Op het instrumentenpaneel vind je alle informatie die je als bestuurder nodig hebt tijdens het rijden én informatie over bijvoorbeeld de beste route of je favoriete muziek. In dit artikel vertellen we wat er allemaal op het instrumentenpaneel staat, waar deze informatie vandaan komt en wat er vaak kapot gaat. Daarnaast schenken we aandacht aan de mooiste en bijzonderste instrumentenpanelen. Lees snel verder!
Het instrumentenpaneel geeft de bestuurder van de auto alle informatie die nodig is tijdens het rijden. De ingebouwde boordcomputer biedt waardevolle informatie over de status van de auto. Dit helpt bestuurders om de prestaties van hun voertuig in de gaten te houden. Hierbij moet je denken aan:
Daarnaast is het dashboard van essentieel belang voor het monitoren van de status en het functioneren van de auto. De lampjes op het dashboard geven snel inzicht in mogelijke problemen:
Het instrumentenpaneel krijgt gegevens door van talloze sensoren. Deze gegevens wordt vervolgens op het dashboard weergegeven als concrete informatie die de bestuurder nodig heeft. Bij analoge clusters is iedere meter aangesloten op de bijbehorende sensor en geeft de meter deze informatie weer. Denk hierbij aan de snelheidssensor die direct verbonden is met de snelheidsmeter op het dashboard en de huidige rijsnelheid weergeeft. Bij digitale instrumentenpanelen worden de gegevens via een centrale ECU geleid, zodat de informatie ook met andere systemen te delen is. Een goed voorbeeld hiervan is de brandstofmeter. Als de informatie over de hoeveelheid brandstof via een ECU wordt doorgegeven, kan er naast de hoeveelheid brandstof ook informatie over de resterende kilometers worden weergegeven.
Naast informatie over de auto werkt de startblokkering via het instrumentenpaneel. De startblokkering is een beveiligingssysteem dat voorkomt dat een auto kan worden gestart zonder de juiste sleutel. De transponder in de sleutel communiceert met de motorcomputer en het instrumentenpaneel van de auto. Als de juiste code niet wordt herkend, blijft de motor uit. Dit maakt het veel lastiger om de auto te stelen, maar bij een storing in het instrumentenpaneel kan de startblokkering onterecht inspringen. Dit systeem is een veelgebruikte technologie bij de VAG-groep en helpt bij het verbeteren van de algehele veiligheid van voertuigen.
Er zijn veel verschillende defecten mogelijk bij het instrumentenpaneel. Wat het probleem ook is, als bestuurder zit je er niet op te wachten dat je dashboard slecht werkt. Dit zijn de meest voorkomende storingen aan het instrumentenpaneel:
Er zijn analoge, digitale en virtuele instrumentenpanelen. Vroeger was alle informatie analoog, maar tegenwoordig is vrijwel alle informatie op dashboards digitaal. Een analoog instrumentenpaneel herken je aan tellers en klokken met ‘echte’ wijzers.
Een digitaal instrumentenpaneel is vaak een LCD-scherm. De voordelen van een digitaal dashboard is de personaliseerbaarheid, vele keuzemogelijkheden qua vertoningen en overzichtelijke navigatiekaarten. Tegenwoordig worden veel dashboard digitaal aangestuurd, maar beschikken ze nog wel over een analoog uiterlijk. Digitale instrumentenpanelen bevatten steeds meer informatie, zoals navigatie-instructies en informatie over de radio of audio van de auto.
Inmiddels zijn we hard op weg naar virtuele instrumentenpanelen, zoals de Virtual Cockpit van Audi en de Innovision Cockpit van Bosch en Volkswagen. Op deze schermen is natuurlijk alle informatie te vinden die je verwacht op een instrumentenpaneel, maar vind je ook navigatie-instructies en muziekafspeellijsten. De functionaliteit van het dashboard wordt hiermee steeds groter.
De snelheidsmeter van een auto is, in tegenstelling tot de GPS-snelheid van een navigatie-app, nooit 100% nauwkeurig. In 1978 is de ‘UNECE regulation R39’ in het leven geroepen om duidelijkheid rondom snelheidsmeters te creëren. In deze internationale regelgeving is opgenomen dat de aangegeven snelheid nooit lager mag zijn dan de echte snelheid en de aangegeven snelheid ook nooit meer dan 110% van de echte snelheid mag zijn. Daarnaast zijn er testvoorwaarden vastgelegd voor metingen, waarbij buitentemperatuur en type wegdek variabelen zijn die worden meegenomen.
De snelheid die op navigatiesystemen of -apps wordt weergegeven is daarentegen wél de exacte snelheid. Doordat deze systemen gebruik maken van GPS, is de snelheid vrijwel exact te bepalen. In de praktijk betekent dit dat de snelheid op de navigatie altijd iets lager ligt dan de snelheid die de auto zelf weergeeft.
Het instrumentenpaneel is het meest bekeken onderdeel van het interieur, dus het is logisch dat autofabrikanten veel aandacht aan het design besteden. Dat is de ene keer succesvoller dan de andere. Wat ons betreft zijn dit de allermooiste dashboards:
Autofabrikanten doen zo nu en dan flink hun best om onderscheidende, opvallende dashboards te ontwerpen. Hieronder vind je een selectie opvallende instrumentenpanelen:
© 2025 ACTRONICS BV. All Rights Reserved.