De logica achter de VAG OE-nummers ontleed
Bij het aanmelden van een revisie-opdracht vragen wij altijd naar het OE-nummer: een nummer dat elk onderdeel van de fabrikant meekrijgt. “OE” staat voor “Original Equipment” oftewel een origineel onderdeel. Dit nummer is uniek voor een bepaalde productieserie. In eerste instantie lijken dit redelijk willekeurige nummers, maar schijn bedriegt. Vooral bij de Volkswagen Group (VAG) is een hele sterke logica in het systeem aanwezig, welke overigens in de jaren 30 door Ferdinand Porsche werd bedacht. In dit artikel zullen we de logica achter deze OE-nummers ontleden.
De opdeling van het onderdeelnummer
Een OE-nummer bij de VAG-merken bestaat altijd uit minimaal negen tekens. Binnen dit fabrikantnummer zijn er vervolgens verschillende groepjes van nummers en cijfers op te delen die zo hun eigen betekenis hebben. De combinatie van deze verschillende cijfers en letters duidt vervolgens het exacte onderdeel aan. De structuur van het codesysteem is hieronder te zien. De eerste negen tekens zijn hierin verplicht, de tekens daarna zijn afhankelijk van het onderdeel optioneel.
Set 1: Motor/model waar het onderdeel op van toepassing is
De eerste drie getallen staat voor de auto of het motorblok waar het onderdeel op van toepassing is. Een overzicht van een aantal veelvoorkomende nummers die betrekking hebben op een bepaald model is hieronder te vinden.
Code | Merk | Model |
---|---|---|
1C0 | Volkswagen | New Beetle (9C1,1C1,1Y7) |
1H0 | Volkswagen | Golf III (1H_) |
1H5 | Volkswagen | Vento (1H2) |
1J0 | Volkswagen | Golf MK4 (1J_) |
1J5 | Volkswagen | Bora (1J2,1J6) |
1K0 | Volkswagen | Golf V (1K_) |
1K0 | Volkswagen | Jetta III (1K2) |
1K0 | Volkswagen | Golf VI (5K1,5I7,AJ5) |
1K0 | Volkswagen | Golf IV (1J_) |
1K8 | Volkswagen | Scirocco (137) |
1M0 | Seat | Leon (1M1) |
1M0 | Seat | Toledo (1M2) |
1P0 | Seat | Leon (1P1) |
1Q0 | Volkswagen | EOS |
1S0 | Volkswagen | UP! |
1SL | Seat | MII (KF1_) |
1ST | Skoda | Citigo |
1T0 | Volkswagen | Touran (1T1,1T2,1T3) |
1U0 | Skoda | Octavia (1U) |
1U1 | Skoda | Octavia (1U) |
1U2 | Skoda | Octavia (1U) |
1Z0 | Skoda | Octavia (1U) |
2E0 | Volkswagen | Crafter (2E_,2F_) |
2H0 | Volkswagen | Amarok |
2K0 | Volkswagen | Caddy (2K,2C_) |
3A0 | Volkswagen | Passat (3A2,3A5,35I) |
3B0 | Volkswagen | Passat (3B2,3B5) |
3C0 | Volkswagen | Passat (362,365) |
3C8 | Volkswagen | CC |
3D0 | Volkswagen | Phaeton (3D_) |
3R0 | Seat | Exeo |
3T1 | Skoda | Superb (3T) |
3T2 | Skoda | Superb (3T) |
3U0 | Skoda | Superb (3U) |
3W0 | Bentley | Continental GT |
3W7 | Bentley | Continental GT |
4B0 | Audi | A6 (4B,C5) |
4D0 | Audi | A8 (4D,4D8) |
4E0 | Audi | A8 (4E) |
4F0 | Audi | A6 (4F,C6) |
4F0 | Audi | A6 (C6) |
4G8 | Audi | A6/A7 (4G,C7 - 4GA) |
4L0 | Audi | Q7 (4L) |
5J0 | Skoda | Roomster (5J) |
5J0 | Skoda | Fabia (5J) |
5K0 | Volkswagen | Golf VI (5K1,5I7,AJ5) |
Code | Merk | Model |
---|---|---|
5K7 | Volkswagen | Golf VI (5K1,5I7,AJ5) |
5L0 | Skoda | Yeti (5L) |
5M0 | Volkswagen | Golf V / Golf Plus (5M1/1KP) |
5N0 | Volkswagen | Tiguan (5N_) |
5P0 | Seat | Toledo III (5P2) |
5P0 | Seat | Altea |
5Z0 | Volkswagen | Fox |
6H0 | Seat | Arosa |
6J0 | Seat | Ibiza V |
6K0 | Seat | Inca |
6K9 | Volkswagen | Caddy II (9K_,9U_) |
6K9 | Volkswagen | Polo (6N,6K) |
6L0 | Seat | Cordoba |
6L0 | Seat | Ibiza II,III,IV |
6L0 | Seat | Ibiza II,III,IV |
6N0 | Volkswagen | Polo (6N,6K) |
6R0 | Volkswagen | Polo (6R,6C) |
6X0 | Volkswagen | Lupo (6X1,6E1) |
6Y1 | Skoda | Fabia (6Y) |
6Y2 | Skoda | Fabia (6Y) |
6Y2 | Skoda | Fabia (6Y) |
7D0 | Skoda | Transporter T4 (70X_,7D_) |
7E0 | Volkswagen | Multivan V |
7H0 | Volkswagen | Multivan V |
7H0 | Volkswagen | Transporter T5 |
7H5 | Volkswagen | Transporter T5 |
7L6 | Volkswagen | Touareg (7LA,7L6,7L7) |
7M0 | Volkswagen | Sharan (7M3,7M8,7M9) |
7M0 | Seat | Alhambra (7V8,7V9) |
7M3 | Seat | Sharan (7M3,7M8,7M9) |
7M7 | Seat | Alhambra (7V8,7V9) |
7N0 | Volkswagen | Sharan (7N) |
7N5 | Seat | Alhambra (710) |
8D0 | Audi | A4 (8D,B5 - 8E2/5,B6) |
8E0 | Audi | A4 (8E2/5,B6) |
8H0 | Audi | A4 (8EC/D,B7) |
8K0 | Audi | A4 (8K) |
8K0 | Audi | A4 (8K,B8) |
8L0 | Audi | A3 (8L) |
8N1 | Audi | TT (8N) |
8N2 | Audi | TT (8N) |
8P0 | Audi | A3 (8P) |
8R0 | Audi | Q5 (8R) |
8T0 | Audi | A5 (8T,8F) |
8X0 | Audi | A1 |
8Z0 | Audi | A2 |
In sommige gevallen kan het dus ook voorkomen dat de eerste drie tekens betrekking hebben op een bepaald motorblok. Een voorbeeld hier van is 06C. Deze code duidt het 3.0L V6 motorblok van Audi, terwijl 077 voor het V8-blok uit een Volkswagen Touareg staat.
Set 2: De onderdeelgroep
Het tweede groepje van drie cijfers duidt aan tot welke onderdeelgroep het component behoort. Hierbij geeft het eerste getal heeft het ‘hoofd domein’ van de onderdeelgroep aan. Een overzicht van de betekenis hiervan is hieronder te vinden.
- Motor
- Brandstof, uitlaat en airco/koeling
- Versnellingsbak en transmissie
- Stuurinrichting, vooras en differentieel
- Achteras
- Remmen en wielen
- Hand- en voethendels, pedalen
- Carrosserie en interieur
- Elektra en elektrische systemen
- Accessoires (aansluitingen, stickers, radio etc.)
Bij veel van de VAG-onderdelen die ACtronics reviseert, zal het eerste getal van deze reeks dus ‘9’ zijn. Het tweede en derde getal in deze reeks geven het sub-domein van de onderdeelgroep aan. Zo duidt ‘20’ bijvoorbeeld een instrumentenpaneel aan. Een OE-nummer beginnend met “5K0 920” is dus een instrumentenpaneel van een Volkswagen Golf VI.
Set 3: Onderdeelnummer
De derde set van drie getallen duidt vervolgens het exacte onderdeel aan. Dit is dus de identificatie van de bepaalde versie van het onderdeel. Dit is altijd een combinatie van drie cijfers. Zo kan 960 bijvoorbeeld een bepaald onderdeelnummer in de lijn met Volkswagen Golf VI instrumentenpanelen zijn.
Set 4: Modificatiecode
Het VAG-onderdeelnummer wordt in (in sommige gevallen) afgesloten met één of meerdere tekens. Als het nummer wordt afgesloten met één of twee letters, dan betekent het dat er een bepaalde modificatie van het onderdeel is geweest die voor een bepaalde auto is toegepast.
Set 5: Kleurcode
In sommige gevallen wordt het onderdeelnummer afgesloten met een code bestaande uit 3 letters en/of cijfers. Hiermee wordt een bepaalde kleur aangeduid waarin het onderdeel eventueel is uitgevoerd. Q70 duidt bijvoorbeeld op een lichtbeige onderdeel, U71 op flanel grijs en B41 op zwart.
Kortom:
In totaal bestaat een VAG-onderdeel dus altijd minimaal uit 9 tekens (set 1, 2 en 3), maar het kan door verschillende modificaties of kleuren oplopen tot maar liefst 14 tekens.
Waarschijnlijk is nu wel duidelijk waarom wij juist graag het OE-nummer willen weten en niet af gaan op de overige onderdeelnummers: dit nummer vertelt ons met absolute zekerheid en met groot detail over welk onderdeel het gaat. Voor ons is dit hele belangrijke informatie, omdat elk OE-nummer bepaalde eigenschappen heeft die het revisieproces beïnvloeden, door bijvoorbeeld veelvoorkomende defecten. Overigens wel een kleine voetnoot: we moeten toegeven dat niet ieder concern zo gestructureerd werkt met OE-nummers als VAG, dus verwacht niet altijd een dergelijke logica. Er zijn heel veel verschillende variaties bekend in de opbouw van het OE-nummer.
Heb je naar aanleiding van dit artikel nog vragen over het OE-nummer van jouw onderdeel? Neem dan gerust contact met ons op!