ACTRONICS weet garantiepercentage en doorlooptijd flink te reduceren dankzij revisielijnen
Ongeveer twee jaar geleden werd de eerste revisielijn op het hoofdkantoor van ACTRONICS in gebruik genomen. Dankzij deze revisielijn kunnen defecte onderdelen seriematig en gestandaardiseerd hersteld worden. Inmiddels is het aantal revisielijnen flink uitgebreid en worden de positieve effecten hiervan steeds beter zichtbaar. En hier vertellen we je natuurlijk graag wat meer over.
Een revisielijn, wat is dat eigenlijk?
Laten we eerst beginnen met een stukje uitleg. Een revisielijn, wat is dat eigenlijk? Een revisielijn kun je het best omschrijven als een aaneenschakeling van verschillende werkstations. Een defect onderdeel doorloopt altijd al deze stations om daarna weer in topconditie het pand te verlaten. Ieder werkstation vertegenwoordigt een stukje van het test- en revisieproces om zo ruimte te bieden aan de benodigde machines of tools. Via het zogenoemde Pick-to-Light (PTL) systeem wordt iedere stukje van het proces stapsgewijs uitgevoerd, zodat het onderdeel altijd volgens de gestelde hoge kwaliteitsnorm gereviseerd wordt.
Het verschil ten opzichte van de oude revisiemethode
Deze nieuwe werkwijze is een hele omslag ten opzichte van de ‘traditionele’ manier van reviseren, waarbij bijna alle stappen van het revisieproces vanaf dezelfde plek worden uitgevoerd. Enkel de testkasten en eventuele machines stonden hierbij los van het revisieproces. De revisielijnen zorgen dus niet alleen voor een hogere kwaliteit dankzij de verbeterde apparatuur, maar ook voor minder fluctuaties in het eindresultaat.
Sinds de oplevering van de eerste revisielijn voor ABS units, is er veel veranderd. Zo is er een revisielijn bijgekomen voor waarop verschillende instrumentenpanelen worden gereviseerd, is er een revisielijn voor de Mercedes TCM’s en ook voor de DSG mechatronica is een revisielijn in gebruik genomen. Dat betekent dat inmiddels een significant deel van onze revisies hier wordt uitgevoerd.
Een positief effect op de reparatiegraad en het garantiepercentage
Dankzij de geavanceerde testapparatuur en de hoogstaande apparatuur die op de revisielijnen gebruikt wordt, is de reparatiegraad van de onderdelen die op de revisielijnen hersteld worden flink gestegen.
En daarnaast hebben we natuurlijk ook nog het garantiepercentage. Want welk deel van de gereviseerde onderdelen wordt binnen de garantietermijn van twee jaar opnieuw teruggestuurd vanwege een defect? Ook hier hebben de nieuwe kwaliteitsstandaard en geavanceerde technologieën natuurlijk direct invloed op. Het garantiepercentage van deze onderdelen is dan ook gedaald.
Ook een verbetering van de doorlooptijd
Nu we hebben bevestigd dat de revisielijn een positief effect hebben op de kwaliteit van onze dienstverlening, willen we ook nog graag even naar een ander voordeel kijken. Want een voordeel dat eigenlijk al direct bij de introductie van de revisielijnen zichtbaar werd voor onze klant, is de doorlooptijd. De automatisering en standaardisering heeft ervoor gezorgd dat de tijd die benodigd is om het onderdeel te reviseren sterk is verkort. Hierdoor is het ook mogelijk om in drukke periodes op te schalen en het onderdeel binnen het gewenste tijdsbestek te repareren. Dit betekent dat het onderdeel vaak al binnen 24 uur na ontvangst weer klaarstaat om retour gezonden te worden.