Turbo-actuatoren
Registreer of log in om prijzen te zien
Foutcode P0299 staat voor ‘Turbo Underboost’ en betekent dat de turbodruk lager is dan verwacht. Dit probleem kan bij diverse automerken en modellen voorkomen, maar hier richten we ons specifiek op Mercedes-Benz en Jeep-modellen met de Hella Turbo Actuator. Dit onderdeel werd veel toegepast in turbo’s van Garrett tussen 2005 en 2015. Modellen zoals de Mercedes C-Klasse, E-Klasse, S-Klasse, Sprinter en Vito, evenals de Jeep (Grand) Cherokee en Wrangler, kunnen gevoelig zijn voor deze storing. In dit artikel bespreken we de betekenis, symptomen, oorzaken en oplossingen van foutcode P0299, met extra aandacht voor problemen met de turbo actuator.
Een turbo comprimeert de aangezogen lucht en drukt deze naar de inlaatzijde van de motor waardoor er overdruk gegenereerd kan worden. Dit maakt een efficiëntere verbranding en meer vermogen mogelijk. Bij foutcode P0299 wordt de gewenste turbodruk niet bereikt. Hoewel dit kan wijzen op een defecte turbo, ligt de oorzaak vaak in andere onderdelen van het systeem.
Symptomen van foutcode P0299 kunnen variëren van verminderd motorvermogen en trage acceleratie tot het activeren van het motorstoringslampje (MIL). In sommige gevallen gaat de motor in de noodloopmodus.
De foutcode P0299 heeft verschillende mogelijke oorzaken. De eerste en belangrijkste oorzaak is een probleem met de actuator. Daarnaast kunnen lekkages in het vacuüm- of turbosysteem leiden tot drukverlies. Gescheurde slangen of een defecte tussenkoeler kunnen bijvoorbeeld de oorzaak zijn. Vervuiling is ook een veelvoorkomend probleem: een verstopt roetfilter (DPF) of een geblokkeerde katalysator kunnen de werking van de turbo belemmeren, maar ook vervuiling in het verstelmechanisme van de turbo kan problemen opleveren. Ten slotte kunnen defecte sensoren, zoals de positiesensor van de turbo, bijdragen aan het ontstaan van foutcode P0299.
Je kunt de volgende stappen doorlopen om te controleren wat de oorzaak van de P0299-storing is:
Hoewel foutcode P0299 diverse oorzaken kan hebben, blijkt in veel gevallen een defecte turbo actuator het probleem. ACTRONICS biedt een duurzame revisieoplossing voor de Hella Turbo Actuator, die gebruikt wordt in Garrett-turbo’s. Bij revisie worden bekende problemen, zoals losse verbindingen op de printplaat en slijtage aan de tandwielen, aangepakt. Door een defecte actuator te repareren voorkom je verdere schade aan de turbo of zelfs de motor. Een tijdige revisie is dus essentieel. ACTRONICS biedt hierbij 2 jaar garantie op de gereviseerde actuator.
Wil je meer weten over onze revisieoplossingen voor de Hella Turbo Actuator? Onze zakelijke technische helpdesk staat op werkdagen van 08:00 tot 17:00 voor je klaar. Neem contact met ons op voor meer informatie!
© 2025 ACTRONICS BV. All Rights Reserved.