Riedemann maakt kwartet ADAC ACTRONICS Rallye Sulingen compleet

Christian Riedemann heeft voor de vierde maal zijn thuiswedstrijd op z'n naam geschreven. In een sterk bezette ADAC ACTRONICS Rallye Sulingen leidde de Hyundai i20 Rally2 coureur van start tot finish. In de Opel e-Rally Cup ging de zege naar Max Reiter.

Bandenkeuze

Met een internationaal startveld van bijna 140 deelnemers, waarvan 25 uit de Rally2-klasse (de topklasse van de Duitse rallysport), beloofde de 34e editie van de rally op voorhand een prachtig affiche te worden. Nadat een 4 kilometer lange shakedown om en door Barenburg op donderdag was afgewikkeld, stond de officiële start van de rally op de vrijdagmiddag gepland. Op het programma: twee passages over het voormalige militaire oefenterrein 'IVG Gelände' en een publieksproef over het industrieterrein van Sulingen. Bij een rondje over het service park was er één thema die de boventoon voerde en dat was het weer. Dat het zou gaan regenen stond eigenlijk wel vast. Maar wanneer? En dus was vraag: welke banden moeten er gemonteerd worden.

Naast de Duitse teams stonden ook topcoureurs uit Denemarken en Nederland aan het vertrek

Kanshebber Griebel vind op IVG-Gelande zijn Waterloo

De "Lokal-Matador" Riedemann greep meteen de koppositie met een scratch op de eerste klassementsproef. Waar Riedemann het Skoda-trio Griebel, Tannert en Geipel tijdens de eerste ronde van het Duits kampioenschap (Rallye Erzgebirge) nog voor moest laten, liet hij deze drie nu dus achter zich. Op KP2, waar enkele duizenden toeschouwers zich hadden verzameld voor een rondkoers op het industrieterrein van Sulingen, was het Griebel die een klein tikje uitdeelde met een besttijd. Waar de eerste rijders op de tweede klassementsproef nog in het droge konden rijden, begon het niet veel later te stortregenen. En dat betekent dat iedereen toch wel met angst en beven zich ging opmaken voor een nieuwe passage over het inmiddels kletsnatte IVG-Gelände. Het bosrijke gebied is normaliter gesloten terrein en dus zorgt de regen voor een extra tricky ondergrond. De smalle weggetjes zijn onvergefelijk: bijna ieder foutje wordt afgestraft. Dat ondervond ook Marijan Griebel. Net als vorig jaar moest hij de strijd om de eindzege staken op het militaire terrein. In een gladde bocht schoof de Skoda-rijder van de baan en was het game-over. Rally-leider Riedemann hield zijn hoofd ondanks de verraderlijke omstandigheden koel en zette zijn tweede besttijd van de rally op de klokken. Het duo Riedemann-Otterbach had hierdoor aan het eind van de eerste dag 14,4 seconden voorsprong op Geipel en 21 seconden op Tannert. De verrassing van de eerste dag was misschien wel de Deen Kenneth Madsen. Ondanks zijn ietwat verouderde Peugeot 208 R5, sloot de Deens kampioen van vorig jaar de dag op een vierde plek af.

Mokerslag Riedemann

Op dag 2 van de ADAC ACTRONICS Rallye Sulingen stond nog iets meer dan 80 kilometer op het programma, verspreid voer acht verschillende klassementsproeven. De dag werd gestart met tweemaal een boucle met de proef nabij Staffhorst en een extra lange en volledig anders uitgetekende route op het IVG Gelände. Het was Hyundai-rijder Riedemann die een regelrechte mokerslag uitdeelde. Waar op de proef rondom Staffhorst Julius Tannert tweemaal de snelste was, was het Riedemann die op het militaire terrein de snelste tijd neerzette. In de stratenlabyrint was het inschatten van het grip level erg lastig, omdat het op sommige plaatsen nog kletsnat was. Tannert, die inmiddels Philip Geipel voorbijgestoken was, keek inmiddels tegen een achterstand van ruim 49 seconden aan. De strijd voor de eindzege leek dus in kannen en kruiken.

Hyundai-coureur Christian Riedemann op weg naar de overwinning

ACTRONICS Power Stage zorgt voor spectaculaire beelden

Ondanks dat de spanning voor de zege misschien weg was, stonden er in de middag nog vier bloedsnelle proeven op het programma: tweemaal KP Brake en tweemaal KP Nechtelsen. En vooral die tweede is zowel door vele rijders als publiek erg geliefd. Belangrijkste reden: de inmiddels beruchte jump waarbij de coureurs vanaf het onverhard over de Hoyaer Straße de nodige vliegmeters afleggen. De tweede passage over deze KP was dan ook om die reden omgedoopt tot de ACTRONICS Power Stage. Ook nu kende de dominante Riedemann geen genade. Met drie achtereenvolgende snelste tijden, waaronder de ACTRONICS Power Stage, pakte hij voor de vierde keer de overwinning in 'zijn' Sulingen. Een enorme opsteker voor de 35-jarige Riedemann, wiens laatste overwinning al van september 2020 dateerde. Plek 2 was er voor Julius Tannert, die hiermee hele goede zaken doet voor het Duits kampioenschap. Philip Geipel, die vorig jaar de ADAC ACTRONICS Rallye Sulingen wist te winnen, vervolledigt het podium. Plek 4 was er voor Kenneth Madsen, die hiermee de winnaar was van het Deens kampioenschap. Björn Satorius was met zijn vijfde plek de winnaar voor het Nederlands kampioenschap, waarvoor hij zich last minute had ingeschreven.

Philip Geipel gaat met de voetjes van de vloer tijdens de ACTRONICS Power Stage

Internationaal podium Opel e-Rally Cup

Een andere prominente rol in Sulingen was er voor de Opel e-Rally Cup. 's Werelds enige rallyklasse begon haar internationale kampioenschap in de ADAC ACTRONICS Rallye Sulingen. 14 deelnemers uit 6 verschillende landen stonden aan het vertrek voor de derde jaargang van dit kampioenschap. Een bijzonder feit is dat er drie vrouwelijk equipes aan het vertrek stonden. En dat er met deze vrouwen niet te sollen valt, bleek direct al op KP1. Op het iVG-terrein pakte de Française Sarah Rumeau direct de snelste tijd, ruim 15 seconden voor landgenoot Terence Callea. Een primeur, want nog nooit behaalde een vrouw de snelste tijd in de Opel e-Rally Cup. Dat de ruim 11 kilometer lange proef uitdagend was, bleek wel uit het feit dat vier equipes met een lekke band aan de finish kwamen. Ondanks een wat mindere tijd op KP2, was het Rumeau die met de koppositie de vrijdagavond afsloot. Op de zaterdagochtend moest de 27-jarige Rumeau (die overigens voor het eerst met deze auto reed) de koppositie afstaan aan haar landgenoot Callea. De grootste opmars zagen we echter tot op dat moment iets verder in de achtergrond. Zowel Max Reiter als de Zweed Calle Carlberg hadden dankzij een lekke band op KP1 een flinke achterstand opgelopen, maar beide waren hard op weg om deze beetje bij beetje weg te poetsen. Met nog drie proeven op het programma pakte het Duitse rallytalent Max Reiter de koppositie over van Callea en stond deze niet meer af. Dat betekent dat Reiter zijn overwinning van vorig jaar weet te prolongeren. Ondanks drie snelste tijden strandde de andere 'upcoming men' Calle Carlberg op P3. Terence Callea zette alles op alles om zijn tweede plek veilig te stellen en dat deed hij met succes. Een podium met drie verschillende nationaliteiten, drie verhalen, maar allemaal een grote glimlach op hun gezicht!

En gesproken over een glimlach. Ook het team van ACTRONICS kijkt met een erg goed gevoel terug op de rally. Een prachtig deelnemersveld, uitdagende klassementsproeven, enthousiast publiek en bovenal een geweldige rallysfeer. Via deze weg willen we aan iedereen die aan de rally heeft bijgedragen nogmaals heel erg bedanken. Specifiek dank aan de organisatie en vrijwilligers die dankzij hun tomeloze inzet een fantastisch evenement hebben weten neer te zetten! De volgende ACTRONICS partnerrally is in Spanje, waar rondom de hoofdstad de ACTRONICS Rallye Tierra de Madrid op 6 en 7 oktober wordt verreden.