Ga je deze zomer met de auto op vakantie? Dan wil je niet met pech onderweg op de vluchtstrook eindigen. Maar welke onderdelen gaan eigenlijk het vaakst kapot in onze favoriete vakantielanden? Auto-elektronica specialist ACTRONICS deed onderzoek. Bekijk deze floplijst van auto-onderdelen voor onze favoriete vakantielanden én voor ons eigen land!
Of je nu op autovakantie gaat naar Frankrijk, Italië of Spanje, overal gaat je ABS het vaakst kapot. De ABS zorgt ervoor dat de wielen niet blokkeren als je hard remt. Daar wil je geen gedoe mee hebben op vakantie en zeker niet op slingerende bergweggetjes! Het is dan ook niet voor niks dat de Europese Unie het ABS-systeem in 2004 verplicht stelde voor alle nieuwe auto’s. In 2014 volgde de verplichting van het ESP-systeem, waarmee de veiligheid nóg verder vergroot werd. Juist de impact op de verkeersveiligheid maakt het extreem vervelend dat ABS- en ESP-systemen het vaakst kapot gaan.
Het onderdeel dat daarna het vaakst kapot gaat, heeft alles te maken met je versnellingsbak: de TCU. De Transmission Control Unit regelt de aansturing van automaat-versnellingsbakken. De grootste spelbrekers op het gebied van versnellingsbakken zijn de DSG-transmissies uit bijvoorbeeld Audi’s en Volkswagens. Aangezien Duitsers vaak in Duitse auto’s rijden, kun je je voorstellen dat er bovengemiddeld veel TCU’s in Duitsland kapot gaan.
In Frankrijk en Italië zien we de dashboards terug op de derde plaats in onze lijst met defecte onderdelen. Een kapot dashboard kan van alles zijn: een op hol geslagen snelheidsmeter, een kapot lampje of een display dat op zwart staat. Frankrijk gaan er ontzettend veel dashboards van Ford kapot, terwijl we in Italië ook veel aanvragen voor Lancia’s, Audi’s en Toyota’s krijgen
In Spanje gaan er minder dashboards kapot, maar gaan er significant meer ECU’s kapot. En laat die nou net de aansturing van de motor verzorgen… Als brein van de auto staat de ECU met allerlei andere onderdelen en sensoren in contact. Zo zorgt hij er bijvoorbeeld voor dat er precies genoeg brandstof bij de motor komt en er niets verloren gaat.
Blijf je in Nederland? Ook hier is de kans op een kapotte ABS het grootst. Ook de dashboards zijn gevoelig voor defecten, al is die van een Fiat 500 een opvallende verschijning in onze Nederlandse floplijst: die zien we niet in buitenlandse floplijsten. Kapotte ECU’s en versnellingsbakken zien we in verhouding minder vaak in Nederland.
Maar hoe kan het eigenlijk dat zoveel elektronische onderdelen het begeven? Simpel: elektronica en warmte zijn geen goede match... Met zomers die steeds warmer worden, onze voorkeur voor warme vakantiebestemmingen en de lange ritten met een hogere motortemperatuur is het logisch dat er iedere zomer weer veel elektronische onderdelen kapot gaan. Tel hier de trillingen van slechtere wegen bij op en je trip naar de Côte d’Azur wordt extra zuur. Dit kan net de laatste genadeklap zijn die een onderdeel krijgt om defect te raken en bijna letterlijk door te branden.
Gelukkig heb je zelf best veel invloed om alles onderweg heel te houden:
© 2025 ACTRONICS BV. All Rights Reserved.