Airco en climate control vind je in veel moderne auto’s terug. Met het klimaatbedieningspaneel stel je de temperatuur, de luchtvochtigheid en de luchttoevoer in de auto in. In dit artikel lees je wat climate control en airco precies zijn, hoe de airco werkt en wat er het vaakst kapot gaat. Daar geven we natuurlijk ook tips en oplossingen voor, want reparatie en revisie zijn onze specialiteit!
Bij climate control of airco kan de bestuurder van de auto de temperatuur instellen en houdt het systeem de temperatuur vast. Het systeem kan niet alleen verkoelen of verwarmen, maar is ook verantwoordelijk voor de luchtfiltering en de luchtvochtigheid in de auto. Al deze functies worden geregeld via het klimaatbedieningspaneel.
Er zijn drie soorten aircosystemen om uit te kiezen. De handmatige airco is simpel: je stelt zelf de temperatuur en blaaskracht in, zonder automatische aanpassingen. De semi-automatische airco, ook wel climatic genoemd, bewaakt de temperatuur met sensoren, maar je hebt zelf controle over de blaaskracht. Dan is er de volautomatische airco, of climate control, die continu het klimaat aanpast op basis van snelheid, luchtkwaliteit, zonnestraling en motorbelasting. Elke optie heeft zo zijn voordelen, afhankelijk van je comfortwensen. Je stelt zelf de gewenste temperatuur in, en de airco past alles automatisch aan om deze te behouden.
De airco in je auto bestaat uit diverse onderdelen, zoals een condensor vooraan bij de bumper, een compressor op de motor en een verdamper in het kachelhuis. Ze zijn met elkaar verbonden via drukleidingen en werken met sensoren en pneumatische kleppen die de luchtstroom regelen. Een centrale regelunit ontvangt data van de druksensoren en stuurt bij om de ingestelde temperatuur te handhaven. De airco creëert geen kou, maar onttrekt warmte aan de lucht door verdamping van koelvloeistof, wat voor de gekoelde lucht in het interieur zorgt.
Met een kapotte airco of klimaatbedieningspaneel kun je de temperatuur, luchtvochtigheid en luchtkwaliteit in de auto niet meer goed regelen. De meest voorkomende defecten zijn:
Bij ACTRONICS behandelen we specifieke defecten aan knoppen, displays en sensoren van het airco- en verwarmingssysteem. Onze keuze voor duurzame reparatiemethoden verlengt de levensduur van deze onderdelen aanzienlijk. Met onze speciaal ontwikkelde testopstelling wordt het ACC-paneel in een gecontroleerde omgeving getest, waarbij elke functie nauwkeurig wordt nagebootst.
Wij raden aan om de airco regelmatig te gebruiken, ook als het niet nodig is om de temparatuur te regelen. Daarnaast is periodiek onderhoud belangrijk om zeker te zijn van goede prestaties. Bij het periodieke onderhoud wordt de airco (afhankelijk van de autogarage) ook gecontroleerd, maar vraag het voor de zekerheid altijd na!
Hoewel airco en climate control met dezelfde betekenis gebruikt worden, zijn het niet dezelfde systemen. Oudere auto’s of auto’s in een basisuitvoering beschikken over airco of ARKO (alle ramen kunnen open). Moderne, luxe uitgeruste auto’s beschikken vaak over climate control.
Airconditioning
Climate control
Temperatuur handmatig regelen
Geautomatiseerd in te stellen
Ventilatorsnelheid instellen
Ventilatorstand instellen
Zones voor bestuurder en bijrijder
Direct contact met ACTRONICS
© 2025 ACTRONICS BV. All Rights Reserved.