Gereviseerde onderdelen steeds populairder onder autobezitters

In 2024 hebben meer auto-eigenaren dan ooit gezocht naar autobedrijven die gereviseerde elektronische onderdelen aanbieden. Via de ‘store locator’ op de website van revisiespecialist ACTRONICS werd ruim zestienduizend keer gezocht naar partnergarages waar consumenten terecht konden voor het oplossen van storingen aan hun auto. Dit betekent een stijging van 23% ten opzichte van 2023. 57% van de gebruikers klikten vervolgens door om de contactgegevens van hun gekozen autobedrijf te bekijken.

Thijs Kamp, brand manager van het ACTRONICS Service Point-programma, heeft een duidelijke verklaring voor deze groei. “De vraag naar gereviseerde onderdelen blijft de afgelopen jaren toenemen. Dit is deels te danken aan wetgeving die hergebruik stimuleert, maar zeker ook aan de groeiende bewustwording dat revisie een uitstekend alternatief is voor nieuwe onderdelen. Vroeger hing er vaak een stigma rondom reparatie, omdat men twijfelde aan de kwaliteit. Die onzekerheid woog voor veel mensen niet op tegen de hoge kosten van nieuwe onderdelen. Maar dat sentiment verandert, mede dankzij de hoogwaardige revisieprocessen en geavanceerde testprocedures die de duurzaamheid en betrouwbaarheid van onderdelen steeds beter garanderen.

De voordelen van gereviseerde onderdelen – bijna net zo goed als nieuw, aanzienlijk goedkoper én milieuvriendelijk – worden daardoor steeds meer erkend door consumenten. Gereviseerde onderdelen kunnen in sommige gevallen wel 80% goedkoper zijn dan nieuwe onderdelen. Bovendien hebben klanten door te kiezen voor hergebruik in het afgelopen jaar samen meer dan 100.000 kilo aan grondstoffen bespaard.”

ACTRONICS kijkt vol vertrouwen uit naar het nieuwe jaar. “We hopen dat bij elektronische storingen een ‘figuurlijk lampje’ gaat branden en dat steeds meer mensen kiezen voor revisie als het duurzame en voordelige antwoord,” besluit Kamp.