Afgelopen weekend was het dan eindelijk zover! Het was tijd voor de 33e ADAC ACtronics Rallye Sulingen, de eerste editie in samenwerking met ACtronics. De rally telde mee voor het Duitse Rallykampioenschap en was de openingswedstrijd voor de Opel e-Rally Cup.
Op de planning stonden 13 klassementsproeven, waarvan het grootste aantal (9 stuks) op zaterdag 7 mei werd verreden. De overige 4 werden op vrijdag verreden. De officieuze start van de rally was echter op de donderdag. De rijders hadden op de eerste dag de kans om hun auto af te stellen op de shakedown. Op deze vier kilometer lange proef lagen de snelheden direct al bijzonder hoog op de snelle asfaltwegen. Alle top favorieten uit het Duitse kampioenschap voor de eindzege waren aanwezig. Vooraf waren er namelijk vier namen die de grootste kans leken te maken. Het kwartet Philip Geipel (Skoda Fabia), Marijan Griebel (Citroen C3), Dominik Dinkel (Ford Fiesta) en Julius Tannert (Volkswagen Polo) hebben allen al bewezen een rally van formaat te kunnen winnen.
De ‘echte’ start van de rally was dus op vrijdag. Voor de rijders begon deze al vroeg met het verkennen van de klassementsproeven, waarna rond de klok van 5 gestart werd met WP Dahlskamp en WP Bahrenborstel. De klassementsproeven werden beide tweemaal verreden. De met startnummer 1 vertrokken Philip Geipel pakte meteen op de openingsproef de scratch. De droogte van de afgelopen weken en de beperkte hoeveelheid wind zorgde ervoor dat de stof op de vele onverharde wegen bleef hangen. Zou de eerste startpositie die Geipel dankzij zijn overwinning in de Rallye Erzgebirge heeft verworven dan toch goed uitpakken?
Normaliter zou een eerste startpositie met deze grote hoeveelheid onverhard namelijk nadelig uitpakken, omdat je het meeste vuil voor de andere rijders al ‘wegveegt’. Het lijkt Geipel echter weinig te deren. Op de overige drie klassementsproeven pakt hij namelijk een eerste, tweede en derde plaats, waardoor hij als leider de nacht in ging. Marijan Griebel staat na de eerste avond op plek twee en Julius Tannert op plek drie. Pechvogel van de avond is Dominik Dinkel. Ondanks twee snelste tijden staat hij na de eerste avond op de vierde plaats. Een lekke band op WP3 Dahlskamp zorgde ervoor dat hij bijna een halve minuut op de concurrentie verloor.
Ook de strijd voor de Opel e-Rally Cup rijders is op de vrijdagavond in alle hevigheid losgebarsten. In tegenstelling tot de ‘gewone’ rally, reden de coureurs in hun elektrische Opel Corsa drie klassementsproeven. Dat het een spannende strijd belooft te worden, blijkt wel uit het feit dat op alle proeven een andere coureur de snelste is. Christian Lemke zette op de eerste WP de snelste tijd neer, terwijl de Zweed Calle Carlberg en Max Reiter de andere twee klassementsproeven wonnen.
Veel rust voor de rijders was er niet, want het programma op de zaterdag begon om half negen met twee keer de proef rondom Nechtelsen en Sudbruch. Ook nu was het opnieuw Philip Geipel die het beste uit de startblokken kwam. Met een snelste tijd op de eerste twee klassementsproeven had de door Katrin Becker-Brugger genavigeerde Geipel een mooiste voorsprong van ruim 18 seconden opgebouwd op zijn naaste belagers.
De overwinning was echter alles behalve binnen. Op de drie daarop volgende klassementsproeven was het namelijk Marijan Griebel die twee maal een snelste tijd wist te klokken in zijn door Sainteloc geprepareerde Citroën C3 Rally2. Op de daaropvolgende klassementsproeven sloeg echter het noodlot voor Griebel toe. Een brand onder de motorkap zorgde ervoor dat hij z’n auto aan de kant moest zetten en de strijd moest staken. Dat betekende dat Geipel een hele comfortabele voorsprong van ruim 40 seconden had opgebouwd en de rally ‘rustig’ kon uitrijden. Of was het toch nog niet beslist?
Er begonnen zich namelijk donkere wolken boven het ‘Sulinger Land’ te vormen. De omstandigheden werden bijzonder tricky en dus zou een verkeerde bandenkeuze catastrofaal kunnen zijn. Op het menu stonden namelijk twee van de lastigste proeven van de rally: WP Brake met zijn smalle wegen en de beruchte jump en WP Eickhofer Heide op het voormalige militaire oefenterrein. Deze tweede klassementsproef was omgedoopt tot de ACtronics Power Stage. Een naam die met de lastige omstandigheden extra kracht kreeg. De verschillen waren namelijk immens groot. Volkswagen coureur Julius Tannert leek het beste met de situatie om te kunnen gaan. Hij noteerde zowel een snelste tijd op WP Brake als op de ACtronics Power Stage op de Eickhofer Heide waar hij maar liefst 15 seconden terug pakte op Geipel.
Het is echter een eindsprint die te laat komt. Met nog één proef te rijden zijn het Philip Geipel en zijn navigatrice Katrin Becker-Brugger die soeverein de eindzege in de ADAC ACtronics Rallye Sulingen pakken. De knappe slotfase van Julius Tannert zorgt er wel voor dat hij op de laatste proef over Ford-rijder Dominik Dinkel wipt. Bij de 2WD auto’s is het Nico Knacker die in zijn Renault Clio Rally4 de overwinning pakt en Volkswagen rijder Dennis Rostek pakt met grote overtuiging de overwinning in de Gentlemen Trophy.
Bij de Opel e-Rally Cup zijn er twee rijders die de proeven op de zaterdag domineren. Max Reiter en Christian Lemke verdelen de overwinningen over de zaterdag. Eerstgenoemde pakte ook de overwinning op de ACtronics Power Stage. Lemke had door een crash op de vrijdagavond een goede eindklassering al in het water zien vallen, wat betekent dat Reiter de eerste wedstrijd van de e-Rally Cup pakte. Nieuwkomer Timo Schulz pakte de tweede plaats en de derde plaats is voor Calle Carlberg die ook zijn eerste rally in de cup reed.
Als ACtronics kijken we terug op drie intensieve, maar bovenal prachtige dagen. Uitdagende klassementsproeven en een goede sfeer zorgden ervoor dat iedereen met een glimlach aan de finish van de rally stond. Bij deze willen we de organisatie bedanken en complimenteren voor een geslaagd evenement en we kijken uit naar de 34 ADAC ACtronics Rallye Sulingen in 2023. Zaterdag 14 mei is op ntv om 12.30 uur een uitgebreide samenvatting van de rally te zien.
Bekijk hier onze fotogalerij
© 2025 ACTRONICS BV. All Rights Reserved.