Auto bij huis: is stilstand achteruitgang?

Met de coronacrisis die nu al een aantal weken stevig huishoudt, blijven de auto’s bij huis staan. Mensen werken vanuit huis, of kunnen misschien wel helemaal niet naar het werk toe. Een hele nare en vervelende situatie. Maar kan een auto deze stilstand wel aan? In deze blog geven we aan welke onderdelen het gevoeligst voor stilstand zijn en wat je daaraan kunt doen!

Accu

Naast het woonwerk-verkeer dat inmiddels helemaal plat ligt, zitten ook de vrijetijdsritjes naar de sportclub, restaurant en bioscoop er voorlopig niet in. Een onderdeel waar deze stilstand het snelst en misschien ook wel de grootste impact op heeft is de accu. Ook al staat de auto uit, hij blijft altijd een kleine hoeveelheid stroom verbruiken. Denk aan een klokje in het dashboard, een knipperend lampje van het slot, enzovoort. Nu de auto’s stilstaan kan de accu niet bijladen en dus loopt de accu langzaam leeg. Zoals gezegd: de zojuist genoemde stroomverbruikers zijn minimaal, waardoor dit probleem tijdens deze eerste paar weken van stilstand nog niet direct zal voorkomen. Drie weken bij huis stilstaan tijdens de zomervakantie gaat namelijk ook wel goed. Echter, gezien de maatregelen die de overheid treft, kun je er vanuit gaan dat ook de komende weken de auto weinig tot niet van de plek zal komen. Maar wat kun je hier tegen doen?

Voor het behoud van de accu is het nooit weg om de auto op een druppellader aan te sluiten. Voor al een paar tientjes kun je een druppellader kopen, zodat je de accu op kunt laden. Doe dit uiteraard alleen als je de auto binnen hebt staan, of de beschikking hebt over een carport, maar dit spreekt voor zich! Bij een elektrische of hybride auto is dit helaas niet mogelijk. Kies er in die gevallen voor om zoveel mogelijk connectiviteitsmogelijkheden voorlopig uit te schakelen, zoals een mobiele app die je wellicht hebt op je auto te monitoren. Ook hiermee kun je stroom besparen!

Controleer je bandenspanning

Je kent het wel: je wilt na een lange koude winter in de tuin aan het werk en je pakt de kruiwagen. “Huh, waarom drukt ie opeens zo zwaar”, denk je dan. Een leeggelopen band! Datzelfde gebeurt ook (in mindere mate) met een auto die een poosje stil staat. Bepaalde types radiaalbanden kunnen een vlakke plek krijgen als de auto langere tijd niet beweegt. Die vlakke plekken zouden echter binnen enkele kilometers rijden weer moeten verdwijnen. Vaak is deze vakke plek deels te wijten aan een te lage bandenspanning. De juiste bandenspanning van je auto kun je vaak in het instructieboekje, of aan de binnenkant van de tankklep vinden. Mocht je de auto voorlopig minder gebruiken, doe dan voor de zekerheid iets ‘teveel’ druk (0,3 à 0,4 bar) in de band, zodat je zeker weet dat de banden ook de komende weken voldoende gevuld zijn.

Remmen

Heb je je auto op de handrem gezet? Dan kun je het wellicht overwegen om de auto van de handrem te halen en in de versnelling te zetten. De remschoentjes die bij het aantrekken van de handrem tegen de remschijven drukken kunnen na verloop van tijd ‘vast gaan plakken’. De kans dat dit na een paar weken zal gebeuren is misschien niet zo heel groot, maar je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen. Je weet immers niet hoe lang de auto stil blijft staan. Een eventuele kleine roestlaag die zich naar verloop van tijd op de remschijf vanwege de stilstand kan gaan vormen, verdwijnt over het algemeen na een paar keer rijden.

Tip: Rij elke week een half uurtje

Wat voor alle onderdelen geldt, is dat een ritje van ongeveer een half uur per week heel goed is voor de auto. Net als je lichaam heeft je auto namelijk beweging nodig. Tijdens dit ritje heeft de accu weer tijd om even bij de laden, verplaatst de lucht in de banden weer en vormt er zich geen grote oxidatielaag op de remschijf. Zorg er tijdens het ritje ook voor dat je de airconditioning hebt ingeschakeld. Moderne airconditioningsystemen moeten regelmatig worden gebruikt om het koelmiddel te laten draaien. Het koelmiddel bevat namelijk smeermiddelen voor de compressor en andere onderdelen. Deze rit van een half uurtje zorgt er ook voor dat je verse brandstof in je tank houdt. Brandstof breekt namelijk na verloop van tijd af. Stilstand voor een langere periode kan er dus voor zorgen dat de auto niet meer wil starten met de brandstof die er nog in zit. Om dit te voorkomen kun je de tankinhoud de komende periode het beste maximaal halfvol houden.

Er zijn ook nog problemen die je niet oplost met een rondje rijden. Denk bijvoorbeeld aan het uitdrogen van de rubbers, vooral als deze een langere periode in weer en wind staan. Dit geldt ook voor het rubber van de banden! Vet alle rubber delen daarom periodiek in. Op deze manier blijft het soepel en scheurvrij.

Schoonmaak is ook onderhoud!

Nog een probleem van langdurige stilstand in de buitenlucht is het vollopen van de diverse afwateringskanalen. Takjes, blaadjes, zaadjes en andere deeltjes zorgen ervoor dat dit snel verstopt. Daarnaast nog een ander veel vergeten schoonmaakklusje: de binnenzijde van de ruimte. Je denkt er namelijk niet direct bij na, maar ook deze worden vuil bij langdurig stilstaan. Wanneer auto’s voor langere periode afgesloten blijven, kan het uitgassen van plastic, schuim en kleefstoffen een film vormen aan de binnenkant van de voorruit en ander glas. Reinig zowel de afwateringskanalen en binnenkant van de ruiten dus periodiek!