes: 2510
  • Range Rover: P0046, P0047, P0048, P0238, P2263, P259E
  • Volkswagen: P1952, P1953



Mercedes-Benz E-Klasse (W211)

Mercedes-Benz E-Klasse (W211) Mercedes-Benz E-Klasse (W211)

De Audi A6 en de BMW-5 serie: daar ging Mercedes het met de W211 E-Klasse die tussen 2002 en 2009 werd geproduceerd tegenop nemen. In deze jaren produceerde Mercedes aardig wat verschillende types van dit model. Het ‘instapmodel’ was een 163pk sterke 1,8 liter compressormotor (de E200), terwijl het topmodel dankzij een 6,3 achtcilindermotor (en het nodige werk van AMG) een slordige 500pk had. De Hella Turbo Actuator is in de W211 E-Klasse enkel te vinden bij de auto’s die gebruikmaken van een CDI dieselmotor.



icon-check-markVeelvoorkomende OEM nummers


Volvo V70

Volvo V70 Volvo V70

Twintig jaar lang had Volvo hem in productie: de Volvo V70. Deze stationwagen ging in 2016 uit productie en werd opgevolgd door de V90. Zowel de tweede generatie V70’s die tussen 2000 en 2007 als de derde generatie (pre facelift) die tussen 2007 en 2013 werd geproduceerd maken gebruik van een turbo actuator. In zowel de diesel- als de benzinemotoren van deze V70’s is gebruik gemaakt van een turbo actuator, maar de Hella Turbo Actuator is bij deze auto alleen in combinatie met de dieselmotoren te vinden.



icon-check-markVeelvoorkomende OEM nummers


Mercedes-Benz Sprinter (W906)

Mercedes-Benz Sprinter (W906) Mercedes-Benz Sprinter (W906)

Niet alleen in de eerder genoemde E-Klasse gebruikte Mercedes een turbo (actuator), maar ook verschillende varianten van de tweede generatie W906 Sprinter werden hiermee uitgerust. Deze tweede generatie Sprinter werd in 2006 geïntroduceerd en werd twaalf jaar later in 2018 uit productie genomen. De Sprinter wordt veelal als bestelauto/bestelbus en als minibus gebruikt.



icon-check-markVeelvoorkomende OEM nummers


Ford Mondeo III

Ford Mondeo III Ford Mondeo III

Het is de enige auto die het voormalige Top Gear trio Jeremy Clarkson, James May en Richard Hammond unaniem fantastisch vinden: de Ford Mondeo. In 1993 kwam de eerste Mondeo op de markt en werd de opvolger van de Ford Cortina en de Ford Sierra. Nadat de eerste twee generaties voor slechts een korte tijd verkocht werden (respectievelijk drie en vier jaar) werd in 2000 al de derde generatie (CD345) gelanceerd die het tot en met 2007 in de showroom stond. Opvallend feitje: enkel de dieselmotoren van deze Ford werden met een turbo uitgevoerd.



icon-check-markVeelvoorkomende OEM nummers


BMW 3-Serie (E90, E91, E92, E93)

BMW 3-Serie (E90, E91, E92, E93) BMW 3-Serie (E90, E91, E92, E93)

In de periode van 2005 tot en met 2012 was hij zowel als sedan, station, coupé en cabriolet te verkrijgen: de BMW 3-Serie. Na het grote succes van de vier generaties die deze 3-serie vooraf gingen had deze auto een grote naam hoog te houden. Mede dankzij de populariteit van de 420pk sterke M3 is BMW hier meer dan in geslaagd. De turbo actuator zien we echter vooral bij de dieselvarianten vaak defect raken. Met name de 320D, 325D en de 330D lijken gevoelig voor storingen aan de turbo actuator.



icon-check-markVeelvoorkomende OEM nummers


Belangrijkste reden van defecte Hella Turbo Actuator

In 90% van de gevallen is de reden van defecte turbo actuatoren de zogenoemde ‘Wear & Tear’. Door de jaren heen verzamelen uitlaatgassen zich in de turbo waardoor deze verroet raakt. Deze verroeting kan ook nog eens verergerd worden door bijvoorbeeld verstopte DPF-filters en lekkende olie in de turbo. De verroeting vormt zich aan de binnenkant van de turbo waardoor ook de schoepen aangetast raken. De schoepen gaan hierdoor zwaar lopen, waardoor de tandwielen en het wormwiel in de turbo actuator afslijten. Dit zorgt ervoor dat de turbo actuator de schoepen niet meer op een goede manier kan verdraaien en de actuator dus defect raakt. Deze verdraaiingen hebben een grote impact op de prestaties van de turbo. Een verdraaiing van de schoepen van 1 graad kan al een verschil van 10000 toeren in de turbo opleveren!

Let wel op: Het advies dat wij altijd meegeven aan onze klanten is om bij een defecte turbo actuator ook de turbo zelf te na te kijken. Zoals gezegd is verroeting de belangrijkste oorzaak van defecte actuatoren, waardoor de kans dat de actuator opnieuw defect raakt bijzonder groot is wanneer de turbo niet wordt schoongemaakt en gecontroleerd. Bekijk dus altijd de gangbaarheid van de VTG verstelling. Werkt deze stroef dan dient dit eerst verholpen te worden voordat de gereviseerde turbo actuator weer gemonteerd wordt.