Wat is een ABS-systeem en hoe werkt dit in een auto?

De ABS-unit is een systeem dat sinds de jaren 70 in auto’s wordt, nadat het in de jaren 60 voor het eerst werd gebruikt in een Formule 1-auto. Inmiddels kunnen we dit antiblokkeersysteem niet meer wegdenken uit de auto. Sterker nog: een ABS-systeem is tegenwoordig zelfs verplicht bij de ontwikkeling van nieuwe auto’s en motorfietsen. Inmiddels zijn zelfs de eerste e-bikes al met een ABS-systeem uitgerust. Maar hoe werkt zo’n ABS-computer nou eigenlijk en hoe zorgt het ervoor dat de hoeveelheid ongelukken terugloopt?

Het voordeel van ABS ten opzichte van vroeger

Zoals de naam ABS (antiblokkeersysteem) al doet vermoeden, zorgt de ABS ervoor dat de wielen van een auto niet kunnen blokkeren. Vooral als er op slechte wegen of bij slecht weer wordt geremd, wordt de kans op een blokkerend wiel vergroot dankzij de verminderde grip. Wanneer de wielen blokkeren heeft dit natuurlijk een groot effect op de remweg. Op een droog wegdek is de remweg ongeveer 10% langer dan bij een auto met een ABS-systeem, terwijl dit met regenachtige omstandigheden zelfs kan oplopen tot een 30 procent langere remweg!

ABS-units

Hoe werkt een ABS-systeem

Een ABS-systeem doet eigenlijk niets anders dat een ‘pompende’ beweging maken wanneer één of meerdere van de wielen tijdens het remmen dreigt te blokkeren, waardoor het wiel blijft doorrollen. Precies wat je wilt om de remweg te verkorten! Om dit stukje vernuft voor elkaar te krijgen heeft een antiblokkeersysteem drie componenten die tezamen deel uitmaken van het ABS-systeem. Deze onderdelen zijn de pompmotor, de HCU en de ABS ECU.

ABS Pompmotor

Zoals gezegd zorgt de ABS-unit voor een pompende beweging richting de remklauw, zodat het wiel niet kan blokkeren. Dit is een heel snel proces dat tientallen keren per seconde herhaalt wordt. De pompmotor van het ABS-systeem zorgt ervoor dat er druk op het remsysteem behouden wordt. Deze druk is nodig wanneer de ABS-unit ingrijpt om de pompende beweging te maken.

Hydraulic Control Unit

De HCU staat voor ‘Hydraulic Control Unit’, maar wordt ook wel eens het hydraulische blok genoemd. De HCU is een aluminium blok met verschillende ventielen en kanaaltjes. Wanneer de ABS ingrijpt, is het zaak om de druk die het systeem opbouwt door een wiel af te remmen vervolgens weer weg te laten vloeien. Dit gebeurt via de ventielen. Verder zitten er op de HCU verschillende actuatorpinnen die de kanaaltjes in de ABS kunnen openen en sluiten.

ABS ECU

Wat een ‘gewone’ ECU voor de motor is, is de ABS ECU voor het antiblokkeersysteem. Aan de hand van data van bijvoorbeeld de wielsensoren en druksensoren bepaald de ABS ECU of de ABS ook daadwerkelijk actie moet ondernemen. Zodra de ECU een ‘verkeerde’ waarde oppikt, wordt de pompmotor getriggerd om actie te ondernemen.

ABS met ESP

Ter aanvulling op het conventionele ABS-systeem maken steeds meer units gebruik van ESP, wat staat voor Electronic Stability Program. Waar ABS ervoor zorgt dat de wielen tijdens het afremmen niet blokkeren, zorgt ESP ervoor dat de auto ook daadwerkelijk de richting ingaat die de bestuurder wil. Wanneer de auto onderstuur of overstuur dreigt te krijgen, remt de ESP-functionaliteit één of meerdere wielen af, zodat de auto recht op de weg blijft. ESP verzekert dus een stabiel rijgedrag in alle rijrichtingen. Voorbeelden van ABS-units die van ESP gebruikmaken zijn de ATE MK26 ESP en de Bosch 8 ESP. Dankzij ESP’s grote veiligheidsvoordelen is de functionaliteit sinds 2014 verplicht gesteld in alle nieuwe modellen. ESP zorgt voor verschillende studies namelijk voor ongeveer 30% minder éénzijdige ongevallen.