De logica achter de VAG OE-nummers ontleed

Bij het aanmelden van een revisie-opdracht vragen wij altijd naar het OE-nummer: een nummer dat elk onderdeel van de fabrikant meekrijgt. “OE” staat voor “Original Equipment” oftewel een origineel onderdeel. Dit nummer is uniek voor een bepaalde productieserie. In eerste instantie lijken dit redelijk willekeurige nummers, maar schijn bedriegt. Vooral bij de Volkswagen Group (VAG) is een hele sterke logica in het systeem aanwezig, welke overigens in de jaren 30 door Ferdinand Porsche werd bedacht. In dit artikel zullen we de logica achter deze OE-nummers ontleden.

De opdeling van het onderdeelnummer

Een OE-nummer bij de VAG-merken bestaat altijd uit minimaal negen tekens. Binnen dit fabrikantnummer zijn er vervolgens verschillende groepjes van nummers en cijfers op te delen die zo hun eigen betekenis hebben. De combinatie van deze verschillende cijfers en letters duidt vervolgens het exacte onderdeel aan. De structuur van het codesysteem is hieronder te zien. De eerste negen tekens zijn hierin verplicht, de tekens daarna zijn afhankelijk van het onderdeel optioneel.

vag-nummers

Set 1: Motor/model waar het onderdeel op van toepassing is

De eerste drie getallen staat voor de auto of het motorblok waar het onderdeel op van toepassing is. Een overzicht van een aantal veelvoorkomende nummers die betrekking hebben op een bepaald model is hieronder te vinden.

Code Merk Model
1C0 Volkswagen New Beetle (9C1,1C1,1Y7)
1H0 Volkswagen Golf III (1H_)
1H5 Volkswagen Vento (1H2)
1J0 Volkswagen Golf MK4 (1J_)
1J5 Volkswagen Bora (1J2,1J6)
1K0 Volkswagen Golf V (1K_)
1K0 Volkswagen Jetta III (1K2)
1K0 Volkswagen Golf VI (5K1,5I7,AJ5)
1K0 Volkswagen Golf IV (1J_)
1K8 Volkswagen Scirocco (137)
1M0 Seat Leon (1M1)
1M0 Seat Toledo (1M2)
1P0 Seat Leon (1P1)
1Q0 Volkswagen EOS
1S0 Volkswagen UP!
1SL Seat MII (KF1_)
1ST Skoda Citigo
1T0 Volkswagen Touran (1T1,1T2,1T3)
1U0 Skoda Octavia (1U)
1U1 Skoda Octavia (1U)
1U2 Skoda Octavia (1U)
1Z0 Skoda Octavia (1U)
2E0 Volkswagen Crafter (2E_,2F_)
2H0 Volkswagen Amarok
2K0 Volkswagen Caddy (2K,2C_)
3A0 Volkswagen Passat (3A2,3A5,35I)
3B0 Volkswagen Passat (3B2,3B5)
3C0 Volkswagen Passat (362,365)
3C8 Volkswagen CC
3D0 Volkswagen Phaeton (3D_)
3R0 Seat Exeo
3T1 Skoda Superb (3T)
3T2 Skoda Superb (3T)
3U0 Skoda Superb (3U)
3W0 Bentley Continental GT
3W7 Bentley Continental GT
4B0 Audi A6 (4B,C5)
4D0 Audi A8 (4D,4D8)
4E0 Audi A8 (4E)
4F0 Audi A6 (4F,C6)
4F0 Audi A6 (C6)
4G8 Audi A6/A7 (4G,C7 - 4GA)
4L0 Audi Q7 (4L)
5J0 Skoda Roomster (5J)
5J0 Skoda Fabia (5J)
5K0 Volkswagen Golf VI (5K1,5I7,AJ5)
Code Merk Model
5K7 Volkswagen Golf VI (5K1,5I7,AJ5)
5L0 Skoda Yeti (5L)
5M0 Volkswagen Golf V / Golf Plus (5M1/1KP)
5N0 Volkswagen Tiguan (5N_)
5P0 Seat Toledo III (5P2)
5P0 Seat Altea
5Z0 Volkswagen Fox
6H0 Seat Arosa
6J0 Seat Ibiza V
6K0 Seat Inca
6K9 Volkswagen Caddy II (9K_,9U_)
6K9 Volkswagen Polo (6N,6K)
6L0 Seat Cordoba
6L0 Seat Ibiza II,III,IV
6L0 Seat Ibiza II,III,IV
6N0 Volkswagen Polo (6N,6K)
6R0 Volkswagen Polo (6R,6C)
6X0 Volkswagen Lupo (6X1,6E1)
6Y1 Skoda Fabia (6Y)
6Y2 Skoda Fabia (6Y)
6Y2 Skoda Fabia (6Y)
7D0 Skoda Transporter T4 (70X_,7D_)
7E0 Volkswagen Multivan V
7H0 Volkswagen Multivan V
7H0 Volkswagen Transporter T5
7H5 Volkswagen Transporter T5
7L6 Volkswagen Touareg (7LA,7L6,7L7)
7M0 Volkswagen Sharan (7M3,7M8,7M9)
7M0 Seat Alhambra (7V8,7V9)
7M3 Seat Sharan (7M3,7M8,7M9)
7M7 Seat Alhambra (7V8,7V9)
7N0 Volkswagen Sharan (7N)
7N5 Seat Alhambra (710)
8D0 Audi A4 (8D,B5 - 8E2/5,B6)
8E0 Audi A4 (8E2/5,B6)
8H0 Audi A4 (8EC/D,B7)
8K0 Audi A4 (8K)
8K0 Audi A4 (8K,B8)
8L0 Audi A3 (8L)
8N1 Audi TT (8N)
8N2 Audi TT (8N)
8P0 Audi A3 (8P)
8R0 Audi Q5 (8R)
8T0 Audi A5 (8T,8F)
8X0 Audi A1
8Z0 Audi A2

In sommige gevallen kan het dus ook voorkomen dat de eerste drie tekens betrekking hebben op een bepaald motorblok. Een voorbeeld hier van is 06C. Deze code duidt het 3.0L V6 motorblok van Audi, terwijl 077 voor het V8-blok uit een Volkswagen Touareg staat.

Set 2: De onderdeelgroep

Het tweede groepje van drie cijfers duidt aan tot welke onderdeelgroep het component behoort. Hierbij geeft het eerste getal heeft het ‘hoofd domein’ van de onderdeelgroep aan. Een overzicht van de betekenis hiervan is hieronder te vinden.

  1. Motor
  2. Brandstof, uitlaat en airco/koeling
  3. Versnellingsbak en transmissie
  4. Stuurinrichting, vooras en differentieel
  5. Achteras
  6. Remmen en wielen
  7. Hand- en voethendels, pedalen
  8. Carrosserie en interieur
  9. Elektra en elektrische systemen
  10. Accessoires (aansluitingen, stickers, radio etc.)

Bij veel van de VAG-onderdelen die ACtronics reviseert, zal het eerste getal van deze reeks dus ‘9’ zijn. Het tweede en derde getal in deze reeks geven het sub-domein van de onderdeelgroep aan. Zo duidt ‘20’ bijvoorbeeld een instrumentenpaneel aan. Een OE-nummer beginnend met “5K0 920” is dus een instrumentenpaneel van een Volkswagen Golf VI.

vag-nummers

Set 3: Onderdeelnummer

De derde set van drie getallen duidt vervolgens het exacte onderdeel aan. Dit is dus de identificatie van de bepaalde versie van het onderdeel. Dit is altijd een combinatie van drie cijfers. Zo kan 960 bijvoorbeeld een bepaald onderdeelnummer in de lijn met Volkswagen Golf VI instrumentenpanelen zijn.

Set 4: Modificatiecode

Het VAG-onderdeelnummer wordt in (in sommige gevallen) afgesloten met één of meerdere tekens. Als het nummer wordt afgesloten met één of twee letters, dan betekent het dat er een bepaalde modificatie van het onderdeel is geweest die voor een bepaalde auto is toegepast.

Set 5: Kleurcode

In sommige gevallen wordt het onderdeelnummer afgesloten met een code bestaande uit 3 letters en/of cijfers. Hiermee wordt een bepaalde kleur aangeduid waarin het onderdeel eventueel is uitgevoerd. Q70 duidt bijvoorbeeld op een lichtbeige onderdeel, U71 op flanel grijs en B41 op zwart.

Kortom:

In totaal bestaat een VAG-onderdeel dus altijd minimaal uit 9 tekens (set 1, 2 en 3), maar het kan door verschillende modificaties of kleuren oplopen tot maar liefst 14 tekens.

Waarschijnlijk is nu wel duidelijk waarom wij juist graag het OE-nummer willen weten en niet af gaan op de overige onderdeelnummers: dit nummer vertelt ons met absolute zekerheid en met groot detail over welk onderdeel het gaat. Voor ons is dit hele belangrijke informatie, omdat elk OE-nummer bepaalde eigenschappen heeft die het revisieproces beïnvloeden, door bijvoorbeeld veelvoorkomende defecten. Overigens wel een kleine voetnoot: we moeten toegeven dat niet ieder concern zo gestructureerd werkt met OE-nummers als VAG, dus verwacht niet altijd een dergelijke logica. Er zijn heel veel verschillende variaties bekend in de opbouw van het OE-nummer.

Heb je naar aanleiding van dit artikel nog vragen over het OE-nummer van jouw onderdeel? Neem dan gerust contact met ons op!